پنج شنبه, فروردین ۹, ۱۴۰۳

لزوم ایجاد فضای رقابتی برای تعاونی‌ها/ تعاونی‌ها باید بر اساس قابلیت تاسیس شوند

تاکید بر بازنگری شرایط ایجاد تعاونی‌های مرتبط با امر بازآفرینی

وزیر راه و شهرسازی در خصوص ارائه گزارش اقدامات انجام شده از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در محلات هدف بازآفرینی شهری ضمن تأکید بر ضرورت بازنگری شرایط ایجاد تعاونی‌های مرتبط با امر بازآفرینی بیان کرد: قطعا در صورت اجرای این بازنگری و اتخاذ تصمیمات بهتر ما نیز می‌توانیم از فعالیت‌ها حمایت کرده […]

وزیر راه و شهرسازی در خصوص ارائه گزارش اقدامات انجام شده از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در محلات هدف بازآفرینی شهری ضمن تأکید بر ضرورت بازنگری شرایط ایجاد تعاونی‌های مرتبط با امر بازآفرینی بیان کرد: قطعا در صورت اجرای این بازنگری و اتخاذ تصمیمات بهتر ما نیز می‌توانیم از فعالیت‌ها حمایت کرده و در این راستا قدم برداریم.

به گزارش تعاون آنلاین، چهلمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، هوشنگ عشایری مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی، ابوالقاسم رحیمی انارکی مدیرعامل بانک مسکن و سایر اعضای ستاد به عنوان نخستین جلسه این ستاد در سال ۹۷ برگزار شد.

گفتنی است مواردی از جمله طرح مصوبات تحقق برنامه جامع بازآفرینی پایدار شهری کشور تا افق ۱۴۰۱ و الزامات اجرایی و عملیاتی، ارائه و ارزیابی گزارش عملکرد ستاد ملی در سال ۹۶، پیشنهاد و طرح عضویت نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در کارگروه شبکه ملی سمن‌ها، ارائه گزارش اقدامات معاونت امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در محدوده‌های هدف بازآفرینی شهری به عنوان دستور کار این جلسه به شمار می‌رود.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص ارائه گزارش اقدامات انجام شده از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در محلات هدف بازآفرینی شهری ضمن تأکید بر ضرورت بازنگری شرایط ایجاد تعاونی‌های مرتبط با امر بازآفرینی بیان کرد: قطعا در صورت اجرای این بازنگری و اتخاذ تصمیمات بهتر ما نیز می‌توانیم از فعالیت‌ها حمایت کرده و در این راستا قدم برداریم.

آخوندی در ادامه با تأکید بر اینکه کانالیزه شدن امتیازات از طریق تعاونی‌ها قطعا به ضرر آن‌ها خواهد بود گفت: به عقیده من با توجه به سیاست‌های کلی نظام و دستورات مقام معظم رهبری ایجاد شرایطی که در آن فضایی برای رقابت وجود نداشته باشد اشتباه بوده و به زیان فعالیت تعاونی‌ها خواهد بود.

این مقام مسئول در ادامه با بیان این مطلب که تعاونی‌های موفق همه براساس موضوع ایجاد شده‌ و مبنای تشکیل آن‌ها جغرافیا نبوده است گفت: بدون شک روستا، محله و شهرستان موضوع ایجاد یک تعاونی نبوده و مواردی از قبیل مسکن و …. می توانند در این حوزه نقش داشته باشند.

به گفته وزیر راه و شهرسازی زمانی که جغرافیا دلیل و موضوع ساخت یک تعاونی می‌شود تمام اهالی آن منطقه را مجبور به عضویت در آن تعاونی می‌کند، اقدامی که قطعا غیرقانونی و نادرست محسوب می‌شود.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید ایجاد تعاونی‌ها بر مبنای یک قابلیت را امری ضروری دانست و گفت: درحال حاضر قوانین لازم برای ایجاد تعاونی ها وجود دارد و وظیفه ما تنها جهت‌دهی به آن‌هاست به طور مثال در بخش مسکن در اجرای برنامه ملی بازآفرینی یک تعاونی می تواند در قالب کار توسعه‌گران و سرمایه‌گذاری مسکن بوده و دیگری به عنوان یک تعاونی مهندسی و عملیات ساخت واحدهای مسکونی عمل کند.

