شنبه, اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳

 قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در گفت و گو با تعاون آنلاین:

مشکلی در تامین اقلام کالاهای اساسی نداریم

اگر کشورهای توسعه یافته تحریم های ایران را داشتند خیلی زود خودشان را باخته بودند اما تاب آوری ایران در این زمینه زیاد است.

یکی از مواردی که در تحریم های اخیر مردم را نگران کرده کالاهای اساسی و افزایش نرخ آن در بازار است که قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی این اطمینان را داد که کمبودی در بازار رخ نمی‌دهد و تا زمانی که دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی اختصاص می‌دهد این اقلام افزایش نرخ نخواهند داشت.

حسین مدرس خیابانی در گفت و گو با تعاون آنلاین، به اقدامات وزارت صمت برای کنترل بازار اشاره و تصریح کرد: سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بازرسی‌هایی را در سطح شهر برای مقابله با گرانفروشی انجام می‌دهند که بر این اساس هر هفته ۵ اولویت کالایی تعیین می‌شود تا در مورد قیمت و میزان عرضه آن در بازار بررسی انجام شود.

شریعتمداری: تعاونی‌ها آمادگی توزیع کالاهای اساسی را دارند

این مقام مسئول در وزارت صمت تاکید کرد: این اطمینان را به مردم می‌دهم که هیچ کمبودی در بخش کالای اساسی نداریم و برای مقابله با گرانفروشی از بازرسی اصناف نیز کمک گرفتیم.

به گفته وی، بیش از سه میلیون واحد صنفی داریم که این بخش می توانند کمک زیادی به ما کنند، از این رو علاوه بر گشت های ویژه سازمان تعزیرات حکومتی بازرسان اصناف نیز در واحد های صنفی نظارت کامل دارند تا قیمت کالا افزایش نداشته باشد و با قیمت مشخص به دست مردم برسد.

مدرس خیابانی با بیان اینکه واردات نسبت به سال گذشته کاهش یافته  است افزود: واردات ما نسبت به سال گذشته کاهش اندکی داشته است و ما  بر روی صادرات متمرکز هستیم. با وجود کاهش واردات، صادرات کاهش نداشته است.

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی با تاکید بر اینکه برای تولید صادرات محور برنامه‌های زیادی داریم گفت: اکنون با جدیت بیشتری از توان داخلی حمایت می‌کنیم و یک نمایشگاه برگزار کردیم تا اقلامی که مورد نیاز تولید است توسط شرکت های داخلی ساخته شود که برخی از آنها اعلام آمادگی کردند.

وی به عملکرد ستاد تنظیم بازار اشاره کرد و افزود: اقلام کالاهای اساسی همواره مورد رصد این وزارتخانه است و ستاد تنظیم بازار با همکاری دستگاه های نظارتی اقدام به تصمیماتی کرده که منجر به ثبات نرخ در این کالاها شود.

قائم‌مقام وزیر صمت گفت: از شرایط سخت عبور کردیم و با اتکای به ظرفیت و تولید و تنظیم بازار، شرایط بهتری را سپری خواهیم کرد؛ این در حالی است که اگر در کشورهای توسعه یافته، اگر چنین تحریم هایی اعمال می‌شد، تاب آوری به اندازه ایران نداشتند.

 

درج دیدگاه