پنج شنبه, اردیبهشت ۶, ۱۴۰۳

رئیس کل بانک مرکزی خبر داد:

فعال سازی ۲۱ هزار واحد راکد صنعتی با دریافت ۱۵۰هزار میلیارد ریال تسهیلات

تعاون آنلاین – رئیس کل بانک مرکزی گفت: در طرح رونق تولید و حمایت از واحدهای کوچک و متوسط،۲۱ هزار واحد راکد و نیمه فعال با دریافت ۱۵۰هزار میلیارد ریال تسهیلات به چرخه تولید بازگشتند.

ولی الله سیف شامگاه سه شنبه در جلسه شورای اداری استان کرمانشاه که در سرسرای شهدای دولت استانداری برگزار شد، اظهار کرد: یکی از سیاست های بانک مرکزی پرداخت تسهیلات به واحدهای اقتصادی کوچک و متوسط است تا به فعالیت خود ادامه دهند.
وی با بیان اینکه بازگشت۲۱ هزار واحد راکد به چرخه تولیدات کشور باعث رونق اقتصادی و جنب و جوش در شهرک های صنعتی کشور شده است، افزود: فعال شدن این واحدها در شهرهای مختلف از مهاجرت افراد از شهرهای کوچک به بزرگ جلوگیری و پراکندگی جمعیت را حفظ می کند.
سیف گفت: برای اینکه تعداد واحدهای بیشتری بتوانند از تسهیلات برای فعالسازی دوباره استفاده کنند برخی از شروط پرداخت تسهیلات نظیر وجود نداشتن چک برگشتی و نسبت مالکانه بالای ۲۵ درصد را حذف کردیم.
رئیس کل بانک مرکزی در عین حال بر این مساله تاکید کرد که این تسهیلات به واحدهایی پرداخت می شود که محصولات تولیدی آن ها زیان ده نباشد و فعالیت آن ها به رونق تولید کمک کند.
وی همچنین با اشاره به وجود ۱۹۰ واحد غیرفعال در استان کرمانشاه، برای کمک به این واحدها در صورت داشتن شرایط لازم اعلام آمادگی کرد.
سیف به تلاش دولت برای کاهش مشکل بیکاری اشاره کرد و گفت: در سه سال اخیر دولت تدبیر و امید به طور متوسط سالانه ۷۰۰ هزار شغل ایجاد کرده است.
رئیس کل بانک مرکزی نرخ تورم دی ماه را ۸.۶ درصد عنوان کرد و گفت: در سال جاری و پس از گذشت ۲۵ سال، برای نخستین بار بود که نرخ تورم در کشور تک رقمی شد و باید بتوانیم این وضعیت را حفظ کنیم.
وی همچنین از تحقق رشد ۷.۴ درصدی در ۶ ماه نخست امسال خبر داد و ابراز امیدواری کرد در نیمه دوم سال نیز این رشد ادامه یابد.
سیف در بخش دیگری از سخنانش به مساله برجام اشاره کرد و گفت: متاسفانه گاهی به دستاوردهای برجام جفا می کنیم و آنها را نادیده می گیریم.
وی با بیان اینکه مطالبه گر کامل توقعاتمان از برجام هستیم، اظهار کرد: درست است که آمریکا به همه تعهدات خود عمل نکرده است، اما نباید دستاوردهای مثبت برجام را نادیده گرفت.
وی اظهار کرد: دستاورد برجام در حوزه بانکی بسیار ملموس است و توانستیم روابط کارگزاری قطع شده خود را با بانک های جهانی برقرار کنیم.
رئیس کل بانک مرکزی، دو برابر شدن درآمد نفتی کشور را از دیگر مزایای برجام برشمرد و گفت: شوک کاهش قیمت نفت در برخی کشورها نظیر ونزوئلا به گونه ای بود که نرخ تورم در آن ها سه رقمی شد.
وی اظهار کرد: پیش از برجام، همه روابط کارگزاری ما قطع بود، اما اکنون ارتباطات کارگزاری ما به نحوی است که هیچ نقصانی در این زمینه وجود ندارد.
به گزارش ایرنا، سیف گفت: در شرایط تحریم مجبور شدیم به دلیل بسته شدن همه ارتباطات کارگزاری، ارایه خدمات مورد نیاز به بازرگانی خارجی را به سمت شبکه های صرافی هدایت کنیم، اما اکنون فضا به گونه ای است که این فعالیت ها باید به نظام بانکی بازگردد زیرا ارایه خدمات توسط نظام بانکی در حوزه تجارت خارجی، ویژگی های مثبتی همچون هزینه کمتر و ریسک پایین تر را دارد.
وی گفت: در شرایط تحریم حداقل ۱۵ درصد هزینه ما در حوزه تجارت خارجی افزایش یافته بود که با گشایش های ایجاد شده، این هزینه کاهش یافته است.
وی در پایان فراهم شدن امکان فعالیت های گسترده اقتصادی برای بازرگانان ایرانی را از دیگر دستاوردهای برجام عنوان کرد.

درج دیدگاه