جمعه, فروردین ۳۱, ۱۴۰۳

مدیر عامل گروه مشاوره ای بوستون از اشتباهات تعاونی ها گفت : شش راهکار برای ‎تحریک اقتصاد جهان

نشست اتحادیه جهانی تعاون
نشست اتحادیه جهانی تعاون

‎تعاون آنلاین- سومین نشست بین المللی تعاونی ها در کبک کانادا روزهای پرکاری را تجربه می کند. جلسات و میزگردهای متعددی با قریب به ۲۵۰ سخنران از ۱۱۶ کشور جهان در حال برگزاریست. در یکی از جلسات این نشست ایو موریو، مدیر عامل گروه مشاوره ای بوستون در مورد مفهومی به نام سادگی هوشمندانه سخنرانی […]

‎تعاون آنلاین- سومین نشست بین المللی تعاونی ها در کبک کانادا روزهای پرکاری را تجربه می کند. جلسات و میزگردهای متعددی با قریب به ۲۵۰ سخنران از ۱۱۶ کشور جهان در حال برگزاریست. در یکی از جلسات این نشست ایو موریو، مدیر عامل گروه مشاوره ای بوستون در مورد مفهومی به نام سادگی هوشمندانه سخنرانی کرد.
‎به گزارش تعاون آنلاین، ایو موریو با اشاره به این که تعاونی ها یکی از محرک های قوی اقتصاد جهان هستند گفت:«کار گروهی باعث تقویت قوه تفکر و هوش نیروی کار می شود. این مورد مخصوصا وقتی کارگران از کار خود راضی نیستند بسیار مهم است. تحقیقات اخیر نشان می دهد که ۸۰ درصد کارگران از کار خود راضی نیستند. این در حالی است که در سال ۱۹۸۷ رقمی معادل ۶۰ درصدکارگران از کار خود ابراز رضایت کرده بودند.
‎وی ادامه داد:«ما باید راهی جدید برای استفاده از هوش افراد بیابیم و از قدرت تصمیم گیری، قدرت انتخاب، قدرت حل مسئله و انرژی آنها به درستی استفاده کنیم. امروز باید از قدرت هوش پا به پای قدرت فیزیکی کمک بگیریم و تعاونی ها جایی هستند که این اتفاق می تواند به بهترین شکل ممکن بیفتد مخصوصا وقتی از دموکراسی، همبستگی، استقلال و همکاری صحبت به میان بیاید. ما از سادگی هوشمندانه حرف می زنیم که در آن افراد کارگر نیستند بلکه عضوی از مجموعه هستند.»
‎موریو در ادامه با اشاره به دو اشتباه تعاونی ها افزود: «اما در انجام این روند تعاونی ها دو اشتباه انجام می دهند. اول اینکه همکاری و همفکری سازنده و واقعی را با صمیمیت اشتباه می گیرند و روابط را بر ضوابط ترجیح می دهند. دومین اشتباه این است که تعاونی ها اصول خود را فراموش می کنند و با توجه به شاخص های عملکرد الگوهای اقتصادی دیگر تلاش می کنند از آنها نمونه برداری کنند در حالی که تعاونی ها با الگوهای دیگر تفاوت دارند.»
‎گروه مشاوره ای بوستون که در حوزه های مختلف از جمله جهانی سازی و تکنولوژی و اقتصاد تحقیق و بررسی می کند، شش قانون را برای اجرای هر چه بهتر سادگی هوشمندانه در هر تجارتی از جمله تعاونی ها معرفی کرده است که عبارتند از:
‎۱.بدانید هر کسی چه کار انجام می دهد
‎دانستن این نکته که در تشکیلات چه اتفاقی می افتد و هر عضو چه کاری انجام می دهد باعث رویارویی بهتر با مشکلات و یافتن منابع جدید می شود.
‎۲.بسترهای متحد شدن را تقویت کنید.
‎بدانید که همفکری چطور اتفاق می افتد و چه کسی همفکری را رقم می زند. به عبارت دیگر تقویت کننده ها، یعنی فرد یا گروهی که دیگران را گرد هم می آورند را بشناسید و به آنها اقتدار و مشوق دهید تا با انگیزه بیشتری فعالیت کنند.
‎۳. قدرت را بسط و گسترش دهید.
‎قدرت یک بازی مجموع-صفر نیست ( در این الگو سود یک شخص باعث زیان شخص دیگر می شود مانند تقسیم کردن کیک که اگر شخصی سهم بیشتری ببرد شخص دیگری تکه کمتری نصیبش می شود). افزایش کمی قدرت به مدیران اجازه می دهد بتوانند نیازهای تعاونی را بهتر برطرف کنند. خلق قدرت موضوع حساسی به نظر نمی رسد اما می تواند تاثیرات واقعی بر کارایی داشته باشد.

‎۴.ارتباط متقابل اعضا را بیشتر کنید.
‎امروزه کارها به هم وابسته و در هم تنیده هستند و افراد باید به جای ارتباط با شخص یا یک برنامه جایگزین، به طور مستقیم با یگدیگر در ارتباط باشند.
‎۵.سایه آینده را بر تشکیلات خود بگسترانید.
‎برای اعضا اهمیت آینده و تاثیر اقدامات امروز بر سرنوشت تعاونی شرح دهید. امروز با تغییرات ساده می توانید از مسائل پیچیده فردا جلوگیری کنید.
‎۶.نظام تشویق و تنبیه را تغییر دهید.
‎احتمال سرزنش در صورت خطا یا ریسک در جوامع وجود دارد. اما سازمان های هوشمند احتمال وقوع مشکلات را قبول می کنند و می کوشند تبعات آن را به کمترین حد ممکن برسانند. سیستم ارزیابی عملکرد کلید حل مشکلات است اما در صورتی که به جای تنبیه، از فرد خاطی درخواست راه حل گردد و به او در حل مشکل کمک شود

درج دیدگاه