پنج شنبه, اردیبهشت ۶, ۱۴۰۳

معین هاشمی:خدمات اتاق تعاون به تعاونگران افزایش می‌یابد/ صادرات تعاونی‌ها از ۲.۱ میلیارد دلار فراتر رفت

بر اساس اطلاعاتی که گرفته‌ایم صادرات سال گذشته بخش تعاون ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بوده است اما آمار امسال نشان می‌دهد که در ۹ ماهه اول سال جاری تعاونی‌ها قریب به ۹۰۰ میلیون دلار کالا صادر کرده‌اند.

خدمات اتاق تعاون به تعاونگران در سال جاری بیش از پیش افزایش می یابد.

معین هاشمی ، مدیرکل دفتر مدیرکل دفتر توسعه تعاون با اعلام این مطلب در گفتگو با تعاون انلاین افزود: در بسیاری از موارد به دلیل برتری یا بیشتری خدماتی که اتاق بازرگانی نسبت به اتاق تعاون ارائه می کرد، تعاونگران ترجیح می دادند در اتاق بازرگانی عضو شوند اما با تفاهم نامه های حاصل شده ، شرایط برای افزایش میزان خدمات فراهم شده است.

وی در پاسخ به این سئوال که مصداق عینی این افزایش خدمات چیست؟ گفت: یکی از این خدمات صدور گواهی مبدأ است. در این قالب سامانه‌ای در اختیار اتاق بازرگانی است که فعالان اقتصادی می‌توانند در آن کالاهای‌شان را رصد کنند. خیلی از مدیران تعاونی‌ها ترجیح می‌دادند به جای این که کارت بازرگانی را به نام تعاونی بگیرند، به نام مدیرعامل یا اعضای هیئت مدیره یا غیره کارت را از اتاق بازرگانی دریافت کنند. به گفته وی بر اساس قانون تعاون، تعاونگران باید کارت بازرگانی خود را از اتاق تعاون دریافت می‌کردند اما به دلیل ارجحیت خدماتی که اتاق بازرگانی به آنها ارائه می‌دهد برخی از تعاونگران از اتاق بازرگانی کارت خود را دریافت می‌کنند.

وی در توضیح این مطلب افزود: درجلسه‌ای که با حضور آقای کلانتری و کمیسیون توسعه بازار صادرات اتاق برگزار شد این بحث طرح شد. بررسی کردیم که چرا این اتفاق می‌افتد و آنها گفتند ما نمی‌توانیم گواهی مبدا از اتاق تعاون صادر کنیم و چون اتاق بازرگانی قادر به این کار است، برخی ترجیح می‌دهند که کارت را از اتاق بازرگانی دریافت ‌کنند.

وی ادامه داد: برای حل مشکل جلسه‌ای با حضور نمایندگان گمرک برگزار شد و آنها تاییدیه لازم را دادند تا اتاق تعاون هم بتواند گواهی مبدا صادر کند و سامانه مشابه سامانه اتاق بازرگانی طراحی نماید.

او با اشاره به گزارش اخیر اتاق تعاون در خصوص پیشرفت پروژه گفت: در گزارشی که اخیراً به من ارائه دادند به نظر می رسد چنین اقدامی صورت گرفته است. این کار به راحتی می‌شد ظرف یکی دو ماه انجام شود اما چندین سال معطل مانده بود. امیدوارم که این سامانه به بهره‌برداری برسد و اتصال به گمرک و دیگر کارها صورت گیرد تا اتاق‌های تعاون بتوانند گواهی مبدا صادر کنند. این اقدام مهمی است هم آمارگیری و شفاف‌تر می‌کنند و هم اعطای خدمت به تعاونگران را تسهیل می‌نمایند. در عین حال دسترسی به اطلاعات و شناسایی صادرکنندگان نیز تسهیل می‌شود.

وی در پاسخ به این سئوال که میزان صادرات تعاونی ها چقدر است؟ گفت: با توجه به همین موردی که اشاره کردم امکان پاسخ روشن به این سئوال را ندارم چرا که همین موضوع مانع از آن می شود که بتوانیم آمار رقیق تهیه کنیم.

وی در توضیح این مطلب ادامه داد: فرض کنید اگر از دستگاهی مانند گمرک که مطمئن ترین بانک صادرات و واردات در کشور تلقی می‌شود بخواهیم که آمار صادرات تعاونی‌ها را به ما بدهد، قادر نیست آماری تفکیک شده ارائه کند. به عبارت دیگر صادرات تعاونی‌ها در سر فصل جداگانه درج نمی‌شود.

هاشمی اضافه کرد: البته ما با توجه به آمارهایی که از استان‌ها دریافت می‌کنیم، می‌توانیم گزارش تقریبی در این خصوص ارائه کنیم اما باز هم تاکید می‌کنم این گزارش گزارش دقیق نیست چرا که آمارصادرات تمام تعاونی‌ها را در برندارد.بر اساس اطلاعاتی که گرفته‌ایم صادرات سال گذشته بخش تعاون ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بوده است اما آمار امسال نشان می‌دهد که در ۹ ماهه اول سال جاری تعاونی‌ها قریب به ۹۰۰ میلیون دلار کالا صادر کرده‌اند.

او در جواب این سئوال که برای حل این مشکل چه تدابیری اندیشیده‌اید؟ اضافه کرد:رایزنی‌های را با سازمان توسعه تجارت و گمرک آغاز کرده‌ایم تا انشاالله بتوانیم آمار دقیق‌تری داشته باشیم. برداشت ما این است که حتی رقم ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار هم آمار قطعی نیست و رقم صادرات می‌تواند بیش از این میزان باشد.

درج دیدگاه