شنبه, اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳

معاون اشتغال وزیر تعاون: از منابع بیمه بیکاری برای اشتغال استفاده می کنیم

معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی گفت:بسته ویژه دوهزار میلیاردی اشتغال به عنوان یک راهکار برای جلوگیری از ریزش نیروی کار پیش بینی شده است.

معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی گفت:بسته ویژه دوهزار میلیاردی اشتغال به عنوان یک راهکار برای جلوگیری از ریزش نیروی کار پیش بینی شده است.

به گزارش تعاون آنلاین، عیسی منصوری در نشست با مدیر، روسا و کارشناسان اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار ورفاه اجتماعی هرمزگان با بیان اینکه هزار میلیارد تومان از محل منابع بیمه بیکاری و یک هزار میلیارد نیز از سوی سازمان برنامه در این خصوص پیش بینی شده است، افزود: در همین راستا در بسته ویژه اشتغالی جدید یکی از پیشنهادات ما استفاده از منابع بیمه بیکاری و منابعی از این نوع برای تثبیت اشتغال و ایجاد اشتغال است تا از این نوع منابع برای تثبیت اشتغال واحدهایی که در بحران هستند استفاده شود چرا که اگر اشتغال این صنایع ریزش کند هزینه برگرداندن اشتغال مجدد این افراد بسیار بالاتر است.

وی بیان داشت: در دوران تحریم ها، مسیرهای کلاسیکی نمی‌تواند ظرفیت‌های جدید شغلی را ایجاد نماید بنابراین بسته جدید اشتغال برای سال ۹۸ با محوریت تاثیر تحریم و رکود آماده و با اشتراک با سازمان برنامه و بودجه برای بررسی به دولت پیشنهاد شده است که با این طرح، اشتغال ۲۵۰ هزار نفر تثبیت می شود. در اجرای طرح جدید دولت برای تثبیت شغل در زمان تحریم، ۶۰ درصد از دستمزد از منابع بیمه بیکاری و ۴۰ درصد دیگر نیز از سوی کارفرما پرداخت می شود.

منصوری اضافه کرد: این روش در دوران بحران اروپا در کشور آلمان تجربه شد و یکی از دلایلی که آلمان در قیاس با سایر کشورهای اروپایی در بحران اقتصادی اروپا کمتر با مشکل مواجه شد استفاده از منابع بیمه بیکاری و منابعی از این نوع برای تثبیت شغل افراد در معرض بیکاری است.

معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی درادامه با اشاره به  اینکه اجازه استفاده از وام اشتغال را در جاهای دیگر نمی دهیم، اظهارداشت: در شرایط جدید دغدغه و تلاش ما این است که این منابع در حوزه های مربوط به خود هزینه شود از این رو باید در انتخاب طرح ها دقت و حساسیت بیشتری اعمال شود که برای جلوگیری از انحراف منابع اشتغال، در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یک نظارت چند لایه کنترل و نظارت دقیق طراحی کرده ایم که متقاضیان از مرحله احراز صلاحیت تا مرحله پرداخت تسهیلات مورد ارزیابی قرار می گیرند.

وی با بیان اینکه در حوزه اشتغال فرصت خوب و کارهای مناسبی صورت گرفته است، افزود: افزایش سقف تصمیم گیری تسهیلات اشتغال روستایی در اختیار استان ها قرار گرفته و برنامه ما نیز در این خصوص، دادن اختیارات بیشتر به استانها است.

منصوری با اشاره به اینکه در سالهای اخیر نرخ تشکیل سرمایه منفی بوده، خواستار هدفمند شدن تسهیلات برای ایجاد اشتغال و تولید شد.

وی بر اجرای طرحهای صنعتی فراساحلی در استان هرمزگان با توجه به موقعیت جغرافیایی شد.

چه تعداد از طرح های هرمزگان تسهیلات گرفتند؟

در این نشست مدیرکل تعاون، کار ورفاه اجتماعی هرمزگان نیز با اشاره به سهمیه ۲۸۹ میلیارد تومانی استان در خصوص تسهیلات اشتغال روستایی گفت: از زمان ابلاغ این تسهیلات، ۶۴۲ میلیارد تومان طرح ثبت نام شد که پس از پالایش ۲۴۹ میلیارد تومان طرح تصویب شده که پس از ارجاع به بانکهای عامل، تاکنون ۲۱۳ میلیارد تومان پرداخت شده است.

مهندس سلیمی افزود: نظارت دقیق بر اجرای طرح‌های اشتغال روستایی توسط کمیته‌های نظارت در حال انجام است و همه طرح‌های اشتغال روستایی با دقت بازدید و نظارت خواهند شد که از مجموع ۵۵۰ طرح پرداختی، ۲۱۴ طرح توسط کمیته نظارت، مورد بررسی قرار گرفته است.

وی بیان داشت: علاوه بر ۱۹ میلیارد تومان اعتبارات مشاغل خانگی اختصاص داده شده به دستگاهها، ۱۰۰ میلیارد تومان نیز به نهادهای حمایتی کمیته امداد و بهزیستی و بنیاد شهید اختصاص داده شده است که این یک فرصت برای ایجاد مشاغل خانگی، خرد و کوچک و خوداشتغالی است.

سلیمی، سهمیه استان هرمزگان در طرح کارورزی را ۲ هزار و ۹۰۰ نفر اعلام و اضافه کرد: بیش از یکهزار و ۳۰۰ نفر به مرحله انعقاد قرارداد رسیده است.

درج دیدگاه