پنج شنبه, اردیبهشت ۶, ۱۴۰۳

قشم، شهر تعاون گران

تعاون آنلاین – رئیس اتاق تعاون قشم گفت: بسیاری از فعالیت های اقتصادیی و صنعتی از جمله شیلات، ناوگان حمل و نقل جاده ای و دریایی، مسکن و غیره در جزیره قشم توسط ۵۰۰ تعاونی انجام می گیرد .

غلامرضا پاسلاری اظهارداشت: قشم در فعالیت های تعاونی ها زبانزد کشور بوده و با توجه به نسبت جمعیت، می توان قشم را شهر تعاون گرا و پایتخت تعاونی های شهرستان های کشور دانست.

وی افزود: ۵۰۰ تعاونی در این جزیره مشغول فعالیت هستند که در جنبه های مختلف از جمله شیلات، ناوگان حمل و نقل جاده ای و دریایی، مسکن، گردشگری، پرورش میگو، بسته بندی و غیره علاوه بر درآمد زایی، فرصت بیشمار اشتغال را برای جوانان جزیره فراهم ساخته اند.

پاسلاری افزود: ۱۰۰درصد حمل و نقل دریایی مسافران در هنگام خروج و ورود به جزیره قشم در بندر های شهید ذاکری و لافت توسط ۳۸ فروند تندر رو  و ۳۱ لندیگراف توسط تعاونی ها صورت می گیرد.

این مسئول به فعالیت ۱۱ شرکت در حوزه حمل و نقل جاده ای نیز اشاره کرده و  اذعان داشت: ۱۱ تعاونی با ۱۳۰۰ عضو مسئول جابجایی مسافرین در داخل جزیره و جابجایی بین روستا ها را برعهده دارند.

رئیس اتاق تعاون قشم،تعداد صیادان مشغول در تعاونی های صیادی قشم را ۱۰۰۰نفر برآورد کرد و بیان داشت: ۱۰۰درصد فعالیت صیادی در جزیره قشم توسط تعاونی ها انجام می گیرد که مهمترین آنها بندر صیادی روستای صلخ و باسعیدو می باشند و محصولات آنها به استان های داخلی و خارجی صادر می شوند.

پاسلاری تصریح کرد: با توجه به از بین رفتن ایستگاه های ماهی، عدوات و تجهیزات مدرن صیادی در صید بیشتر آبزیان و همچنین کاهش ذخایر ماهی ها، از صیادان دعوت می شود با توجه به زیر ساخت های مناسب، به پرورش ماهی در قفس در قالب تعاونی ها رو بیاورند که هم در کمیت صید و هزینه های آن بسیار با صرفه تر می باشد.

این مسئول خاطر نشان کرد: با ورود بخش خصوصی، ۱۲۰مزرعه یک هکتاری پرورش میگو در قشم وجود دارد که به علت عدم نقدینگی و بازاریابی، فقط ۴مزرعه فعالیت دارند که به گفته وی؛ در این چهار مزرعه پرورش میگو بیش از ۳۷ تن میگو برداشت شده است که طبق مساحت زمین،۲درصد بالاتر از استاندارد ها برداشت شده است.

پاسلاری به وجود ۶ تعاونی در فعالیت های گردشگری اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: سه تعاونی در سواحل جنوبی و در روستا های کندالو، دیرستان و شیب دراز با ۳۰۰ فروند قایق، گردشگران را در مسیر سایت دلفین ها و جزیره هنگام جابجا می کنند.همچنین سه تعاونی دیگر با ۳۰۰ فروند قایق در سواحل شمالی جزیره و در روستا های کروزین، سهیلی و طبل، گردشگران را در مناظر زیبای جنگل های حرا جابجا می کنند.

به گزارش مهر، وی به تعاونی های مسکن مهر نیز اشاره کرد و افزود: بیش از ۱۵۶۲ واحد مسکن توسط تعاونی های مسکن مهر تحویل مردم شده است که ۳۵۰ واحد دیگر به علت درست نبودن زیر ساخت ها از جمله نبود مشکلات انتقال آب، برق و فاضلاب، ساخت آنها به تعویق افتاده که با تلاش تعاونی ها، در آینده ای نزدیک شاهد این واحد های مسکونی به افراد خواهیم بود.

رئیس اتاق تعاون قشم  ادامه داد: فعالیت های تحقیقی، پژوهشی و بازار یابی نیز در تعاونی ها جایگاه ویژه ای دارد به گونه ای که با توجه به آلایندگی هوا و صوتی مناطق گردشگری بابت موتور های بنزینی و  در راستای کاهش سوخت و هزینه ها، به دنبال جایگزینی قایق های برقی و چهار زمانه به جای موتور های بنزینی و قدیمی هستیم.

وی اضافه کرد: ساخت آب آشامیدنی سالم با آخرین استاندارد های جهانی از کولر و شرجی هوا و انجام صادرات آن، از دیگر اقدامات پژوهشی تعاونی ها در این جزیره هستند.

درج دیدگاه