جمعه, فروردین ۳۱, ۱۴۰۳

قاسمی در گفتگو با تعاون‌آنلاین: بازار آبزیان با کمبودی ندارد/عضویت در تعاونی‌ها چه مزیتی دارد؟

‪ارسلان قاسمی، مدیر عامل اتحادیه سراسری تعاونی ها تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان گفت: بر اساس آمارهای موجود حدود ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ واحد در بحث تولید و تکثیر و صادرات آبزیان داریم که بخش عمده این تعداد در بخش تعاونی فعالیت دارند. وی در گفتگو با تعاون آنلاین با اشاره به اینکه ۷۰ درصد از […]

‪ارسلان قاسمی، مدیر عامل اتحادیه سراسری تعاونی ها تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان گفت: بر اساس آمارهای موجود حدود ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ واحد در بحث تولید و تکثیر و صادرات آبزیان داریم که بخش عمده این تعداد در بخش تعاونی فعالیت دارند.

وی در گفتگو با تعاون آنلاین با اشاره به اینکه ۷۰ درصد از مجموع تولیدات در این بخش توسط تعاونی‌ها صورت می گیرد، ادامه داد: در بخش تولیدات شیلات در بخش آبزی‌پروری پیش بینی می کنیم امسال ۳۰هزار تن میگو و ۴۰۰هزار تن انواع ماهی تولید داشته باشیم.

این فعال بخش تعاون با تاکید بر اهمیت بخش تعاون در این حوزه گفت: بخشی از فرصت های شغلی به صورت فصلی است و به ازای تولید هر ۵۰تن میگو ۱۰شغل به صورت مستقیم ایجاد می شود و البته مشاغل غیرمستقیم هم در این بخش داریم. در بحث تولید ماهی نیز به طور متوسط به ازای هر ۷۰ تا ۷۵ تن تولید ۱۰شغل به طور مستقیم ایجاد می شود.

به گفته وی با این حساب در بخش تولید میگو حدود ۶هزار نفر در کشور فعالیت دارند و در بخش تولید انواع ماهیان نیز حدود   نفر به طور مستقیم شاغل هستند.

قاسمی در پاسخ به این سئوال عمده ترین مشکلات تعاونی صیادی شامل چه مواردی است؟‌توضیح داد: عمده ترین مشکلات همان مشکلات عمومی کشور است که می‌توان به تامین نقدینگی، نوسانات نرخ ارز و عدم ثبات قوانین اشاره کرد که نه تنها ما بلکه تمام بخش کشاورزی با آن دست به گریبان است.

مشکلات خاص معمولا قابل رفع است و در این مسیر باید دانش روز را وارد کنیم که بخشی از آن وارد شده ، به عنوان مثال در حوزه ای مانند ماهیان خاویاری دارای دانش هستیم این موارد پیچیده نیست و از سوی تولیدکنندگان همیشه قابل حل بوده است. اما مشکل صنعت را اذیت می کند در اصل مشکلات عمومی اقتصاد است.

وی گفت: تامین نقدینگی بسیار مشکل شده به طوری که اگر سال گذشته یک واحد سرمایه نیاز داشتیم امسال به ۵واحد افزایش یافته است.قاسمی افزود: تامین نقدینگی برای تولید تبدیل به مشکل عمده ای شده است. همچین قوانین و بخشنامه ها، دستورالعمل ها، آیین نامه ها و … خلق‌الساعه مشکل آفرین است.

او در خصوص تاثیر نوسانات نرخ ارز بر صنعت آبزی پروری گفت: بخشی از مواد اولیه نظیر نهاده های تولید در این بخش مانند جو، ذرت، سویا ، پودرماهی که به عنوان خوراک آبزیان استفاده می شود، وارداتی است .

در عین حال بخشی از غذای مورد نیاز پرورش ماهیان نیز وارداتی است که معمولا ساده ترین و پرمنفعت ترین راه برای عده ای است که نسبت به واردات این‌گونه اقلام اقدام کنند.زیرا وارد کردن غذای آماده کار سختی نیست و به راحتی انجام می شود.

او در جواب این پرسش که مزیت های فعالیت های پرورش ‌دهندگان آبزیان در قالب تعاونی چیست؟‌ گفت: طبیعی است در صورتی که به صورت جمعی کار کنند تامین نهاده ها بسیار راحت‌تر خواهد بود و همچنین برای عرضه تولیدات خود به بازار بسیار آسان‌تر می توانند اقدام کنند.

برای نمونه بازاریابی محصول ۱۰تنی بسیار سخت است اما با وجود عضویت در تعاونی این کار به سهولت انجام می شود.

هزینه های سربار کاهش پیدا می کند و نیازهای فنی افراد راحت‌تر تامین می شود. مزایای زیادی در قالب کار در بخش تعاونی و کارهای جمعی وجود دارد.

او در خصوص تغییرات قیمتی انواع آبزیان در ماه های گذشته نیز گفت: با توجه به اتفاقات رخ داده در اقتصاد و سیر بازارها، هزینه های تولید بسیار بالا رفته و همانند سایر اقلام قیمت ماهی و آبزیان نیز افزایش داشته است.

به طور میانگین در مجموع قیمت آبزیان به نسبت مدت مشابه سال قبل بین ۲۰ تا ۳۰درصد افزایش داشته است.

او همچنین در خصوص وضعیت تامین بازار یلدا و نوروز در ماه های آینده گفت: برنامه ها طوری طراحی شده است که برای ایام پرمصرف سال که معمولا از آبان ماه شروع شده و تا فروردین ادامه می یابد دچار مشکل عرضه و تامین نیاز بازار نشویم.

درج دیدگاه