جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

مدیر عامل تعاونی معلولین ایران فتح جم عنوان کرد: ساخت “دهکده بی مانع” برای معلولان و سالمندان

تعاون آنلاین – حضور در جامعه از هر دارو و درمانی برای معلولان مهم تر است. فرد معلول اگر به گوشه خانه و اتاق تبعید شود رنج و افسردگی چند برابری را تحمل می کند. معلول باید در تصمیم گیری ها به خصوص در سازمان هایی که عضو آنها هستند و یا در محل کار تاثیر داشته باشد. علاوه بر این یک معلول باید فرصت برابر و عادلانه برای باروری و بروز استعدادهایش داشته باشد که این امر نه تنها به نفع شخص معلول بلکه به نفع جامعه است. تعاونی الگویی است که هر دو پیش شرط لازم برای معلولان را فراهم می آورد. به سراغ یکی از تعاونی های با سابقه رفتیم و از سابقه بیست و یک سال همراهی و همدلی با معلولان پرسیدیم.

“تعاونی معلولین ایران فتح جم” در سال ۱۳۷۴ با هدف اشتغال زایی و توانمندسازی افراد دارای معلولیت فعالیت خود را از مونتاژ و سر هم بندی قطعات رایانه ای آغاز کرد. تعاونی معلولین ۵ هزار و ۳۰۰ عضو دارد که اکثریت قریب به اتفاق آنها معلول هستند و ۹۰ درصد افراد شاغل در تعاونی نیز معلولان هستند. تعاونی معلولین تنها در زمانی که انجام کاری برای معلولین مقدور نباشد از افراد سالم استفاده می کند. اصغر شیرزاده مدیر عامل تعاونی معلولین می گوید: «ما در سالهای اولیه فعالیت با مجموعه های مختلف همکاری داشتیم و در سال ۷۸ به عنوان تعاونی نمونه در زمینه نرم افزار و سخت افزار با شرکت “ایزایران” قرارداد بستیم و قسمت عمده مونتاژ رایانه ها را به عهده گرفتیم.»

وی ادامه می دهد: «پس از گذشت زمان و کاهش تولید و استفاده از رایانه های رومیزی زمینه فعالیت خود را تغییر دادیم و به تولید لباس کار و پوشاک روی آوردیم و در کارگاه تولید مصنوعات دوختی که شامل انواع پوشاک است، بالغ بر ۱۲۰ نفر را به کار گرفتیم و در حال حاضر با بیش از ۱۳۵ مشتری دولتی و غیر دولتی برای تهیه لباس کار قرار داد داریم.

اما حوزه عمل “تعاونی معلولین ایران فتح جم” به پوشاک محدود نمی شود. شیرزاده می افزاید: «علاوه بر کارگاه تولیدی پوشاک مدت دو سال است که در زمینه تراش سنگ های نیمه قیمتی و گوهرها وارد شده ایم و صنایع دستی چوب و سنگ را تلفیق کرده ایم.»

الگوی تعاونی خصوصا در رشته هایی که ما فعالیت می کنیم مناسب ترین الگو است  و باعث می شود که ضمن رعایت عدالت، معلول با عضویت در تعاونی احساس کند که در جامعه تاثیر گذار است. همچنین استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل ها و شریک بودن در سود و زیان باعث می شود که فرد معلول احساس مسئولیت بیشتر شود.

دهکده ای برای معلولان و سالمندان                              

مدیر عامل “تعاونی معلولین ایران فتح جم” می گوید: «در کشور ما بالغ بر ۸ میلیون معلول و ۱۵ میلیون سالمند وجود دارد . تعاونی معلولین با توجه به رسالت خود و برای الگو سازی در جامعه و رعایت حقوق شهروندی سالمندان اقدام به ساخت “دهکده بی مانع” کرده است. طرح ایجاد دهکده بی مانع در سال ۸۲ به کمیسیون ماده ۳۲ مجلس تقدیم و تصویب شد و از سال ۸۹ عملیات ساخت آن آغاز شده است. این دهکده در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار و در منطقه وردیج تهران قرار دارد و مجموعه کاملی از فضاهای اقامتی، تفریحی، ورزشی و فرهنگی را برای معلولان و سالمندان فراهم می کند. از مزایای دهکده بی مانع این است که معلولان و سالمندان بدون نیاز به کمک دیگران می توانند از این امکانات استفاده کنند. در این دهکده امکانات توانمندی نیز برای استفاده کنندگان تدارک دیده شده است. پیش بینی ما این است که فاز اول دهکده بی مانع تا ۱۸ ماه دیگر به بهره برداری برسد و تا سه سال آینده تمام فازهای آن تکمیل شود.»

شیرزاده مهمترین مشکل تعاونی ها را کمبود سرمایه در گردش و ضعف مدیریت ارزیابی کرد و گفت: «واحد بازاریابی یکی از بخش های حیاتی برای پیشرفت هر تعاونی است اما متاسفانه تعاونی های کشور کمتر از این واحد استفاده می کنند.»

درج دیدگاه