چهارشنبه, اردیبهشت ۵, ۱۴۰۳

مبارزه با فساد برخی تعاونی‌های مسکن

به گفته مدیرکل اداره تعاونی‌های توزیعی، تنها ۴% تعاونی‌های مسکن دچار مشکلاتی شده‌اند ولی تعداد بالای اعضا باعث نمود بزرگتر مشکلات ‌آنها در جامعه شده است.

یعقوب رستمی در مصاحبه با خبرنگار تعاون‌آنلاین بیان کرد: به دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کارگروهی متشکل از مدیران تعاون ۶ استان که تعداد بیشتری تعاونی‌های مسکن مشکل‌دار دارند، استان فارس به عنوان دبیر و پیشنهاد دهنده طرح جامع و دفتر تعاونی‌های توزیعی به عنوان رئیس کارگروه تشکیل شد. در این کارگروه با بررسی آسیب‌های موجود و شناسایی علل، راه‌حل‌های آنها  را یافته و اجرایی می‌کنند. از جمله می‌توان به اصلاح آیین‌نامه‌ها و مقررات، اصلاح اساسنامه تعاونی‌های مسکن و حذف مفاد اشتباه و اضافه کردن مفاد جدید، نگارش شیوه‌نامه برای عقد قرارداد با پیمانکاران، نظارت بر مجامع و نظارت اعضا بر فعالیت‌های هیأت مدیره اشاره کرد.

رستمی از راه‌اندازی سامانه «مسکن متعارف» خبر داد و تصریح کرد: از طریق این سامانه همه اعضای تعاونی‌های مسکن، از فعالیت‌ها و اسناد هیات مدیره خبردار می‌شوند. همچنین کارشناسان ادارات تعاون که به دلیل تعداد بالای تعاونی‌ها و کمبود نیرو، توانایی نظارت بر مجامع را نداشتند، با کمک این سامانه چتر نظارتی خود را می‌گسترانند.

وی ادامه داد: یکی از علل اصلی ایجاد مشکلات تعاونی‌های مسکن، عدم تشکیل به موقع مجامع بوده است. سامانه فوق، زمان هر دو مجمع سالانه و تعیین هیأت مدیره جدید را به اعضای هیأت مدیره، اعضای تعاونی و کارشناس اداره تعاون هشدار می‌دهد.

مدیرکل دفتر تعاونی‌های توزیعی افزود: برای حل مشکل تعاونی‌های مسکنی که با پیچیدگی پرونده مواجه هستند، به دستور وزیر، کمیته‌هایی در سراسر کشور تشکیل شده است. در این کمیته‌ها، پرونده‌ها بررسی و مشکلاتشان حل می‌شود.

رستمی در پایان اظهار کرد: طی ۹ ماه گذشته، کمیته استان تهران، ۲۰ پرونده را در دستور کار داشته است که پرونده ۴ تعاونی مسکن کاملأ حل شده و بررسی و حل ۶  پرونده نیز در مراحل پایانی است.

درج دیدگاه