شنبه, اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳

معاون مدیرکل تعاون مازندران : مشکل تعاونی ها عدم تمرکز فعالیت است

تعاون آنلاین – معاون اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی مازندران با بیان اینکه دولت را نباید در مشکلات شرکت های تعاونی مقصر دانست، گفت: مشکلات این شرکت ها به خاطر عدم تمرکز فعالیت هایشان است.

سیاوش علیزاده در نشست کارگروه توسعه تعاون شهرستان نوشهر افزود: اینکه امروز مشکلاتی بر سر راه فعالیت شرکت های تعاونی این استان وجود دارد ، نباید دولت را مقصر دانست بلکه مشکل اساسی ناشی از نوسانات موجود در بخش تعاون است که ریشه در متمرکز نبودن این تشکل های مردمی دارد .
طبق آمارهای رسمی، حدود ۱۳ هزار و ۴۰۰ شرکت تعاونی در مازندران ثبت شده است ولی هم اکنون اندکی بیشتر از هفت هزار شرکت با عضویت دستکم ۱۳۶ هزار نفر فعالیت دارند.
معاون مدیرکل تعاون مازندران توضیح داد: از سال ۱۳۸۵ تاکنون نوع فعالیت شرکت تعاونی به گونه ای بوده که هر زمان تسهیلاتی داده شد ، شاهد فعالیت آن ها بوده ایم و غیر از آن دچار مشکل شدند. وی پیشنهاد کرد برای حل این مشکلات باید قوانینی وضع شود که شرکت های تعاونی را ملزم کند به صورت متمرکز فعالیت کنند.
علیزاده گفت : به عنوان نمونه شرکت تعاونی فرش در اداره صنعت، معدن و تجارت و یا شرکت تعاونی روستایی به عنوان زیر مجموعه سازمان جهاد کشاورزی فعالیت دارند و چنین وضعیتی به نوعی دوگانگی در اعمال سیاست ها و موازی کاری است و نباید این گونه باشد.
فرماندار نوشهر نیز گفت: اگر امروز در روند فعالیت شرکت های تعاونی مشکلاتی ایجاد شده است به کم توجهی و بی برنامگی مسئولان دوره های گذشته برمی گردد.
علی شادمان افزود : زمانی این دولت روی کار آمد، حدود ۲۱۴ هزار میلیارد تومان تعهدات سفرهای استانی دولت گذشته را برعهده گرفت و تورم حدود ۴۰ درصدی مواجه بود.وی همچنین از قطع گاز ، آب و برق واحدهای تولیدی شهرستان بابت بدهی یک ماهه انتقاد کرد و گفت : این وضعیت تحت هیچ شرائطی توجیه پذیر نیست و باید برای حل مشکلات شرکت های تعاونی موانع بروکراسی اداری رفع شود.در پایان تعدادی از مدیران شرکت های تعاونی ، کمبود نقدینگی ، وجود موانع در صادرات و واردات و وقفه در رسیدگی به خواسته ها اداری را از عمده ترین مشکلات موجود در روند فعالیتشان معرفی کردند.
حدود ۶۴۴ شرکت تعاونی در شهرستان ۱۳۰ هزارنفری نوشهر ثبت شده است که از این تعداد ۱۵۶ شرکت تعاونی غیرفعال است.

درج دیدگاه