جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

فرهنگ تعاون باید از کودکی فراگیری شود

کلانتر

سیدحمید کلانتری در دوازدهمین جشنواره انتخاب تعاونی‌های برتر با اشاره به اهمیت تعاونی‌ها برای توسعه اقتصادی کشور گفت: فرهنگ کار جمعی باید از دوران کودکی و مدرسه آموزش داده شده تا در دانشگاه ادامه یابد و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ما در دوره دانشجویی با فضای کسب و کار، خرید و فروش، ترخیص کالا، واردات و صادرات، خدمات بانکی و… آشنا باشند. این در حالیست که بسیاری از فارغ‌التحصیلان ما می‌گویند، دولت استخدام می‌کند و از انبوه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تنها جمع کوچکی وارد کارآفرینی می‌شوند. با اشاره به رشد بانک‌های تعاونی در سایر کشورها بیان کرد: در ایران تنها چند تعاونی اعتبار تأسیس شد که به خاطر نبود نظارت مسئله ایجاد کردند.

وی با بیان اینکه در برنامه ششم گفته شده ۸۰ درصد اشتغال باید به فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها از کاردانی به بالا باشد، افزود: برای آشنایی دانشجویان با شرکت‌های تعاونی پیشنهاد تاسیس تعاونی‌های دانشجویی از سوی وزارت تعاون ارائه شد که در حال حاضر چند شرکت تعاونی دانشجویی در غرب کشور فعال شده است. از جمله یک شرکت تعاونی دانشجویی در دانشگاه رازی کرمانشاه که من خودم بازدید کردم تاسیس شده و دانشجویان در زمین کشاورزی و استخر پرورش ماهی که دانشگاه در اختیار آنان قرار داده اقدام به تولید محصول و فروش آن به بازار کردند. برای توسعه تعاونی‌های دانشجویی قراردادهایی با جهاد دانشگاهی، وزارت علوم و مرکز آموزش عالی وزارت جهاد کشاورزی منعقد کرده‌ایم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه اعتقاد به تعاون اگر هدفدار و مبتنی بر نیاز بازار باشد در اقتصاد تحول‌آفرین است، افزود: سالانه یک میلیون نفر به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی افزوده می‌شود، همچنین سه میلیون نفر بیکار داریم. تعاون زمینه اشتغال این بیکاران را می‌تواند فراهم کند.

کلانتری با اشاره به رشد گسترده تعاونی‌ها و تقویت آنها در اروپا و هند ادامه داد: جایگاه خوب تعاونی در این کشورها به دلیل آن است که در اقتصاد موقعیت تعریف شده‌ای دارند. یک شرکت تعاونی در فرانسه ۲۵ درصد محصول کلزای این کشور را تولید، جمع‌آوری، فرآوری و صادر می‌کند. یا در هند یک تعاونی بانکی توانسته رتبه خوبی میان بانک‌ها به دست بیاورد و این درحالیست که در کشور ما هیچ کدام از بانک‌ها تعاون نیستند. در صورتی که تنها چند تعاونی اعتبار داشتیم که به دلیل نبود نظارت در سالهای گذشته گسترش یافته بودند و مسئله ایجاد شده بود و ذهنیت جامعه به تعاونی را خراب کردند. ولی در حال حاضر چند تعاونی اعتبار، درون دستگاهی یا شرکتی داریم که با سود دو درصد به کارکنان تسهیلات می‌دهد.

وی افزود: من از یک صندوق قرض‌الحسنه خانگی در ورامین بازدید کردم، این صندوق توانسته بود ۵۰ هزار نفر عضو گرفته و شش میلیاردتومان سرمایه جذب کند بسیاری از مردم این منطقه می‌گفتند ۲۰ درصد از مردم ورامین با وام این صندوق خانگی خانه‌دار شده‌اند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: در سال گذشته تولیدات تعاونی‌ها صد درصد رشد داشته و کمتر از یک میلیارد دلار به ۱.۹ میلیارد دلار در سال ۹۵ رسیده است.

کلانتری درباره تعاونی‌های روستایی اظهار داشت: این تعاونی‌ها می‌تواند بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را در روستا نگه داشته و از مهاجرت آنها به شهر جلوگیری کند. این تعاونی‌های روستایی می‌تواند در قالب تعاونی‌های تولیدی، خدماتی، گردشگری، کشاورزی و… باشد.

وی خاطرنشان کرد: سهم تعاون وقتی رشد می‌کند که دولت کوچک شود، مجلس باید بر اجرای ماده ۲۵ قانون برنامه ششم نظارت کند تا بسیاری از خدمات دولت به بخش خصوصی و تعاونی برون‌سپاری شود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تعاونی‌های توسعه و عمران در شهرستان‌ها که خدمات متنوع عمرانی ارائه می‌دهند، اظهار کرد: امروز خبردار شدم که دو شرکت تعاونی قرارداد بزرگ شش هزار میلیارد تومانی با شرکت پست امضا کرده‌اند و نیز شنیدم تعاونی‌های دهیاران روستاها توانسته‌اند در قالب ۸۰۰ شرکت تعاونی ۱۸ هزار روستا را خدمات‌رسانی کند و همه فعالیت‌های روستا از جمله حمل و نقل، جمع‌آوری زباله، آسفالت راه روستایی، خدمات گردشگری خدمات مالی و… را ساماندهی کنند.

کلانتری در پایان با اشاره به تعاونی‌های مطرح عنوان کرد: این تعاونی‌ها که در حال رقابت با فروشگاه‌های بزرگ و هایپرمارکت‌ها هستند باید حمایت شده و بتوانند با استفاده از روش‌های مختلف از هزینه‌های تمام شده خود بکاهند تا بتوانند در این رقابت موفق باشند.

 

درج دیدگاه