سه شنبه, اردیبهشت ۴, ۱۴۰۳

مسئول نظارت بر توزیع تسهیلات اشتغال مشخص شد

کمیته های نظارت بر اجرای قانون اشتغال پایدار مناطق روستایی و عشایری تشکیل می شود . به گزارش تعاون آنلاین، بر اساس تصمیمات اتخاذ شده و با هدف نظارت بر اجرای قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار مناطق روستایی و عشایری ، مقرر شده است کمیته های نظارت در سطح ملی، استانی و […]

کمیته های نظارت بر اجرای قانون اشتغال پایدار مناطق روستایی و عشایری تشکیل می شود .

به گزارش تعاون آنلاین، بر اساس تصمیمات اتخاذ شده و با هدف نظارت بر اجرای قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار مناطق روستایی و عشایری ، مقرر شده است کمیته های نظارت در سطح ملی، استانی و شهرستان ها شکل گیرند .

پیش بینی شده است ۱.۵ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی صرف ایجاد اشتغال پایدار در روستاها و عشایر شود . تسهیلات اشتغال زایی در این مناطق با کارمزد ۴ درصد برای روستاها و مناطق محروم و کارمزد ۶ درصد برای دیگر روستاها تعیین شده است.

این اولین باری است که اعطای تسهیلاتی در این ابعاد با هدف تعمیق توسعه و رشد اقتصادی در روستاها در دستور کار است .

بر این اساس توانمندسازی این مناطق مولد از یک سو و شکل دادن به مهاجرت معکوس از سوی دیگر از اهداف پیش بینی شده در این قالب است .

بررسی ها نشان می دهدت ایجاد کمیته های نظارت می تواند زمینه را برای پیشگیری از انحرفا فراهم نماید چرا که پیشتر تجره تلخ اعطای تسهیلات زودبازده سبب شد احتیاط بیشتری در این قالب در دستور کار قرار گیرد .

بر اساس این گزارش، رییس کمیته ملی نظارت بر اجرای آیین‌نامه پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواهد بود. بر این اساس معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال نیز دبیر این کمیته است . بر این اساس معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رئیس جمهور، معاون امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه،‌ معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور، قائم مقام و یا معاون اقتصادی بانک مرکزی از اعضای کمیته مذکور خواهند بود.

بنابراین گزارش، تهیه، تدوین و ابلاغ سیاست‌های نظارتی مبتنی بر تعامل، هم‌افزایی و نهادینه کردن نظارت هدایت‌گر در دستگاه‌های بخشی و مؤسسات عامل،‌تصویب برنامه‌های نظارتی در دستگاه‌های بخشی، نظارت بر عملکرد دستگاه‌های بخشی، مؤسسات عامل و کمیته‌های نظارت استانی، تهیه پیشنهادات انگیزشی، تشویقی و تنبیهی مورد نیاز، تأمین و تصویب هزینه‌های نظارت در سطوح ملی، استانی و شهرستانی،‌ارائه گزارش‌های مقطعی و موردی نظارتی به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی،‌ تهیه و ابلاغ نحوه برون‌سپاری نظارت بر طرح‌های مرتبط با برنامه وبازدیدهای موردی از کارگروه‌های اشتغال استان، دستگاه‌های بخشی و طرح‌های در حال اجرا از جمله وظایف تعیین شده برای کمیته ملی نظارت است.

کمیته استانی نظارت

همچنین، نماینده سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان (رئیس)، نماینده معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری، نماینده کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی (دبیر)، نماینده کل امور روستایی و شوراهای استانداری،‌نماینده دستگاه بخشی حسب موضوع به عنوان کمیته نظارت استانی فعالیت می‌کنند.

تهیه برنامه‌های نظارتی در سطح استان و شهرستان‌ها، تهیه پیشنهادات انگیزشی، تشویقی و تنبیهی مورد نیاز،‌ارائه گزارش‌های مقطعی و موردی نظارتی به کمیته ملی نظارت، بازرسی از کلیه طرح‌های مشمول قانون در مراحل قبل، حین و بعد از بهره‌برداری،‌ارزیابی میزان پیشرفت فیزیکی اجرای طرح و تناسب آن با طرح مصوب، بررسی دقیق طرح‌های به بهره‌برداری رسیده از نظر تحقق اشتغال پیش‌بینی شده در طرح و همچنین ارزیابی پایداری آنها و نظارت عملیاتی بر حسن انجام وظایف مؤسسات عامل و دستگاه‌های بخشی از وظایف این کمیته استانی است.

وضعیت پرداخت تسهیلات به متقاضیان(رعایت مقررات مربوط به عقد قرارداد، اخذ وثایق، تضامین، زمان، میزان و مراحل پرداخت و…)، نحوه نظارت بر هزینه کردن تسهیلات متقاضیان، ارزیابی میزان همکاری،‌ ارائه راهنمایی و مشاوره دستگاه‌های بخشی و مؤسسات عامل به مجریان طرح‌ها،‌ ارزیابی اهلیت مجریان طرح‌ها، سایر شاخص‌های مورد‌نظر در کمیته فنی به تناسب رویه‌های نظارت، ارائه پیشنهادات لازم به شورای برنامه‌ریزی توسعه استان، ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و کارگروه اشتغال استان و سایر مراجع مربوطه در خصوص، آسیب‌شناسی فرآیندها و راهکارهای پیشگیری از آسیب‌ها و تخلفات و انحرافات احتمالی است.

همچنین در تبصره‌ای‌ تأکید شده است که  نظارت‌های موضوع این شیوه‌نامه، نافی وظایف نظارتی مؤسسات عامل و دستگاه‌های بخشی نخواهد بود.

 

جزئیات رسته‌های اولویت‌دار شغلی در طرح اشتغال فراگیر پیش از این منتشر شد و تمام طرح‌های ارسالی از سوی سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان باید بر مبنای آن تعیین شود و هرگونه ارائه تسهیلات خارج از این رسته‌ها بر اساس طرح در کارگروه ملی خواهد بود.

نظارت قبل از شروع طرح شامل

مقرر شده است بررسی و مطابقت دادن طرح‌های پیشنهادی با موضوع فعالیت، انطباق طرح با رسته‌های اولویت‌دار، بررسی نحوه محاسبه و تعیین سهم آورده متقاضی و در نهایت بررسی نحوه تصویب اولیه طرح‌ها در کارگروه اشتغال به عنوان نظارت قبل از شروع طرح‌ها و بررسی پیشرفت مالی و فیزیکی، موانع و مشکلات مالی و فنی و ارایه راه‌حل رفع مشکلات و احتمالی طرح‌ها در دوران اجرا به عنوان نظارت حین اجرای طرح و در نهایت، کنترل زمان بهره‌برداری و آغاز فعالیت، تعهدات متقاضیان طرح‌ها به ویژه اشتغال تعهد شده باید جز نظارت بعد از بهره‌برداری طرح انجام شود.

در نهایت، کمیته‌های نظارت استانی مؤظفند گزارش های خود را به صورت ماهانه به کمیته ملی نظارت ارسال کنند و در صورت احراز هرگونه تخلف از سوی کارکنان دستگاه‌های بخشی، مؤسسات عامل، دستگاه‌های عضو، کارگروه اشتغال و اعضای کمیته‌های نظارت مراتب حسب مورد توسط رئیس کمیته مربوطه به مراجع صالحه (هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری و عندالزوم مراجع قضایی) معرفی و متخلفان تحت تعقیب قرار خواهند گرفت.

بر اساس این گزارش، دبیرخانه کمیته نظارت ملی در معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و کمیته نظارت استانی در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مستقر است.

درج دیدگاه