جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

مشکلی در تامین هزینه ساخت بندر خشک اصفهان نداریم

بندر خشک در سه فاز اجرا می شود که برای ساخت و بهره برداری از هر فاز نیاز به ۲۰۰ میلیارد تومان دارد.

رئیس اتاق تعاون اصفهان گفت: در صورتی که مجوز بندر خشک به اصفهان داده شود، هیچ مشکلی در تامین هزینه ساخت و بهره برداری آن نداریم.

به گزارش تعاون آنلاین، حبیب الله بهرامی اظهار داشت:  بندر خشک یک پروژه بزرگ برای اصفهان است که هفت شرکت بزرگ سهامدار آن هستند و اینگونه نیست که پس از دادن مجوز به خاطر هزینه ها ساخت و بهره برداری آن به طول بیانجامد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۵۰۰ میلیون تومان برای این پروژه هزینه شده است، بیان داشت: فاز اول آن تنها در حد مشخص شدن یک مکان برای بندر خشک اجرایی شده است.

رئیس اتاق تعاون اصفهان تصریح کرد: بندر خشک در سه فاز اجرا می شود که برای ساخت و بهره برداری از هر فاز نیاز به ۲۰۰ میلیارد تومان دارد.

وی در پاسخ به این سوال که با وجود گمرک آیا نیاز به راه اندازی بندر خشک است، گفت: بندر خشک به منظور تسهیل در امر صادرات و واردات ساخته می شود و به جای اینکه کالاها از بندرعباس به اصفهان و از اینجا به سایر نقاط کشور برود، راه اندازی بندر خشک سبب می شود که کالاها مستقیم وارد اصفهان شود که هم در  بعد مسافت، زمان و هزینه ها صرفه جویی می شود.

ساخت هزار مغازه و هتل در بندرخشک اصفهان

بهرامی با بیان اینکه گمرک نیز در دل بندرخشک جای دارد، اضافه کرد: با راه اندازی بندر خشک ۲۰۰ شغل غیر مستقیم برای یک هزار خانوار ایجاد می شود.

وی گفت: همچنین نزدیک به یک هزار مغازه و هتل در این بندر احداث می شود.

مدیر عامل بندر خشک اصفهان در پاسخ به این سوال که ضرورت راه اندازی بندر خشک چیست و تا چه اندازه می تواندو کمک رسان به بخش صادرات و واردات کالای اصفهان، باشد، اعلام کرد: با راه اندازی بندر خشک به طور قطع بار ترافیکی که هم اکنون در گمرک شاهدیم را دیگر نخواهیم داشت و چون شهر اصفهان بعد از تهران یک کلانشهر کشور و یک شهر صنعتی است که سالانه بیش از ۱۰ میلیون تن فولاد کشور و بیش از چند میلیون تن محصولات پتروشیمی و غیره را انتقال می دهد می تواند با بندر خشک راه انتقالی برای این کالاهای اساسی را تسهیل ند.

مجوز استانی راه اندازی بندر خشک اصفهان صادر شده است

وی گفت: بندر خشک به وسعت ۸۳۰ هکتار در شرق اصفهان و در حوالی سجزی تعبیه شده است و می تواند محل دپوی کالاها باشد و این در حالی است که هم اکنون دپو کردن کالاها در بندر ساحلی باعث شده به خاطر رطوبت بالا و شرجی بودن هوا کالاها از بین برود و به همین دلیل تخلیه در بنادر ساحلی، زودهنگام انجام می شود اما در بندر خشک امکان دپو کالا تا مدت های مدید وجود دارد.

بهرامی با بیان اینکه ما بدنبال مجوز کشوری این بندر هستیم، گفت: در حال حاضر مجوز استانی آن را در اختیار داریم، همانطور که یزد با در دست داشتن مجوز استانی اقدام به راه اندازی بندر خشک کرده است اما چون مجوز کشوری ندارد قسمت هایی از بندر خشک تبدیل به انبار میوه، صیفی جات و پارکینگ خودرو و باراندازی شده است.

وی بیان داشت: در حال حاضر استاندار و معاون اقتصادی استاندار به این موضوع ورود کرده اند و وعده گرفتن مجوز را داده اند همانطور که با ورود استاندار قبلی توانستیم مکان بندر خشک را مشخص کنیم و امیدواریم با ورود جدی استاندار و دریافت مجوز کشوری با سرمایه گذاری هفت نهاد به زودی بندر خشک را در اصفهان راه اندازی کنیم.

درج دیدگاه