چهارشنبه, اردیبهشت ۵, ۱۴۰۳

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی خبر داد

مشکل همه واحدهای تولیدی را حل کردیم و واحد بحرانی نداریم

اشتغال شاکرمی صیانت مناطق آزاد

تا پنج سال گذشته ۲۰۰ واحد بحرانی در آذربایجان شرقی وجود داشت، اما اکنون واحد بحرانی و مشکل دار به معنی معضل در استان وجود ندارد، بلکه تعداد ۵ یا ۶ واحد تولیدی با تاخیر حقوق کارگران را پرداخت می کنند

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی در تشریح آخرین وضعیت واحدهای تولیدی استان گفت: واحد تولیدی بحرانی و مشکل دار به معنای معضل نداریم.

به گزارش تعاون آنلاین، میراحد حسینی اظهار داشت: تا پنج سال گذشته ۲۰۰ واحد بحرانی در آذربایجان شرقی وجود داشت، اما اکنون واحد بحرانی و مشکل دار به معنی معضل در استان وجود ندارد، بلکه تعداد ۵ یا ۶ واحد تولیدی با تاخیر حقوق کارگران را پرداخت می کنند.

تعداد بیکاران آذربایجان چقدر است؟

او با اشاره به وجود ۴۸ هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ دارای کد تامین اجتماعی در آذربایجان شرقی اعلام کرد: از این تعداد، حدود ۲ هزار واحد در استان بالای ۱۰۰ نفر پرسنل داشته و مابقی، واحدهای کوچک هستند.

وی با اشاره به دلیل کاهش تنش‌های کارگری در آذربایجان شرقی گفت: طی سال‌های گذشته چند واحد حساس در استان وجود داشت که کارگران این واحدها مقابل استانداری و فرمانداری تجمع کرده و پیگیر مطالبات شان بودند؛ از جمله آن‌ها شرکت ماشین آلات صنعتی بود که با پیگیری‌های لازم این کارخانه به تراکتور سازی تبریز واگذار شده و اکنون هیچ مشکلی در این کارخانه وجود ندارد.

حسینی افزود: یکی دیگر از کارخانه‌های مشکل دار در استان که کارگران آن دست به تجمع می‌زدند، کارخانه رخش خودرو بود که در حال حاضر این کارخانه نیز واگذار شده و در چارچوب قانون حق و حقوق کارگران پرداخت می‌شود.

وی بخشی از مشکلات واحدهای تولیدی را ناشی از واگذاری‌های بدون اهلیت خریدار اعلام کرد و افزود: لیفتراک سازی، بلبرینگ سازی، ماشین سازی و کمپرسور سازی از جمله واحدهای مشکل دارهستند؛ به عنوان مثال طی چهار سال گذشته شرکت ماشین سازی تبریز حدود بیش از دو هزار کارگر داشته و اکنون این تعداد به یک هزار و ۲۰۰ نفر رسیده است.

حسینی ادامه داد: این کارخانه را به کسی واگذار کرده بودند که اصلاً با ادبیات تولید و کار آشنایی نداشت و مباحثی پیش آمده بود که هرچند مرتبط با کارخانه ماشین سازی نبود، اما این کارخانه بلاتکلیف بود که خوشبختانه با پیگیری‌های لازم، این کارخانه به کارکنان صندوق بازنشستگی فولاد وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی واگذار شد.

وی گفت: همچنین بلبرینگ سازی تبریز با ۶۰۰ نفر کارگر واگذار شده بود، اکنون تعداد کارگران این واحد به ۲۰۰ نفر رسیده است؛ در گذشته در این کارخانه ماهانه سه میلیون قطعه بلبرینگ تولید می‌شد، ولی اکنون یک قطعه بلبرینگ نیز به سختی تولید می‌شود.

