جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

فصل مشترک دانایی و توانایی

تفاهم نامه همکاری بین اتاق تعاون و پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری
تفاهم نامه همکاری بین اتاق تعاون و پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری

تعاون آنلاین – صبح امروز (شنبه) مراسم امضای تفاهم نامه همکاری بین اتاق تعاون و پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با حضور بهمن عبداللهی، رییس اتاق تعاون و محمد رضا نمازی، رییس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری به همراه جمعی از مدیران هر دو بخش، در محل اتاق تعاون برگزار شد. […]

تعاون آنلاین – صبح امروز (شنبه) مراسم امضای تفاهم نامه همکاری بین اتاق تعاون و پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با حضور بهمن عبداللهی، رییس اتاق تعاون و محمد رضا نمازی، رییس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری به همراه جمعی از مدیران هر دو بخش، در محل اتاق تعاون برگزار شد.
به گزارش خبرنگار تعاون آنلاین، ماشا الله عظیمی، دبیر کل اتاق تعاون ضمن اشاره به ظرفیت های عظیم تعاونی ها در جهان با وجود بیش از یک میلیارد نفر عضو گفت: اغلب محصولاتی که در تعاونی ها تولید می شوند سازگار با محیط زیست هستند چرا که تعاونی ها واحدهایی هستند که فقط جهت انتفاع مالی تاسیس نمی شوند و خدمت به بشر و حفظ محیط زیست نیز از اهداف تعاونی ها است.
وی ادامه داد: در کشور ما حدود ۱۰۴ هزار تعاونی با بیش از بیست میلیون عضو وجود دارند که یک پتانسیل بزرگ اقتصادی است. اتاق تعاون طبق قانون رکن دوم اقتصاد و حلقه اتصال بین اقتصاد دولتی و خصوصی است. تخصصی که در برخی از تعاونی ها، مانند تعاونی های حمل و نقل وجود دارد هرگز در بخش دولتی وجود ندارد. نیازهایی در کشور وجود دارند که اگر تعاونی ها به آن نپردازند حل نشده باقی می مانند. قصد داریم که از ظرفیت ظرفیت اقتصاد مردمی در بخش های تولیدی، مصرفی و به خصوص پژوهشی استفاده کنیم. بر طبق این تفاهم نامه هولدینگ مشترکی بین اتاق تعاون و پژوهشگاه در فرآیند اجرا ایجاد و جلسات مشترک در زمان های مقرر شده برگزار می شود. لازم به ذکر است که اتاق تعاون، اتاق بازرگانی و اتاق اصناف همکاری مشترک دارند و هر یک از طرف دیگری صحبت می کنند. بنابراین امضای تفاهم نامه با اتاق تعاون به معنای همکاری با هر سه اتاق و نمایندگان بخش غیر دولتی اقتصاد است.

بخش تعاون، نمونه کوچکی از اقتصاد کشور
بهمن عبدالهی، رییس اتاق تعاون ایران گفت: دو نکته مهم وجود دارد. اول این که تعاون نمونه کوچکی از کل اقتصاد کشور است. در بخش تعاون بیش از ۱۲۰ گروه شغلی وجود دارد. تمام رشته هایی که در کشور تولید وخدمات می کنند در تعاون وجود دارند. پس تعاون در مقیاس کوچک مشکلات و ظرفیت های اقتصاد کشور را متبلور می کند و هر مشکلی که در تعاون وجود دارد در اقتصاد کشور هم وجود دارد.
وی ادامه داد: نکته دوم مشکل مدیریتی و عدم پیوند و ارتباط کافی بین تحقیقات با صنعت و تولید است. در سالهای اخیر کارهای خوبی در این زمینه انجام شده است و این تفاهم نامه در راستای برقراری پیوند بین علم و صنعت است. متاسفانه در بین مدیران تعاونی ها نیاز به پژوهش های علمی احساس نمی شود و از طرف دیگر اشکال دیگر این است که تحقیقات و پژوهش ها از اهداف کاربردی و عملی به دور است.
رییس اتاق تعاون افزود: واقعیت این است که در بخش های تولیدی به پژوهش های علمی بسیار نیازمندیم. ما با درک این موضوع پیش قدم شدیم تا از ظرفیت های علمی برای ارتقاء ظرفیت های بخش تعاون استفاده کنیم. در سالهای گذشته ۱۲۰ تعاونی دانش بنیان شروع به کار کرده اند که ۲۸ عدد از آنها در حوزه بیوتکنولوژی فعال هستند. این تعاونی ها می توانند به بهترین نحو از امکانات پژوهشگاه استفاده کنند.

همکاری با پژوهشگاه به معنای همکاری با تمام دانشگاه های کشور است
محمد رضا نمازی، رییس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری ضمن تبریک هفته تعاون گفت: خوشحالیم که می توانیم تخصصی که در بخش بیو تکنولوژی داریم در اختیار یکی از بازوهای اقتصادی کشور قرار دهیم. ما در حوزه های گوناگونی از جمله امنیت غذایی و موارد زیست محیطی فعال هستیم. پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری تنها پژوهشگاه ملی در سطح کشور است که ۷۰ عضو هیئت علمی تمام وقت به همراه تعداد زیادی دانشجو مشغول تحقیق و پژوهش هستند. از بخش های مهم فعالیت ما بیوتکنولوژی سلامت، پژوهشکده کشاورزی، پژوهشگده صنعت و پژوهشکده محیط زیست است.
وی افزود: تمام مبادلات داخلی و بین المللی که به نوعی با مسائل زیستی ارتباط دارند به پژوهشگاه ارجاع داده می شود تا در مورد آنها تصمیم گیری شود. ضمن اینکه هماهنگی و همکاری با پژوهشگاه به معنی همکاری با تماه دانشگاه های کشور است. برای یک محقق هیچ چیزی بهتر از این نیست که ببیند نتایج تحقیقاتش در عمل به ثمر نشسته است.

 

درج دیدگاه