جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

معاون وزیر تعاون: زنان ۸۱ درصد فرصت های شغلی را بدست آورده اند

تعاون آنلاین – معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می گوید، تاکنون ۸۰ درصد شاغلان در کشور را مردان تشکیل می دادند، اما روند توزیع شاغلان در یکسال منتهی به تابستان ۱۳۹۵ برعکس شد و سهم زنان از اشتغال جدید به ۸۱ درصد کل مشاغل ایجاد شده رسید.

‘عیسی منصوری’ افزود: با وجود آنکه بر اساس هرم جمعیتی کشور در شرایط حاضر با یک جمعیت جوان مواجه ایم، اما جمعیت شاغل در گروه سنی ۱۵ تا ۲۹سال به عنوان شاغلان جوان کشور در دهه اخیر در حال کاهش است.
وی در ادامه اظهار داشت: جمعیت شاغل در گروه سنی گفته شده از هفت میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در سال ۱۳۸۴ به پنج میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در سال ۱۳۹۴ رسیده و به تبع آن سهم شاغلان این رده سنی از حدود ۴۰ درصد کل شاغلان کشور به حدود ۲۵درصدکاهش یافته است. بنابراین گروه هدف دولت درمداخلات سیاستگذاری برای ایجاد اشتغال می تواند بیشتر معطوف به جمعیت گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال باشد.

بازار کار برای کارجویان غیر دانش آموخته مناسب است
منصوری معتقد است، ساختار بازار کار کشور به گونه ای است که فضا برای اشتغال افراد دارای تحصیلات عالی مناسب نیست و مشاغل موجود به طور عام با نیروی کار غیر تحصیل کرده سازگار است.
وی در ادامه گفت: این در حالی است که یکی از ویژگی های جمعیت جوان در سال های اخیر دارا بودن تحصیلات دانشگاهی است. بنابراین در سال های آتی علاوه بر توجه به کمیت شغلی جدید، کیفیت یا نوع این شغل ها نیز مهم است. اقتصاد ایران در سال های آتی به فرصت های شغلی زیاد و مناسب برای افراد دارای تحصیلات عالی نیاز دارد.

نرخ بیکاری زنان و مردان متفاوت است
منصوری با تاکید بر اینکه مسائل یاد شده در سیاستگذاری برای اشتغالزایی بسیار حائز اهمیت است و می تواند تمرکز و مسیر سیاستگذاری را تغییر دهد، خاطرنشان کرد، همواره میزان بیکاری زنان بیشتر از مردان بوده است.
منصوری با بیان اینکه فاصله نرخ بیکاری زنان و مردان در سال ۱۳۸۴ برابر با ۷.۴ واحد درصد بود، افزود: این اختلاف در سال ۱۳۹۴ به ۱۰.۹ واحد درصد تغییر کرد. به عبارتی خط روند مربوط به نرخ های بیکاری زنان و مردان واگرا بوده و فاصله آن دو بیشتر شده است.
وی تاکید کرد، بازار کار برای زنان به نسبت مردان مساعد نیست، بنابراین با توجه به ظرفیت های اشتغال ایجاد شده به ویژه در بخش های خدمات، گسترش اشتغال پاره وقت و نیمه وقت، مشاغل مشارکتی با رفع موانع قانونی و نهادی آن می تواند بخشی از شکاف یاد شده را تعدیل کند.

اشتغال با تحصیلات دانشگاهی
منصوری با اشاره به ترکیب آموزشی شاغلان گفت: بالاترین سهم جمعیت شاغل دانش آموختگان دانشگاهی مربوط به رشته های علوم اجتماعی،بازرگانی، حقوق، مهندسی،تولید و ساخت (بیش از ۲۹درصد)و رشته علوم انسانی و هنر است.
وی ادامه داد: این در حالی است که بررسی تغییرات آموزشی بیکاران تحصیل کرده در دهه اخیر نشانگر افزایش سهم بیکاران رشته های مهندسی و کاهش سهم بیکاران سایر رشته های تحصیلی است.
به گفته وی، مقایسه آمارها نشان می دهد آموزش دانشگاهی در حوزه تولید متناسب با نیازهای واقعی اقتصاد نیست و به همین سبب موجب بیکاری برخی از فارغ التحصیلان این رده تحصیلی شده است. مهارت آموزی می تواند منطبق نبودن تحصیلات دانشگاهی و نیازهای بازار کار را کاهش دهد.
معاون اشتغال وزیر کار گفت: بررسی ساختار بیکاری در ایران نشان می دهد بازار کار کشور از نهادهای ناکارآمد در این بازار متضرر می شود به طوری که نبود انطباق تحصیلات دانشگاهی با نیازهای بازار کار میزان بیکاری دانش آموختگان را افزایش داده است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه تحصیلات دانشگاهی می توانست به عنوان یک فرصت در بازار کار خود را نشان دهد، افزود: سهم بالای(۴۰درصد) بیکاران دانش آموخته با دوره طولانی(بلندمدت)، اثر ناامید کنندگی برای نیروی کار بوجود آورده است. به ویژه بالا بودن سهم بیکاری بلندمدت زنان فارغ التحصیل دانشگاهی، زمینه ای را برای قرار گرفتن آنان در گروه جمعیت غیر فعال فراهم کرده و موجب شده تا زنان نسبت به مردان تمایلی برای ورود به بازار کار نداشته باشند و این وضعیت در گروه های سنی جوان بیشتر نمود دارد.

کاهش نرخ بیکاری در مناطق شهری
به گزارش ایرنا، منصوری با مقایسه روند نرخ بیکاری در مناطق شهری و روستایی گفت: روند بیکاری در مناطق شهری از ۱۳.۸درصد در سال ۱۳۸۴ ه ۱۲.۲درصد در سال ۱۳۹۴ رسیده است.
وی ادامه داد: در حالی که نرخ بیکاری در مناطق روستایی از ۷.۱درصد به ۸.۱ درصد افزایش یافته است. دلایل این امر به شرایط متفاوت جمعیتی، اقتصادی و اجتماعی دو جامعه شهری و روستایی بستگی دارد.
به گفته منصوری، کاهش فرصت های شغلی در مناطق روستایی کشور از کاهش سهم بخش کشاورزی از اشتغال کل کشور، تبدیل روستاها به شهر و نیز مهاجرت جمعیت روستایی به شهر و نیز مهاجرت جمعیت روستایی به شهرها ناشی شده است.
معاون وزیر تعاون دلایل ترک شغل را از سوی شاغلان موقتی بودن کار، به پایان رسیدن دوره خدمت وظیفه،پایین بودن درآمد و اخراج یا تعدیل نیرو دانست و گفت: در حالیکه موقتی بودن کار مهمترین عامل برای ترک شغل مردان بوده، پایین بودن درآمد دلیل اصلی از دست دادن شغل در میان زنان است.

نرخ مشارکت در حال افزایش است
منصوری افزود: نتایج طرح آمارگیری تابستان ۱۳۹۵ نشان می دهد نرخ مشارکت در حال افزایش است و این افزایش حاکی از آن است که تعداد تازه واردان به بازار کار بیش از سنوات گذشته است .
وی توضیح داد: با اینکه فرصت های شغلی در دولت یازدهم افزایش یافته، اما به دلیل افزایش جمعیت فعال بر تعداد بیکاران افزوده شده است.
وی در پایان گفت: باوجود افزایش جمعیت فعال ،حضور زنان در بازار کار ایران افزایش یافته، به طوری که ۸۱درصد از فرصت های شغلی ایجاد شده در تابستان ۹۵ در اختیار زنان قرار گرفته است.

درج دیدگاه