جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

مدیرکل کار استان همدان : از مشاغل‌خانگی با تسهیلات حمایت می‌کنیم

تعاون آنلاین – مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان همدان گفت: از ابتدای آغاز طرح مشاغل‌خانگی ۳۷ هزار و ۴۵۶ مجوز مشاغل‌خانگی در استان همدان صادر شده است.

احمد توصیفیان اظهار کرد: از ابتدای طرح مشاغل‌خانگی ۵۶۰ هزار و ۷۳۹ میلیون ریال تسهیلات به ۱۳ هزار و ۳۵۲ نفر از طریق سیستم بانکی استان پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه هر ساله تعداد رشته‌های مشاغل‌خانگی توسط ستاد ساماندهی و حمایت از این مشاغل تعیین و به استان‌ها ابلاغ می‌شود، افزود: در سال‌جاری  ۳۰۳ رشته مشاغل‌خانگی مصوب شده است.

توصیفیان با بیان اینکه مجوزهای مشاغل‌خانگی به دو صورت مستقل و پشتیبان صادر می‌شود، خاطرنشان کرد: افراد دارای مجوز مستقل به صورت انفرادی فعالیت می‌کنند و افراد دارای مجوز پشتیبان افرادی را تحت پوشش خود قرار می‌دهند و مسئولیت تهیه مواد اولیه و فروش محصولات را به عهده دارند.

وی یادآور شد: با توجه به ظرفیت بالای استان همدان در تولید برخی از رشته‌های مشاغل‌خانگی از جمله تولید ترشیجات و مربا، پرورش قارچ خوراکی، قالیبافی، سفال و سرامیک، منبت و معرق دستگاه‌های متولی باید اهتمام بیشتری در شناسایی و معرفی افراد پشتیبان داشته باشند.

مدیرکل کار استان همدان بیان کرد: صاحبان مجوزهای مشاغل‌خانگی از جمله پشتیبان‌ها می‌توانند از مزایایی مانند استفاده از بازارهای محلی، معافیت از عوارض اداری و تجاری، عدم نیاز به تغییر کاربری مسکونی و استفاده از تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت که در قانون آمده، بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به اینکه قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل‌خانگی با ۱۲ ماده و ۶ تبصره در سال ۱۳۸۹ پس از تأیید شورای نگهبان به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، تصریح کرد: منظور از مشاغل‌خانگی آن دسته از فعالیت‌هایی است که با تصویب ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل‌خانگی، توسط اعضای خانواده در فضای مسکونی بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحدهای مسکونی همجوار شکل می‌گیرد.

درج دیدگاه