جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

مشکلات صنعت دامپروری در کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون همدان بررسی شد

کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون استان همدان به منظور رسیدگی به مشکلات تعاونی های عضو اتحادیه گاوداران صنعتی با حضور مسئولان این حوزه، دراتاق تعاون استان تشکیل شد.

به گزارش تعاون آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران، در این نشست، دبیر اتاق تعاون موضوع خشکسالی  دهه قبل و تأثیر آن بر صنعت دامپروری و طیور همچنین مطالبات بخش خصوصی از دولت، مشکلات صنعت دامپروری و اتحادیه مربوطه را تشریح کرد.

نقدیندگی جهت راه انداختن واحدهای تعطیل ، نپذیرفتن  وثیقه های صاحب طرح و محل طرح، جلوگیری از صادر شدن فاکتورهای کاذب و صوری جهت وام دام و ارسال به اتحادیه جهت رونق دامداری، دریافت نهادهای دامی از طریق اتحادیه۹ بصورت ارزان قیمت، ایجاد هماهنگی بصورت کامل بین امور دام و اتحادیه و از طریق اتحادیه با واحدهای تابعه جهت تهیه نهاده و دام و مشاوره تغذیه و درمان و درخواست عضویت اتحادیه در صندوق حمایت توسعه کشاورزی از مهمترین محورهای این نشست بود.

نظرپور معاون امور دام جهاد کشاورزی استان با اشاره به مشکل خشکسالی – کمبود تسهیلات بانکی – بالا بودن نرخ سود – مشکلات دستگاههای اجرایی، محیط زیست، اداره راه، اداره گاز  و فشار مضاعفی  که با اجرای مقررات به دامدار وارد میشود  خصوصاً مرغداری ها اشاره کرد و گفت: استان همدان با همه مشکلات جایگاه ویژه ای در کشور دارد در حال حاضر مشکلات واحدهای غیر فعال را داریم که پس از تکمیل فرمها به ستاد معرفی می شوند  و در صورت عدم بدهی در سیستم بهین یاب ثبت نام کنند. این واحدها را می توان از طریق صندوق توسعه ملی به بانک کشاورزی معرفی کنیم . تسهیلات روستایی و عشایری هم با سود کمتر در درست اقدام است. ۵۰۰ میلیون اعتبار برای نهاوند در نظر گرفته شده.در زمینه نهاده های دامی خصوصاً سبوس قبلاً هشت هزار تن سهمیه داشتیم و مشکل جذب داشتیم از سال ۸۸ سبوس آزاد شد و مستقیماً از کارخانجات خرید می شود.  اخیراً هم با مدیرت صنعت و معدن اداره می شود. از سال ۹۲ به جهاد کشاورزی محول شده بود که کارخانه های آرد حاضر به تحویل سبوس نبودند و مسئولین هم همکاری لازم را نداشتند. از سال ۹۵ هم ۵۰درصد سبوس را آزاد کردندو سهمیه کشور نصف شد. سایر نهاده ها هم هرچه بخواهند می توانند بگیرند و سیتو با گاز  که از کاه ارزان تر است  ۴۰۵ تومان  هر مقدار که بخواهند از جنوب برایشان می گیریم. در رابطه با مشاوره هم کارشناس استان همدانی معرفی شده اما استقبال نشده است. طرح DHI  هم در حال انجام است اما نهاوند استقبال نمی کند این ثبت رکورد است واحدها باید شناسنامه دار شوند تا با واحد های روستایی تفاوت داشته باشند.

تابیده چی معاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: بهتر است حل مشکل  با حضور اتحادیه ها در ستاد تسهیل انجام شود و نیز جهت رونق بخشیدن به نقش اتحادیه ها و استفاده از تسهیلات، ثبت نام شرکتها در بهین یاب  از طریق اتحادیه انجام شود.

