پنج شنبه, فروردین ۹, ۱۴۰۳

مدیر عامل تعاونی “باهر ایلیا” در گفت و گو با تعاون آنلاین : گیاهان دارویی مزیت نسبی اقتصاد کشور

تعاون آنلاین – ایرانیان از دیرباز یکی از جوامع پیشرو در زمینه دانش استفاده از گیاهان دارویی بوده اند و در پیشرفت این دانش نقش به سزایی داشته اند. مدیرعامل یکی از تعاونی های فعال در حوزه گیاهان دارویی از مشکلات و موانع بر سر راه تعاونی ها می گوید.

در ایران حدود ۸ هزار گونه گیاهی وجود دارد که از این تعداد ۲۳۰۰ گونه جزو گیاهان دارویی است. این میزان تنوع دو برابر تنوع گیاهان دارویی در سراسر قاره اروپا است و همین امر ظرفیت عظیم این بخش را نشان می دهد. حدود ۴۵۰ گونه از گیاهان دارویی در عطاری ها به فروش می رسد که عمدتا به صورت فله ای و باز عرضه می شود. اما امروز با فرایند صنعتی شدن، شرایط رشد و کشت این گیاهان به شکل صنعتی فراهم شده است. حمید نجف زاده با سابقه ۲۱ ساله در زمینه گیاهان دارویی پتانسیل این بخش را درک کرده و با تاسیس تعاونی “صنایع باهر ایلیا” در سال ۱۳۸۴ در زمینه تولید و بسته بندی گیاهان دارویی فعالیت می کند.

نجف زاده در مورد وضعیت گیاهان دارویی در کشور می گوید: « ایران از نظر غنای گیاهان دارویی حدود دو برابر قاره اروپا تنوع دارد. این تنوع یکی از مزیت های نسبی کشور است و می توانیم از این ظرفیت برای صادرات و ایجاد اشتغال استفاده کنیم. بخش گیاهان دارویی در صورت حمایت و توجه مسئولان می تواند تعداد قابل توجهی اشتغال ایجاد کند.»

وی ادامه می دهد: « ما در تعاونی انواع گیاهان دارویی را تولید و به صورت طبیعی خشک می کنیم و در بسته بندی های مناسب و زیبا از سایز “تی بگ” گرفته تا بسته های نیم کیلویی به داخل و خارج از کشور صادر می کنیم. محصولات تعاونی باهر به کشورهای مختلف از جمله امارات، عراق، افغانستان و کشورهای اروپایی مانند آلمان و ایتالیا صادر می شود. در حال حاضر  نزدیک به ۱۵۰ شرکت تولید کننده داروهای گیاهی در کشور فعال هستندکه ما با آنها همکاری داریم.»

تسهیلاتی که هیچ وقت نیست

عدم حمایت دولت از تعاونی ها سخن واحد اکثر قریب به اتفاق تعاونگران است. در حالی که تعاونی باهر با خرید یک زمین ۷ هکتاری قصد داشت تا تولید گیاهان دارویی را گسترش دهد، موفق به دریافت وام نشد. مدیر عامل این تعاونی در این باره می گوید: «ما به سختی و با تلاش بسیار توانستیم پول لازم برای خرید زمین هفت هکتاری در ورامین را تهیه کنیم.  در این زمین انواع گیاهان را به صورت نمونه پرورش دادیم و از بین آنها چند گیاه مانند نعنا فلفلی، به لیمو و رزماری را برای کاشت انتخاب کردیم اما متاسفانه نتوانستیم از بانک کشاورزی وام کم بهره بگیریم و زمانی هم که وام آماده شد سود آن به بالای ۲۰ درصد رسیده بود که ما از عهده بازپرداخت آن برنمی آمدیم. علاوه بر این تعاونی ما دانش بنیان محسوب می شود اما هر چه سعی کردیم از حمایت های صندوق نوآوری و شکوفایی استفاده کنیم موفق نشدیم. من تمام دارایی خود را برای پیشرفت تعاونی گذاشتم ولی با کمال تاسف باید اعلام کنم که تعاونی باهر ایلیا به دلیل کمبود تسهیلات و مشکلات مالی چند سالی است که به صورت نیمه فعال درآمده است. البته برخی از تعاونی هایی که در حوزه گیاهان دارویی فعالیت می کنند به دلایل مختلف که یکی از انها داشتن ارتباط است توانسته اند از حمایت ها بهره مند شوند اما تعاونی ما تاکنون در این زمینه موفق نشده است.»

نجف زاده می گوید: « ما نمایندگی انحصاری “استویا” در ایران را داریم. “استویا” یا شکر برگ گیاهی است که برای درمان دیابت کاربرد فراوان دارد. “استویا” ۳۰۰ برابر نسبت به قند شیرین تر است ولی قند آن جذب بدن نمی شود و در نتیجه باعث کاهش قند خون می شود. در کشور چند میلیون نفر مبتلا به دیابت هستند که این نوع گیاه می تواند در درمان بیماران و پیشگیری بسیار مفید واقع شود.»

%d8%aa%d8%b9%d8%a7%d9%88%d9%86%db%8c-%d8%a8%d8%a7%d9%87%d8%b1-%d8%a7%db%8c%d9%84%db%8c%d8%a7

درج دیدگاه