شنبه, اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳

معیارمعرفی تعاونی‎های برتر استانی و کشوری در سال ۱۳۹۸ اعلام شد

معاونت امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی معیار و ملاک معرفی تعاونی های برتر استانی و کشوری در سال ۱۳۹۸ را اعلام کرد .

معاونت امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی معیار و ملاک معرفی تعاونی های برتر استانی و کشوری در سال ۱۳۹۸ را اعلام کرد .

آخرین مهلت ثبت نام در جشنواره تعاونی‌های برتر اعلام شد

به گزارش تعاون انلاین، آیین معرفی تعاونی های برتر هرساله با هدف توسعه و ترویج فرهنگ تعاون در جامعه، معرفی توانمندی های بخش تعاون به اقشار مختلف کشور، ارج نهادن به زحمات تلاشگران بخش تعاون، ارتقاء جایگاه و اهمیت تعاون در جامعه، معرفی الگوهای عملی موفق تعاونی جهت بهره‌گیری سایر تعاونی‌ها از روش‌ها، دستورالعمل‌ها ، ابزارهای مدیریتی و همچنین ایجاد فضای مناسب برای انتقال دانش رسمی و بومی در تعاون و توسعه مشارکت‌های مردمی برگزار می‌شود.

در این مراسم که در سال ۹۸ به صورت یک رقابت علمی برگزار می شود، نزدیک به ۲۱ هزار تعاونی شرکت کرده اند که ۴۳درصد از شرکت کنندگان را تعاونی های تولیدی تشکیل می دهند.

در بخش بررسی و داوری چهاردهمین دوره مراسم معرفی تعاونی های برتر ۳۱ کارگروه علمی و هیئت داوری در تمامی استان های کشور با حضور اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان، صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون، بانک توسعه تعاون، اتاق تعاون، خانه تعاونگران ایران، اتحادیه تخصصی تعاونی، نمایندگان ادارات کل صنعت معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی استان و و اساتیدی از دانشگاه های مادر استان تشکیل شده است که این هیئت وظیفه بررسی مستندات پرونده هر تعاونی و در نهایت معرفی یک تعاونی در هر استان را به عنوان تعاونی برتر دارا هستند. این هیئت مطابق شیوه نامه ای که برای ارزیابی تعاونی ها تدوین شده است و نیز مستندات مورد نیاز که هر تعاونی در سامانه ایجاد شده برای این مهم بارگذاری نموده است اولین مرحله ارزیابی یعنی اریابی در سطح استانی را انجام می دهد.

کارگروه علمی برای انتخاب تعاونی های برتر تشکیل گردید. سقف امتیازی که تعاونی ها با دارا بودن شاخص های عمومی (پایبندی به برنامه ها و قوانین بین المللی تعاون، برگزاری به موقع مجامع و…) و اختصاصی (میزان اشتغال و نوآوری، سطح کیفیت محصولات یا خدمات، اندازه بازار و…) قادر به کسب آن هستند ۱۶۰ امتیاز است. تعاونی های مناطق محروم با کسب حداقل ۸۰ امتیاز و تعاونی های مناطق برخوردار با کسب حداقل  ۱۰۵ امتیاز به عنوان کاندیدای تعاونی برتر استانی انتخاب، و با کسب بیش از ۱۲۵ امتیاز و داشتن رای اکثریت اعضای کارگروه علمی و هیئت داوری استانی، به عنوان کاندیدای تعاونی برتر ملی برای ورود به مرحله نهایی معرفی خواهند شد.

بخش اجرایی و داوری چهاردهمین دوره مراسم معرفی تعاونی های برتر، شامل شورای سیاستگذاری و راهبری، کارگروه علمی و داوری، و همچنین کارگروه اجرایی و اطلاع رسانی می باشد.

در سطح ملی نیز تعاونی های کاندیدای برتر ملی توسط اعضای کارگروه علمی ستادی که متشکل از کنشگران عرصه تعاون در سطح ستادی و ملی است مانند سطح استانی بررسی شده و در گرایشات  محتلف تعاونی ها تعاونی برتر ملی معرفی می شود. همچنین تعاونی سبز (تعاونی دوستدار محیط زیست) که این عنوان در سطح استانی و کشوری به یک تعاونی تعلق خواهد گرفت و نیز سفیر تعاون که در هر استان و سطح کشور یک نفر از تعاونگرانی که بیشترین تلاش را به صورت خودجوش انجام داده و به نوعی مروج و معرف فرهنگ تعاون خصوصا با مسئولیت اجتماعی خاص می باشد به عنوان سفیر تعاون معرفی می گردد. همچنین تعاونی هایی که سه سال متوالی یا  ۵ سال متناوب به عنوان تعاونی برتر ملی انتخاب شده اند با عنوان تداوم برتری تقدیر می شوند.

سامانه ثبت نام تعاونی های برتر مستقیما توسط بخش آی تی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی اداره شده و نیز با نظارت مبادی ذی ربط وزارتخانه در سطح استانی و ملی حافظ امنیت اطلاعات و حقوق تعاونگران عزیز در سراسر کشور می باشد. شایان ذکر است استقبال تعاونی ها از حضور در این سیستم ارزیابی و انتخابی همواره نشان از پویایی و عزم راسخ این بخش فعال اقتصادی کشور است.

درج دیدگاه