شنبه, اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳

مستخدمین حسینی : وزن دولت در اقتصاد هنوز تغییر نکرده است

وزن اقتصاد ایران از دهه شصت تا کنون تغییر نکرده است. حیدر مستخدمین حسینی کارشناس اقتصادی با اعلام این مطلب در گفتگو با تعاون آنلاین افزود: اقتصاد ما از دهه شصت تا کنون همچنان دولتی مانده و وزن دولت در این اقتصاد تغییر نکرده است در حالی که انتظار می رفت اقتصاد ایران در این […]

وزن اقتصاد ایران از دهه شصت تا کنون تغییر نکرده است.

حیدر مستخدمین حسینی کارشناس اقتصادی با اعلام این مطلب در گفتگو با تعاون آنلاین افزود: اقتصاد ما از دهه شصت تا کنون همچنان دولتی مانده و وزن دولت در این اقتصاد تغییر نکرده است در حالی که انتظار می رفت اقتصاد ایران در این سال های طولانی با کاهش سیطره دولت و افزایش سهم بخش خصوصی و تعاونی همراه باشد .

معاون اسبق وزیر اقتصاد اضافه کرد: در عمل دیدیم که در آن سال ها حول و حوش هشتاد درصد از اقتصاد ما در اختیار دولت بوده و در شرایط کنونی نیز تقریبا همین نسبت برقرار است . به این ترتیب می بینیم دولت ها در عمل وقتی مسئولیتی را می پذیرند علاقمند به واگذاری ان نیستند و حتی حیات خلوت های اقتصادی شان را ینز از دست نمی دهند .

او با تاکید بر اینکه خصوصی سازی در کشور شکست خورده است و ضرورت بازنگری بر این سیاست به شدت احساس می شود، ادامه داد: به نظر می رسد قوانین جاری و رفتارهای اقتصادی و رفتارهای مالی ما را به سمت رفتارهای دولتی مآبانه سوق می دهد و در نتیجه همین بسته بودن شرایط و دولتی بودن و البته دولتی ماندن ، شرایط دشواری را رقم زده است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه بسته بودن فضای کسب و کار مانع از رونق اقتصادی در ایران شده است، ادامه داد: متاسفانه حفظ مالکیت و حرمت ان در ایران چندان مورد توجه نیست و همین مساله اقتصاد را با مسیر انحرافی روبرو کرده است در حالی که بخش های خصوصی و تعاونی این قدرت را دارند تا به درستی از پس مسئولیت اداره بخش های مهمی از اقتصاد برایند .

وی ادامه داد: آچه اهمیت دارد این است که فضا برای حضور موثر این بخش ها فراهم شود .

او با اشاره به اینکه نفت ، اقتصاد ایران را از زایایی غافل کرده است، گفت: سهل الوصول بودن درآمدهای نفتی سبب شده است چندان به فکر پا گرفتن اقتصاد خصوصی و تعاونی نباشیم و رد نتیجه سهمی بسیار نابرابر برای بخش های مطرح اقتصاد ایران فراهم شود .

او با اشاره به اینکه لازم است در بازنگری سهمی متعارف و عادلانه را برای تمامی بخش ها تعریف کنیم، اضافه کرد: ما معتقدیم که اقتصاد ایران قدرت بالایی دارد و با سیاستگذاری مناسب می توان بخش هایی را که امروزه سهمدار اقتصاد نیستند، با افزایش قابل توجه سهمشان مواجه کرد . در این صورت نه تنها بحران اشتغال ، که بخش مهمی از بحران های ساختاری نیز برطرف می شود .

درج دیدگاه