وی در ادامه بی‌تعریفی فعالیت تعاونی‌ها را مشکل اصلی آن‌ها در زمان کنونی دانست و گفت: شما باید برای عملکرد بهتر و تخصصی‌تر تعاونی‌ها یک سیستم برای آن‌ها تعریف کنید، قطعا اگر یک تعاونی در رابطه با سرمایه‌گذاری و اخذ تسهیلات کار می‌کند دیگر نمی تواند به صورت تخصصی در امر مهندسی نیز ورود پیدا کند، امری که در صورت تحقق مورد حمایت ویژه وزارت راه و شهرسازی نیز قرار خواهد گرفت.

ارائه ۸ درصد از تسهیلات صندوق پس‌انداز یکم در مناطق ناکارآمد از سال ۹۴ تاکنون

ابوالقاسم رحیمی انارکی مدیرعامل بانک مسکن نیز در ادامه این جلسه با توجه به تجربه حضور خود در تعاونی‌های بخش مسکن بیان کرد: تاکنون ۲ اقدام اساسی در بخش تعاونی های مسکن در بانک مسکن مبنی بر استفاده از تسهیلات عادی بانک به صورت بدون سپرده و همچنین در قالب مسکن مهر انجام گرفته است که بیشترین تسهیلات و تمدید دوره‌های مشارکت را با بین بانک و انواع تعاونی از آن خود کرده است.

رحیمی انارکی در ادامه سقف قابل تقسیط برای تعاونی‌های مسکن واقع در تهران را در سال جاری ۶۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: ما میزان اعطایی به تعاونی ها را ۵۵ میلیون تومان و ۵ میلیون باقی‌مانده را بابت سود دوره مشارکت قرار داده‌ایم بدین صورت مابقی هزینه‌ها باید از سوی خود تعاونی در ساخت و ساز تأمین شود که در بیشتر مواقع به مشکل خورده و مسائل عدیده‌ای را به همراه دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در تشریح جزئیات افتتاح حساب‌های صندوق پس‌انداز یکم از سال ۹۴ تا کنون بیان کرد: طبق آمار موجود در سال ۹۴ در هر روزکاری به طور متوسط تعداد ۱۶۹ فقره حساب، در سال ۹۵، ۴۶۸ فقره حساب، سال ۹۶، ۷۴۸ فقره حساب و در سال ۹۷ تا کنون ۶۳۱ حساب به افتتاح رسیده است.

مدیرعامل بانک مسکن تعداد کل حساب‌های افتتاح شده تا زمان فعلی را بیش از ۴۰۰ هزار فقره حساب، تعداد حساب‌های زنده را ۳۱۰ هزار فقره و مبلغ جمع‌آوری شده و مانده فعلی حساب صندوق پس‌انداز یکم را ۶۴ هزار میلیارد ریال اعلام کرد.

این مقام مسئول تعداد واحدهایی که تا به حال از تسهیلات صندوق پس‌انداز یکم (از سال ۹۴ تا ۲۲ فروردین ۹۷) استفاده کرده‌اند را حدود ۴۶ هزار واحد اعلام کرد و افزود: از این تعداد نزدیک به ۱۴ هزار واحد مربوط به زوجین و حدود ۳۲ هزار واحد را مربوط به غیر زوجین‌ اعلام شده است.

به گفته وی خالص میزان تسهیلات ارائه شده از سوی بانک مسکن از طریق این صندوق حدودا ۳۲ هزار میلیارد ریال است که تا کنون ۸ درصد آن در بافت فرسوده استفاده شده است.

رحیمی انارکی با تأکید براینکه میزان استفاده از تسهیلات صندوق پس‌انداز یکم در بافت‌های ناکارآمد در کشور روبه افزایش است گفت: تا پایان سال ۹۶ حدود ۴۱ هزار واحد واقع در بافت فرسوده به بانک مسکن معرفی شده است که قرارداد ۴۰ هزار واحد آن تا کنون منعقد  و ۹ هزار فقره از آن‌ها به مرحله فروش اقساطی رسیده است.

درج دیدگاه