پنج شنبه, فروردین ۹, ۱۴۰۳

معاون وزیرتعاون: ۸۰ هزار فارغ التحصیل دانشگاهی برای طرح‌های کاروزی ثبت نام کردند

معاون کارآفرینی و توسعه اشتغال وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی گفت: تاکنون ۸۰ هزار نفر از فارغ التحصیلان دانشگاهی برای طرح های کارورزی ثبت نام کرده اند که از اواخر شهریور ماه در حال بستن قراردادکار با کارفرمایان برای بکارگیری کارورزان هستیم. به گزارش تعاون آنلاین، عیسی منصوری افزود:۸۰ هزار نفری که تاکنون در طرح […]

معاون کارآفرینی و توسعه اشتغال وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی گفت: تاکنون ۸۰ هزار نفر از فارغ التحصیلان دانشگاهی برای طرح های کارورزی ثبت نام کرده اند که از اواخر شهریور ماه در حال بستن قراردادکار با کارفرمایان برای بکارگیری کارورزان هستیم.
به گزارش تعاون آنلاین، عیسی منصوری افزود:۸۰ هزار نفری که تاکنون در طرح کارورزی ثبت نام کرده اند، بتدریج در حال بستن قرارداد کار با کارفرمایان برای آنان هستیم که برای یکهزار نفر قرارداد کار منعقد شده است .
وی روند ثبت نام برای کارورزان را دائمی دانست و گفت: هر فارغ التحصیل دانشگاهی که می خواهد در محیط کار از تجارب ارزشمند کار برخوردار شود می تواند برای حضور در این طرح ثبت نام کند، ثبت نام از متقاضیان دائمی است.
منصوری گفت:بخش زیادی از کارورزان که می خواهند کارورزی کنند در موقع بستن قرارداد منصرف می شوند زیرا بخش زیادی که اعلام می کنند بیکارند به واقع بیکار نیستند.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار یادآور شد: اطلاعات شاخه هایی که کارورزان ثبت نام کرده اند،حتی به تفکیک استان ها مشخص است.
منصوری گفت: از اواخر شهریور ماه امسال که قرارداد کار بسته شده کار شروع شده است و متقاضیان در کارگاهها مشغول به کار شده اند.
به گفته وی، شش ماه دیگر مشخص می شود کارورزان در همان بنگاه می مانند یا با بنگاهی دیگر قرارداد خواهند بست.
طرح کارورزی که بتازگی با هدف جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار از مقطع کاردانی تا مقطع دکتری از سوی وزارت کار اجرایی شده است،دانش آموختگان دانشگاهی گروه سنی ۲۳ تا ۳۲ ساله (با احتساب ۲سال خدمت سربازی) در همه رشته‌های دانشگاهی برحسب نیاز بنگاه‌های اقتصادی خصوصی و تعاونی را شامل می شود.
دستمزد این افراد به میزان یک سوم حداقل حقوق مصوب سال ۹۶ از سوی دولت پرداخت می‌شود که حدود ۳۱۰ هزار تومان برای هر فرد است. حدود ۷۰درصد کارورزان پس از پایان دوره شش ماهه جذب همان بنگاه اقتصادی می شوند و در صورت عدم نیاز با توجه به اینکه مهارت کار را آموخته اند شانس بیشتری برای جذب بازار کار دارند.
برای افزایش احتمال جذب این افراد و ماندگاری آنها در محیط کار، در صورت جذب کارورزان در واحد و بنگاه اقتصادی مربوطه، دولت تا ۲ سال ۱۰۰ درصد حق بیمه کارورزان را پرداخت خواهد کرد؛ بدین ترتیب کارفرمایان تا ۲ سال از پرداخت حق بیمه در قبال کارورزان معاف خواهند بود. متاسفانه طی ماههای اخیر بسیاری از گروههای اجتماعی نسبت به اجرای این طرح اظهار بدبینی کرده اند و این در حالیست که بازار کار ایران نه تنها از انبوه بیکاری رنج می برد بلکه نبود مهارت کار یکی دیگر از مشکلات این بیکاران است. سامانه https://karvarzi.mcls.gov.ir از سوی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی برای ثبت نام متقاضیان طرح کارورزی طراحی شده است.

درج دیدگاه