سه شنبه, اردیبهشت ۴, ۱۴۰۳

معاون تعاون وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی: صادرات تعاونی ها به ارزش ۲.۱ میلیارد دلار/صادرکننده های ایرانی بازار یکدیگر را تصاحب نکنند

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به مشوق های صادراتی برای صادرکنندگان گفت: یکی از مشوق های مهم این است که صادر کننده تاییدیه های مرتبط با کار خود را در امر صادرات در کوتاه ترین زمان دریافت کند و یک جاده عبور سبزی جلوی صادرکننده باز شود. سید حمید […]

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به مشوق های صادراتی برای صادرکنندگان گفت: یکی از مشوق های مهم این است که صادر کننده تاییدیه های مرتبط با کار خود را در امر صادرات در کوتاه ترین زمان دریافت کند و یک جاده عبور سبزی جلوی صادرکننده باز شود.

سید حمید کلانتری در گفت و گو با تعاون آنلاین، با بیان این مطلب افزود: خدمات گمرکی و بازگرداندن پول به کشور یکی از اقداماتی است که دنبال می شود تا صادرکنندگان به راحتی کار خود را انجام دهند.

این مقام مسئول ضمن بازدید از دومین نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران که در نمایشگاه شهر آفتاب در برگزاری است به خبرنگار ما گفت: یکی از کارهایی که سازمان توسعه تجارت باید انجام دهد آموزش صادرکننده در جهت ایجاد تفاهم و هماهنگی با یکدیگر است تا قیمت در بازار جهانی سرشکن نشود. این تجربه در مورد پسته و فرش مشاهده شد و قیمت جهانی این محصول به شدت کاهش یافت.

وی با تاکید بر اینکه ما باید به بلوغ صادراتی برسیم تصریح کرد: در طول چهار سال گذشته بیش از ۱۰۰ درصد افزایش صادرات تعاونی ها اتفاق افتاد و ۲.۱ میلیارد دلار ارز وارد کشور شد. از سوی دیگر پیگیر دیپلماسی صادراتی از طریق وزارت امور خارجه هستیم که امیدواریم ساز و کار این بخش هم به زودی فراهم شود.

کلانتری با اشاره به اینکه نمایشگاهی که در حال برگزاری است بسیار خوب است و تجربه ای در اختیار شرکت ها و تعاونی های ایرانی می گذارد با همتایان خارجی گفت و گو کنند افزود: صادرات بن بست فروش کالا را حل می‌کند و علاوه بر رشد اشتغال باعث رشد بهره وری و کاهش قیمت تمام شده کالا نیز خواهد شد.

وی تاکید کرد: ما به سازمان توسعه تجارت پیشنهاد دادیم که علاوه بر برگزاری این نمایشگاه ها ساز و کاری را در نظر بگیرند که به صورت ماهانه نمایشگاه های تخصصی برگزار شود. اکنون در بخش تعاون گزایش های تخصصی وجود دارد و ۷۰ درصد شرکت هایی که در این نمایشگاه شرکت کردند ظرفیت و کیفیت صادراتی را دارند. این عامل باعث خواهد شد تا شرکت ها با افراد اهل فن بیشتر آشنا شوند و بتوانند کار خود را توسعه دهند.

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این پرسش که مهمتری خواسته شرکت ها و تعاونی های صادراتی چیست گفت: مدیران دولتی بخش صادرات از این نمایشگاه ها بازدید کنند و در امر صادرات راهنمایی هایی صورت گیرد.

به گزارش تعاون آنلاین، دومین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران ۹ تا ۱۲ آبان ماه امسال با حمایت معاونت علمی ریاست‌جمهوری در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی شهر آفتاب تهران در حال برگزاری است.

هدف از برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران ارائه الگوی مناسب صادرات غیرنفتی منطبق با ارزش‌ها و الگوی اسلامی-ایرانی به منظور فرهنگ سازی، رونق و تولید اشتغال و سوق دادن فضای کسب و کار و حضور بخش خصوصی و تعاونی و غیر دولتی در عرصه بین‌الملل و توسعه صادرات و افزایش مشارکت عمومی و تقویت میل به پیشرفت ملی است.

در این رویداد تدوین معیارها و شاخص‌های فعالیت نمایشگاهی صادرات محور، مبتنی بر قانون اساسی، رهنمودهای حضرت امام (ره) و تدابیر و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و قوانین موضوعه؛ ترویج و هنجارسازی محورهای منشور نمایشگاه با مشارکت فعال رسانه‌های گروهی، تریبون‌های گروهی، دستگاه‌های فرهنگی و عموم مردم و نیز استفاده از نظرات، پیشنهادات و همکاری عموم مردم به ویژه نخبگان و صاحب‌نظران اعم از تجار، صنعتگران، کارآفرینان، بازرگانان و شخصیت‌های علمی، دینی و فرهنگی در ترویج فرهنگ اقتصاد مقاومتی صورت می‌گیرد.

رسالت برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران تحقق‌ نقش بخش خصوصی و تعاونی در اقتصاد مقاومتی و توسعه صادرات غیر نفتی تا سقف اهداف منبعث از سند چشم انداز  است.

طبق منشوری که در جلسه اختتامیه اولین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۲ مصادف با روز ملی خلیج فارس پرده‌برداری و انتشار عمومی یافت، دبیرخانه تخصصی دائمی نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران از زمان انتشار این منشور ملزم و مکلف به پیگیری و تحقق اجرای آن با مساعدت و همکاری دستگاه‌های دولتی و اتاق‌های بازرگانی و تعاون و تشکل‌های اقتصادی و نخبگان سراسر کشور خواهد بود.

نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران همچنین با رویکرد تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان به منظور ظرفیت‌سازی برای توسعه صادرات غیر نفتی؛ حمایت از شرکت‌های تعاونی و خصوصی و شبکه‌های تولیدی و تحقیقاتی جهت افزایش صادرات و حمایت از ایجاد مراکز عرضه و فروش و تجارت کالاهای ایرانی در عرصه بین‌الملل برگزار می‌شود.

در این نمایشگاه شناسایی و دعوت از هیات‌های تجاری خارجی جهت حضور و بازدید از نمایشگاه توسط کارشناسان حوزه بین‌الملل ستاد برگزاری بر اساس کشورهای هدف صادرات غیرنفتی جهت حضور و بازدید از نمایشگاه صورت می‌گیرد.

همچنین تجار و بازرگانان خارجی توسط تولیدکنندگان و صادرکنندگان جهت حضور و بازدید از نمایشگاه معرفی و دعوت می‌شوند و فضای برگزاری نشست‌های B2B بین تولیدکنندگان و صادرکنندگان با تجار و بازرگانان خارجی فراهم خواهد شد.

بر اساس اعلام روابط عمومی معاونت علمی ریاست‌جمهوری، حضور و حمایت سازمان‌های زیربط از نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران در توسعه صادرات غیرنفتی با توجه به برنامه‌های اقتصاد مقاومتی از جمله حمایت‌هایی است که از نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد.

درج دیدگاه