خردمند معاون جهاد کشاورزی نهاوند با اشاره به اینکه از سال ۹۰ تا ۹۴ در صنعت دامپروری دچار چالش بودیم افزود: در سال ۹۳ ارزیاب کشوری بودیم وی با بیان این نکته که مشکل اقتصاد و دامداری موازنه ندارد گفت: شیر با قیمت ۱۱۰۰ تومان اقتصادی نیست باید در این قسمت وام با سود پایین پرداخت شود با سود۱۵درصد جواب نمی دهد و بانکها با بند ( د) تبصره ۱۳ مشکل دارند. مشکل مدیریت فنی – تغذیه ای  و سلکسیون گاوداری است هر گاو باید با بهره دهی بالا روزی ۴۵ لیتر شیر بدهد درحالی که روزی ۲۰ الی ۲۵ لیتر بیشتر نیست و دیگر اینکه محل اجرای طرح را بانکها با قیمت پایین کارشناسی می کنند در مورد نهاده ها همکاری شده درحد مقدورات. بحث اصلی در حوزه دام  اقتصاد دامداری است که دچار ضرر و زیان شده است.

ظفری با بیان اینکه مشکل گاوداران نهاوند مشکل مدیریتی است و مشکل نقدینگی نیست گفت: مشکل چرخه پول و سرعت گردش پول است در آورزمان روزی ۳۵ تن با میانگین ۴۰ لیتر شیر دارند وی گفت در آنجا یک رأس گاو دارند که روزی ۶۵ لیتر شیر میدهد. این واحد ۱۰ تن تفاله می خواست که پول نداشت چون مشکل چرخه پول دارد.در حالی که ۵ میلیارد تومان از آموزش و پرورش طلب دارد لیکن برای خرید ده تن تفاله مشکل دارد. با تسهیلات قرض دامدار را اضافه می کنیم . واحد های لبنیاتی باید پول دامدار را بدهند که به موقع نمی دهند واحد های صنعتی هم که متأسفانه در کنار دامدار نیستند بلکه در مقابل آن هستند.

نجفی مسئول ستاد تسهیل استانداری اظهار داشت مشکل گاوداران در فرمهایی تکمیل و به ستاد تسهیل اعلام می شود اگر بدهی دارند تسهیلات می دهیم و اگر بدهی آنها سنگین تر است در ستاد تسهیل به روز می شود. چون وام های قبلی با نرخ ۷درصد بوده  به بانکها معرفی می شوند با نرخ جدید تمدید می شوند که این مشکل اصلی است مشکل بعدی در مورد تأمین وثیقه  است که بانک ها هم مقررات خودشان را دارند و اگر نیاز باشد  با امضای استاندار به مرکز ارجاع می دهیم .

بلندی نماینده بانک توسعه تعاون نیز با عنوان اینکه  مشکل اصلی گردش پول است، ادامه داد:  قبلاً ردیف بودجه برای تعاون بود مشکل اصلی خصوصاً در بخش صنعت تقاضا و عرضه محصول است. اگر بازار خوب باشد مشکلات و گردش پول حل می شود ما با پرداخت تسهیلات مشکلات را به تعویق می اندازیم. مشکل بعد نرخ تسهیلات است مانده منابع قرض الحسنه و جاری بانکها خرد است که عمدتاً در سپرده گران قیمت است که موجب می شود قیمت پول بانکها افزایش یابد  و در استان بالای ۲۲ درصد است از تسهیلات با این نرخ ها هم جز ضرر عاید نمی شود. مورد دیگر بی انظباتی بانکهای خصوصی است. صوری بودن فاکتورهم مشکل بعدی است فاکتور باید کلیه مشخصات را داشته باشد. بعضاً ناچار باید مشکل شرکت ها را قبول کنیم در صندوق ضمانت سرمایه گذاری هم ریسک را بالا بردیم و صدور انجام می شود.

خزایی مدیر عامل اتحادیه گاوداری های صنعتی نهاوند، صدور فاکتور توسط اتحادیه، اعطای تسهیلات به اتحادیه چون معوق ندارد اشاره کرد و  دریافت تسهیلات ارزان و پرداخت مطالبات گاوداری ها را خواستار شد.

رستمی مدیر عامل اتحادیه صنعت دامپروری با بیان این نکته که اگر اتحادیه ها تقویت شوند زیر مجموعه ها هم عملا تقویت می شوند. گفت در بهین یاب اتحادیه ها نمیتوانند ثبت نام کنند ولی شرکت ها می توانند.

شعبانلو گفت: تشکل های تولید کننده مثل اتحادیه  میتوانند عضو صندوق توسعه حمایت کشاورزی شوندو میتوانند از تسهیلات آن استفاده کنند.

رشادی مدیر عامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان فراورده های نیز به مطالبات از دولت، تعطیلی کارخانجات اشاره کرد.

درج دیدگاه