پنج شنبه, فروردین ۹, ۱۴۰۳

مسلم خانی در گفتگو با تعاون آنلاین: تعاونی ها مشاغل غیر رسمی را ساماندهی می کنند

برنامه ریزی برای ساماندهی مشاغل غیررسمی از طریق تعاونی ها در دستور کار قرار گرفت. مسلم خانی، مدیر کل دفتر ترویج، آموزش و تحقیقات تعاونی وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی با اعلام این مطلب در گفتگو با تعاون آنلاین افزود: تعاونی ها می توانند ساماندهی مشاغل غیر رسمی را عهده دار شوند. او […]

برنامه ریزی برای ساماندهی مشاغل غیررسمی از طریق تعاونی ها در دستور کار قرار گرفت.

مسلم خانی، مدیر کل دفتر ترویج، آموزش و تحقیقات تعاونی وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی با اعلام این مطلب در گفتگو با تعاون آنلاین افزود: تعاونی ها می توانند ساماندهی مشاغل غیر رسمی را عهده دار شوند.

او گفت: ۲۳ رشته شغلی بلا صاحب در ایران شناسایی شده است، به عنوان مثال دستفروشان بنا دلایل متعدد کسب و کار سیار دارند و فروشنده دوره گرد محسوب می شوند ، بسیاری مشاغل دیگر نیز نظیر این هاست.

وی در توضیح این مطلب ادامه داد: شاغلان در این دسته از مشاغل غیررسمی بیمه تامین اجتماعی ندارند و در نتیجه امنیت اقتصادی و شغلی و جا مکان مشخصی برخوردار نیستند .

وی با تاکید بر اینکه همه جای شهر می‌توانید آن‌ها را ببینید ،ادامه داد: در بسیاری از کشورهای توسعه یافته جهان توانسته‌اند دستفروشان را در قالب شرکت‌های تعاونی موضوعی سر و سامان دهند به عنوان مثال  شرکت تعاونی فروشندگان دوره‌گرد حوزه پوشاک یا حوزه لوازم التحریر یا حوزه مواد غذایی  راه اندازی می شوند و نسبت به ساماندهی آن اقدام می شود .

وی با تاکید بر اینکه شناسایی اینها اولین اقدام است و کار دوم سازماندهی و ساماندهی بر اساس همگن بودن فعالیت آنها و گام سوم تشکیل شرکت تعاونی موضوع توسط خودشان است،اضافه کرد: گام چهارم این است که با شهرداری ها به سرانجام برسیم که اینها ساعت کار داشته باشند و فعالیت خود را آغاز کنند.

این مقام مسئول ادامه داد:در حقیقت در همه دنیا کسب و کار غیر رسمی زمانی کار خود را آغاز می‌کند که کسب و کار رسمی کارش تمام شده باشد، به عنوان مثال در روزهای تعطیل که کسب و کارهای رسمی تعطیل است آنها امکان فعالیت دارند و باید فعالیتشان از ساز و کار مشخص برخوردار شود ، در این قالب لازم است نقاط فروش مشخص شود.

خانی گفت: تنها در تهران ۱۲۰ تا ۱۳۰ نقطه را شناسایی کرده‌ایم که این نقاط بهترین مناطق برای جمعه بازار و شنبه بازار برای برگزاری نمایشگاه محصولات این قبیل کسب و کارهاست .

او گفت: ساماندهی مشاغل غیررسمی و تبدیل آنها به مشاغل رسمی در قالب شرکت های تعاونی مطمئناً در ایجاد یک چهره جذاب تر در شهر و ایجاد کرامت و احترام برای صاحبان کسب و کارهاست، در این راستا  امکان برخورداری از تامین اجتماعی برای شاغلان در این دسته از کسب و کارها فراهم می شود . در این صورت این افراد می توانند حتی از تسهیلات نیز استفاده کنند.

وی در پاسخ به این سئوال که جز دستفروشان ، کدام مشاغل در این راستا شناسایی شده اند؟ گفت: پیک های موتوری، کارگران خانگی و حسابداران مستقل ، تعمیرکاران لوازم منزل و  … نیز بخشی از این ۲۳ رشته شغلی را شامل می شود.

وی با تاکید بر اینمه چنین اقدامی  اتفاقی بزرگ را در عرصه اجتماعی ایران رقم می‌زند، اضافه کرد: چنین اقدامی می تواند  زمینه ایجاد امنیت را هم برای دارندگان این مشاغل و هم استفاده کنندگان از این خدمات فراهم نماید.

 

درج دیدگاه