شنبه, اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳

معاون تعاون استان لرستان: مشوق‌های بیمه‌ای تعاونی‌ها حذف شده است

معاون تعاون استان لرستان گفت: از مجموع ۲۸۰۰ تعاونی فعال در استان لرستان، شاهد اشتغالزایی برای ۲۷هزار و ۶۸ نفر هستیم.

معاون تعاون استان لرستان گفت: از مجموع ۲۸۰۰ تعاونی فعال در استان لرستان، شاهد اشتغالزایی برای ۲۷هزار و ۶۸ نفر هستیم.

سیل لرستان چند نفر را بیکار کرد؟

مجتبی شجاعی در گفتگو با تعاون‌آنلاین افزود: در مجموع استان لرستان ۵۶۰۰ تعاونی وجود دارد که تعداد تعاونی‌های فعال برابر با ۲۸۰۰ واحد است و بقیه یا غیرفعال بوده و یا مانند تعاونی های مسکن بعد از ۵ سال مدت زمان فعالیتشان به سر آمده است.

وی تصریح کرد: اکنون در حال بررسی وضعیت و شناسایی تعاونی های راکد هستیم که پس از این مرحله نسبت به انحلال آنها اقدام خواهد شد.

وی ادامه داد: زمینه فعالیت تعاونی‌های استان را می‌توان شامل بخش‌های صنعت، معدن، کشاورزی، خدمات، مسکن و … دانست.

وی درباره میزان اشتغالزایی تعاونی‌های استان لرستان توضیح داد: خوشبختانه میزان اشتغالزایی تعاونی‌های استان خوب است و اکنون ۲۷هزار و ۶۸ نفر در این تعاونی ها مشغول کار هستند.

وی در مورد فعالیت بانوان در بخش تعاون گفت: از مجموع تعاونی های استان بین ۸۰ تا ۱۰۰ تعاونی توسط بانوان اداره می شود که بیشتر در زمینه فرش دستباف، بسته بندی و پوشاک فعالیت دارند.

شجاعی با اشاره به مشکلات موجود بر سر فعالیت تعاونی‌های استان، عنوان کرد: مهمترین مشکل تعاونی‌ها، تخصیص نیافتن تسهیلات کم بهره بانکی است زیرا اکنون تعاونی های با مشکل نقدینگی مواجه هستند بنابراین اعطای تسهیلات باید همانند گذشته ادامه یابد.

وی ادامه داد: سال های گذشته هنگامی که تبصره های تکلیفی اعلام می شد برای نمونه ۵۰درصد سهم بخش تعاون بود و به سایر بخش ها هم ۵۰ درصد اختصاص می یافت که این مساله سبب شده بود تا زمینه تشکیل تعاونی در سال های ۷۵ تا ۷۸ بسیار زیاد بود اما اکنون اعتبارات اشتغال روستایی و فراگیری که سال گذشته توزیع شد تقریبا هیچ سهمی برای بخش تعاونی در نظر گرفته نشده بود. متاسفانه کلا بخش تعاون از جلسه های کمیته های فنی و کارگروه اشتغال حذف شده است. این در حالی است که وزارتخانه دبیرخانه کارگروه اشتغال بود اما به بخش تعاون نگاه نشده بود و حضوری در جلسات کارگروه اشتغال نداشتیم.

وی تصریح کرد: همچنین قبلا شرکت های تعاونی از یک سری مشوق های بیمه ای برخوردار بودند و کارفرما سهم کمتری پرداخت می کرد اما اکنون این مشوق ارائه نمی‌شود.

شجاعی خاطرنشان کرد: از دیگر مشکلات تعاونی ها می‌توان به فرسوده بودن ماشین آلات تولید اشاره کرد. در استان لرستان تعداد زیادی تعاونی معدنی وجود دارد اما تعاونی‌ها با وجود ماشین آلات فرسوده نمی توانند بهره‌وری مناسب را داشته باشند. در ادامه نیز باید به فقدان هماهنگی مدیریت کلان با نهادهای مرتبط در مقوله تعاونی هاست. هیچ هماهنگی وجود ندارد برای نمونه قانون بخش تعاون پیش‌بینی کرده است در واگذاری ها بخش تعاون اولویت داشته باشد ولی دستگاه های اجرایی أصلا به این موضوع توجهی نمی‌کنند.

درج دیدگاه