جمعه, فروردین ۳۱, ۱۴۰۳

مراکش هم طلای سرخ تولید می کند!

تعاون آنلاین – تعاونی تالیون تعدادی از کشاورزان در مناطق روستایی مراکش را متحد کرده و با تاسیس تعاونی دست دلالان و واسطه ها را از تولیدات آنها کوتاه کرده است.

دشت “سوکتانا” در کنار قله های “سیروا” در کشور مراکش پر از مزارع گل زعفران است. در این منطقه کشاورزان متعددی هستند که گرانترین نوع ادویه را تولید می کنند. تولید زعفران کار طاقت فرسایی است. گلها باید در طلوع آفتاب یعنی هنگامی که هنوز نشکفته اند با دست چیده شوند و کلاله های داخل آن جدا شود. تقریبا ۱۵۰ هزار گل باید چیده شوند تا یک کیلوگرم زعفران تولید شود. زعفران در اروپا ۹ هزار دلار قیمت دارد اما در گذشته عمده این پول به دست واسطه ها و دلالان می رسید.

تعاونی «تالیون» در سال ۲۰۰۴ با هدف حذف واسطه ها تاسیس شد. دفتر این تعاونی در منطقه «تاسوسفی» در ۱۲ کیلومتری تالیون قرار گرفته است و از ۹ روستای اطراف ۱۱ عضو دارد. اعضای تعاونی زعفران و روغن زیتون تولید می کنند. فروشگاه های محلی هم با حمایت از تعاونی محصولات آن را در سطح منطقه به فروش می رساند.

«مهند نیب طالب» مدیر عامل تعاونی می گوید: «تعاونی جامعه ای است که فقط به سود فکر نمی کند و به نیازهای اجتماعی و شخصی اعضایش هم می اندیشد. هر کسی که عضو تعاونی می شود می تواند در کنار سود مالی به جایگاه اجتماعی و کیفیت زندگی بالاتری دست پیدا کند. علاوه بر این و در یک سطح بالاتر تعاونی ها باعث از بین رفتن نابرابری و بی عدالتی و بالارفتن مهارت افراد و اعتماد به نفس می شود.»

او می افزاید: « تعاونی ما امیدوار است که تعداد اعضای تولید کننده و به موازات آن ظرفیت تولید زعفران را بالا ببرد، شبکه ای از تعاونی های تولیدی زعفران در سطح کشوری و بین المللی ایجاد کند و کیفیت محصولات را ارتقا دهد.»

تعاونی «تالیون» از سال ۲۰۰۷ عضو انجمن «اسلو فود» (غذای آهسته در مقابل فست فود) است. این انجمن در قالب فعالیتهای حفظ تنوع زیستی، تولید کنندگان محصولات کشاورزی در خطر انقراض را می یابد و اقدامات محافظتی برای این نوع محصولات اجرا می کند. عضویت در این انجمن باعث شد که تعاونی تالیون بتواند محصولات خود را در نمایشگاه های مواد غذایی معروف از جمله «سالون دل گوستو» در تورین ایتالیا و «اسلو فیش» در جنوا به نمایش بگذارد.

همچنین محصول زعفران تعاونی از طریق کانالهای تجارت منصفانه در ایتالیا به فروش می رسد با این حال روغن زیتون تولیدی تعاونی هنوز صادر نشده است. انجمن غذای آهسته به اعضایش مشاوره های فنی و تخصصی می دهد. با استفاده از این مشاوره ها تولید تعاونی از ۱۷ به ۴۰ کیلوگرم رسیده است.

درج دیدگاه