شنبه, اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳

لزوم رایزنی با بانک مرکزی برای توسعه تعاونی‌های اعتبار

بانک

در حالی که در قانون برنامه‌های توسعه‌ای به افزایش ۱۵ درصدی فعالیت تعاونی‌های اعتبار تاکید شده است اما بانک مرکزی این تعاونی‌ها را کمتر در بازار پولی مورد وثوق می‌داند. در سال‌های گذشته در راستای ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی بانک مرکزی با بسیاری از این تعاونی‌ها برخورد و آنها را منحل اعلام کرد. پس از […]

در حالی که در قانون برنامه‌های توسعه‌ای به افزایش ۱۵ درصدی فعالیت تعاونی‌های اعتبار تاکید شده است اما بانک مرکزی این تعاونی‌ها را کمتر در بازار پولی مورد وثوق می‌داند. در سال‌های گذشته در راستای ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی بانک مرکزی با بسیاری از این تعاونی‌ها برخورد و آنها را منحل اعلام کرد.

پس از نگارش قوانین بالادستی برای توسعه فعالیت تعاونی‌های اعتبار کم کم این تعاونی‌ها ایجاد و اقدام به جذب سپرده کردند. اما مسئولان بانک مرکزی معتقد بودند برای فعالیت در این بازار باید پس از اخذ مجوز، تابع تمام قوانین و مقررات پولی کشور بود.

قرجه طیار عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این باره گفت: هرچند در چهار سال گذشته برخی از این تعاونی‌ها که فعالیت های گسترده مالی داشتند نیز در قالب ادغام با موسساتی دیگر دارای مجوز شدند اما با توجه به این ناهمگونی سیاستی لازم است برای توسعه فعالیت‌های تعاونی اعتبار جلسات هماهنگی و مشورتی بین بخش تعاونی و بانک مرکزی صورت گیرد.

نماینده مردم گنبد کاووس توضیح داد: شرکت‌های تعاونی اعتبار تعاونی‌هایی هستند که با جمع آوری و تجهیز سرمایه‌های اندک اقشار کم‌درآمد، جهت رفع نیازهای اعتباری اعضا تشکیل می‌شوند. شرکت‌های تعاونی اعتبار در ایران ابتدا در محیط‌های کارگری تشکیل شد. تشکیل این نوع تعاونی ها با استقبال کارگران مواجه شد و سپس در محیط‌های اداری نیز گسترش یافت به نحوی که از تعاونی های کارگری نیز پیشی گرفت.

او اذعان کرد: در واقع می‌توان اذعان داشت که این دسته از تعاونی ها از جمله قدیمی‌ترین تعاونی های ایجاد شده در کشور هستند و در آغاز با هدف تجمیع پس‌اندازها و سپرده‌های اندک افراد و رفع نیازهای اعتباری آنها تشکیل شده‌اند و براساس قانون و مقررات غالبا در میان گروه‌های شغلی خاص نظیر کارمندان موسسات و ادارت دولتی و خصوصی، فرهنگیان و کارگران تشکیل شده‌اند و عملا این دسته از تعاونی ها با رفع نیازهای اعتباری اعضا نقش موثری در ارایه خدمات اجتماعی به اعضا جهت رفع مشکلات آنان ایفا و در مقاطع حساس از جمله در زمینه‌های تحصیل، رهن و اجاره و ساخت مسکن، ازدواج، بیماری و غیره معضلات اعضا را مرتفع کرده‌اند.

قرجه طیار اظهار کرد: فعالیت تعاونی های اعتباری دارای جنبه های ارزشی است زیرا اعتبار لازم را برای رفع مشکلات عموم مردم مهیا می کنند؛ بدون آنکه بار مالی خاصی بر بودجه عمومی کشور ایجاد کنند. البته تعدادی از تعاونی های اعتبار به عنوان تعاونی های اعتبار آزاد با رویکردی اقتصادی از سال ۱۳۷۹ آغاز فعالیت کرده‌اند که سبب ایجاد محدودیت هایی در فعالیت تعاونی های اعتبار شده و چالش‌هایی را جهت تنظیم فعالیت این دسته از تعاونی‌ها برای متولیان بخش پولی کشور ایجاد کرده‌اند.

درج دیدگاه