پنج شنبه, اردیبهشت ۶, ۱۴۰۳

مدیرکل دفتر توسعه تعاونی‌ها:رویکرد اقتصاد تعاون باید تعییر کند

معین هاشمی گفت: نقش و جایگاه و کارکرد اقتصادی تعاون کمتر مورد توجه قرار گرفته است . حالا برای بالندگی این بخش به یک تغییر رویکرد نیاز داریم .

برای افزایش سهم بخش تعاون ،رویکرد اقتصاد تعاون در ایران باید تغییر کند .
معین هاشمی، مدیرکل دفتر توسعه تعاونی‌ها با اعلام این مطلب در گفتگو با تعاون آنلاین افزود: برنامه دولت پیشرفت بخش تعاون و افزایش سهم این بخش به ۲۵ درصد است و برای رسیدن به این هدف لازم است مشکلات را در این حوزه مورد بررسی قرار دهیم .
وی با اشاره به اینکه آسیب شناسی در این حوزه را باید بررسی کنیم، گفت: آسیب شناسی بخش تعاون نشان می دهد در طول همه این سال ها، اقتصاد تعاونی یک اقتصاد یارانه‌ای بوده است .
این مقام مسئول اضافه کرد: البته نظر شخصی بنده این است که نقش و جایگاه و کارکرد اقتصادی تعاون کمتر مورد توجه قرار گرفته است . حالا برای بالندگی این بخش به یک تغییر رویکرد نیاز داریم .
او در توضیح این مطلب افزود: این تغییر رویه و رویکرد باید مورد توجه قرار گیرد . به عبارت دیگر بخش تعاون بر اساس ماهیت و کارکرد آن باید مورد توجه قرار گیرد تا به مقصود برسیم . سئوال این است ؛ ماهیت بخش تعاون چیست؟آیا مدل توسعه مناسبی را تا امروز برای بخش تعاون ارائه کرده‌ام؟ طبیعی است پاسخ این سئوال منفی است. پیش از این البته الگوهایی ارائه شده است اما باید این نکته را در نظر داشته باشیم که آیا این الگو ها بیشتر فرمایشی بودند یا ماهیت مردم نهاد را در خود داشته اند؟ او به برنامه دولت برای کاهش تصدی های خود در سال های اخیر اشاره کرد و توضیح داد: بازتعریف اصل ۴۴ با این هدف صورت گرفت که سهم بخش دولتی به نفع دیگر بخش ها کاهش یابد . در این شرایط فرصتی ایجاد شد تا سهم دولت از اقتصاد کاهش یابد و در نتیجه واگذری تصدی ها در دستور کار قرار گرفت اما در عمل حتی واگذاری ها نیز نتوانست منجر به بزرگ شدن بخش تعاونی و حتی بخش خصوصی در کشور شود .
او در پاسخ به این سئوال که آیا بخش تعاون این آمادگی را داشت که تصدی واحدهای دولتی را در برخی موارد در اختیار بگیرد ؟ادامه داد: اتفاقا این سئوال مطرح بود و هست . برخی معتقدند که در این حوزه ، خود تعاونی ها آمادگی لازم را برای دریافت سهم بیشتر از اقتصاد نداشتند.اما به هر حال باید موضوع همان طور که گفتم در یک کلیت بررسی شود . البته برخی تعاونی ها توانستند که واحدهایی را در جریان خصوصی سازی بخرند اما سهمشان اندک بود .

درج دیدگاه