پنج شنبه, اردیبهشت ۶, ۱۴۰۳

قطار قم- کربلا با اجرای بخش خصوصی راه اندازی شد

طی توافق با انجمن دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری استان قم، قطار ترکیبی قم ـ کربلا امسال راه‌اندازی شد که در تاریخ‌های ۸، ۱۰، ۱۱ و ۱۲ آبان ماه از قم به سمت کربلا سیر دارد و مراجعت آن در تاریخ‌های ۲۰، ۲۱، ۲۲ و ۲۳ آبان‌ماه خواهد بود.

معاون مسافری راه آهن از راه اندازی قطار ترکیبی قم کربلا خبر داد و گفت: این کار با برنامه ریزی دولت و اجرای بخش خصوصی صورت گرفت.

میر حسن موسوی در گفت و گو با تعاون آنلاین افزود: طی توافق با انجمن دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری استان قم، قطار ترکیبی قم ـ کربلا امسال راه‌اندازی شد که در تاریخ‌های ۸، ۱۰، ۱۱ و ۱۲ آبان ماه از قم به سمت کربلا سیر دارد و مراجعت آن در تاریخ‌های ۲۰، ۲۱، ۲۲ و ۲۳ آبان‌ماه خواهد بود.

موسوی با بیان این مطلب توضیح داد: این قطارها از قم تا شلمچه زائران را جابه‌جا می‌کنند، سپس در فاصله شلمچه تا بصره که خط آهن وجود ندارد از طریق اتوبوس به طول ۳۵ کیلومتر جابه‌جایی انجام می‌شود و سپس از بصره تا کربلا با قطار عراقی سیر خواهند کرد. نرخ بلیت قطار قم ـ کربلا در کل مسیر ۱۹۰ هزار تومان است.

معاون مسافری راه‌آهن درباره شرکت های زیر مجموعه شرکت ملی راه آهن گفت: راه آهن واگنی در اختیار ندارد و همه بخش مسافری ریلی توسط بخش خصوصی اداره می شود.

میرحسن موسوی به تعداد شرکت های خصوصی خدمات دهنده اشاره کرد و افزود: ۱۱ شرکت خصوصی حمل و نقل مسفری با شرکت راه آهن فعالیت دارند که کل واگن ها را در اختیار دارند و فعالیت این شرکت های خصوصی ارتقای کمی و کیفی را به وجود آورده است.

معاون مسافری راه‌آهن تصریح کرد: همین شرکت ها اقدام به بازسازی، به سازی و نوسازی قطارها کردند و دیروز چندمین قطار ۵ ستاره در مسیر زنجان- مشهد راه اندازی شد که به مسیرهای شیراز تهران، تهران مشهد و قم مشهد افزوده شد.

وی با بیان اینکه تاکنون روند رشد جابجایی مسافر از طریق ریل ۳.۵ درصد نسبت به سال گذشته بوده است گفت: امیدواریم با ورود ناوگان جدید این رقم تا پایان سال به ۷ الی ۸ درصد برسد.

موسوی همچنین با بیان اینکه تاکنون در ۸ استان امکان استفاده از قطار ۵ ستاره برای مسافران فراهم شده است، گفت: پیش از این امکان دسترسی به قطارهای ۵ ستاره در مسیرهای قم- مشهد، تهران-مشهد، شیراز-تهران، بوده است که از روز گذشته مسیرهای زنجان، قزوین و کرج هم به این قطارها دسترسی دارند.

راه‌اندازی قطار گردشگری تهران ـ بادرود در آینده نزدیک

موسوی اظهار داشت: تاکنون ۲۳ قطار گردشگری خارجی وارد کشور شده است و در داخل نیز با توجه به سیاست‌های راه‌آهن نسبت به رشد گردشگری ریلی اقدام کرده‌ایم. اخیراً قطار گردشگری تبریز تا ایستگاه رازی راه‌اندازی شد و قطار گردشگری تهران تا بادرود نیز به‌زودی راه‌اندازی می‌شود.

معاون مسافری راه‌آهن بیان کرد: تا یکم آبان ماه امسال ۱۴.۵ میلیون نفر مسافر توسط قطار جابه‌جا شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳.۱ درصد رشد داشت.

موسوی افزود: در جابه‌جایی مسافران توسط قطارهای حومه‌ای تا تاریخ اول آبان ماه امسال ۲.۷۶ میلیون نفر مسافر جابه‌جا شدند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۹ درصد رشد داشته است.

موسوی همچنین گفت: ۷۶ میلیارد تومان پروژه در دست اجرا داریم که تا پایان امسال افتتاح می‌شود. دراین باره می‌توان به اتصال ایستگاه راه‌آهن تهران به خط ۳ مترو اشاره کرد.

درج دیدگاه