جمعه, فروردین ۳۱, ۱۴۰۳

مسلم خانی: سمینار ملی نظریه تعاون برگزار می‌شود

خانی، ترویج تعاونی استارتاپ منابع طبیعی محیط زیست دانش آموخته

وقتی می‌گوییم سهم تعاون در اقتصاد باید به ۲۵ درصد برسد یعنی چه؟ طبیعی است که برای عملی کردن این برنامه لازم است از یک سو نظریه داشته باشیم و از سوی دیگر اسناد بالادستی و برنامه راهبردی تدوین کنیم .

سمینار ملی نظریه تعاون در نظام جمهوری اسلامی ایران امسال برگزارمی شود.
مسلم خانی، مدیر کل دفتر ترویج، آموزش و تحقیقات تعاونی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام این مطلب در گفتگو با تعاون آنلاین افزود: برگزاری این سمینار از اتفاقات مهمی است که در دستور کار قرار دارد و معتقدیم نتایج آن می تواند به تقویت بخش تعاون در کشور منجر شود.
وی با تاکید بر این که سال بسیار پرکاری را پشت سر گذاشتیم و معتقدم سال پرکارتری در پیش است، درباره هدف برگزاری این سمینار توضیح داد: هدفمان این است که گفتمان تعاون را بین نخبگان توسعه دهیم و برگزاری این سمینار با همین هدف در دستور کار قرار دارد. می خواهیم این نکته را به بحث بگذاریم که جایگاه تعاون در اقتصاد و برنامه ریزی چیست. نکته مهم این است که هنوز نظریه واحدی درباره تعاون وجود ندارد .
وی اضافه کرد: بسیاری از نمایندگان مجلس و حتی وزرای کابینه ها معتقدند تعاون یکی از انواع شرکت های هفتگانه قانون تجارت است و فرقی ندارد شرکتی به شکل سهامی خاص و می‌شود شرکتی به شکل تعاونی؛ در حالی که گفتمان سازی تعاون در بین نخبگان به شکل دهی جایگاه تعاون در نظام جمهوری اسلامی کمک می کند .
او در توضیح این مطلب ادامه داد: من روشن صحبت می کنم، وقتی می‌گوییم سهم تعاون در اقتصاد باید به ۲۵ درصد برسد یعنی چه؟ طبیعی است که برای عملی کردن این برنامه لازم است از یک سو نظریه داشته باشیم و از سوی دیگر اسناد بالادستی و برنامه راهبردی تدوین کنیم .
به گفته وی در این سمینار مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و مرکز پژوهش‌های مجلس و بانک مرکزی و وزارت امور اقتصاد و دارایی و وزارت کشور و وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و تمامی دستگاه هایی که می توانند نقشی داشته باشند ، حضور خواهند یافت .
وی در پاسخ به این سئوال که آیا این گفتمان سازی می تواند زمینه ورود به موضوع قانون تعاون و بازنگری آن را نیز فراهم کند؟ حتما همین طور است. باور من بر این است که با شکل گیری این گفتمان و رسیدن به نظریه حتی می توان به موضوع مهم اصلاح اساسنامه نیز ورود کرد. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد شرکت‌های تعاونی ما به موقع مجامع شان را برگزار می کنند خوب دلیل چیست؟
او با اشاره به اینکه مشکلات ساختاری مانند عدم حضور اعضا و … عامل چنین اتفاقاتی است، تاکید کرد: می توان از مناسبات جدید در این میان بهره برد. فضای مجازی خیلی خوب می‌تواند بخشی از این مشکلات را حل کند و امکان برگزاری مجمع را فراهم کند. سایتها و بسترهای “وب” می‌تواند به سادگی امکان برگزاری انتخابات الکترونیکی در شرکتهای تعاونی را فراهم کند اما این موضوع هیچ جایگاهی در قانون ما ندارد.
خانی گفت: به عبارت دیگر اگر شما بگویید برگزاری مجامع مجازی و انتخاب الکترونیکی، قانون از شماره پشتیبانی نمی کند در نتیجه می توانیم با بازنگری هایی در اساسنامه و مقررات به روشها و مدلهای کارکردی برسیم که بتواند امور تعاون را تسهیل و به روز کنند.

درج دیدگاه