حسینی اظهار داشت: لیفتراک سازی قبلاً ۶۰۰ نفر کارگر داشت و ماهانه بیش از ۸۰ بلبرینگ تولید می‌کرد، این درحالی است که اکنون ماهانه سه بلیرینگ هم تولید نمی‌شود؛ همچنین در کارخانه کمپرسورسازی ۵۰۰ نفر مشغول فعالیت بودند که اکنون این تعداد کارگر به ۱۲۰ نفر کاهش یافته و با حداقل تولید فعالیت می‌کند. بلبرینگ سازی از جمله واحدهای مشکل دار استان بوده که با پیگیری‌های لازم این کارخانه نیز به اداره حمایت از صنایع واگذار شده و تدابیری انجام گرفته که آرامش و امنیت کارگری برقرار شده است.

وی افزود: براساس مفاد قرارداد واگذار شده خریداران مکلف به حفظ وضیعت اشتغال موجود و یا افزایش اشتغال و نیز موظف به افزایش تولید و یا حفظ وضیعت تولید هستند؛ اما در واگذاری‌هایی که در این استان انجام گرفته به این موضوع توجه نکرده‌اند، از این رو اگر خریدار به آن عمل نکند به تعهد خودش عمل نکرده است و سازمان خصوصی سازی می تواند شرکت واگذاری را مسترد کند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی آذربایجان شرقی با بیان اینکه استان نزدیک به چهار میلیون نفر جمیت دارد، گفت: از این تعداد یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر جزو جمعیت فعال استان به شمار می‌روند.

حسینی با اشاره به وجود ۱۵۰ هزار بیکار در آذرباتیجان شرقی، خاطرنشان کرد: نرخ بیکاری استان از ۱۱.۹ درصد به ۱۰.۹ درصد در آخر سال ۹۷ رسیده و اکنون نیز در اواخر بهار سال جاری نرخ بیکاری استان به ۱۰.۲ درصد کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: بیش از ۳۹.۴ درصد شاغلین ما در بخش صنعت، ۱۹.۷ درصد در بخش کشاورزی و ۴۰.۸ درصد در بخش خدمات مشغول به کار هستند. حسینی با اشاره به وجود ۳۷ شهرک صنعتی و ۱۷ ناحیه صنعتی در آذربایجان شرقی، گفت: با وجود این امکانات در استان باید از سرمایه گذاران استقبال کرده و زمینه را برای اشتغال فراهم کنیم.

وی همچنین با اشاره به وضعیت تسهیلات اشتغال فراگیر و اشتغال روستایی در اذربایجان شرقی، یادآور شد: سال گذشته در قالب اشتغال روستایی ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای استان اختصاص یافته بود که نزدیک به ۳۳۷ میلیارد تومان از آن جذب و حدود ۶ هزار فرصت شغلی فراهم شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی ادامه داد: همچنین در قالب اشتغال فراگیر نیز اعتباری بالغ بر ۸۷۳ هزار میلیارد تومان اختصاص یافته بود که ۲۶۰ میلیارد تومان از آن جذب شد.

حسینی خاطرنشان کرد: اکنون در واحدهای تولیدی، صنعتی و کشاورزی از بابت تامین مواد اولیه نگرانیم؛ از این رو لازم است دولت در این خصوص اقداماتی انجام دهد تا شاهد تعدیل نیرو و کاهش تولید نباشیم.

وی با بیان این‌که مقرر شده است در سال جاری نزدیک به ۵۵ هزار فرصت شغلی درآذربایجان شرقی ایجاد شود، اظهارداشت: تحقق این امر نیازمند حمایت از سرمایه گذاران و فراهم کردن امکانات و بسترهای لازم است.

حسینی گفت: در مجموع با وجود مشکلات زیاد در کشور، وضیعت تولید و کار آذربایجان شرقی مناسب بوده و تمام تلاش مسئولان استان این است که امنیت و آرامش را فراهم کنند تا سرمایه گذاری افزایش و به دنبال شاهد افزایش اشتغال و رونق اقتصادی باشیم.

درج دیدگاه