شنبه, اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳

معین هاشمی:عراق مهمترین بازار صادراتی تعاونی‌هاست/ ایران چند تعاونی صادراتی دارد؟

صادرات تعاونی های چهارمحال و بختیاری به 19 میلیون دلار رسید.

رییس جمهور در حالی از افزایش روابط تجاری ایران و عراق خبر داده است که بررسی ها نشان می دهد عراق مهمترین بازار کالاهای صادراتی از تعاونی هاست . معین هاشمی، مدیرکل دفتر توسعه تعاون در این خصوص به تعاون آنلاین گفت: برآوردهای ما نشان می دهد عراق مهمترین بازار تعاونی های صادراتی ایران است و […]

رییس جمهور در حالی از افزایش روابط تجاری ایران و عراق خبر داده است که بررسی ها نشان می دهد عراق مهمترین بازار کالاهای صادراتی از تعاونی هاست .

معین هاشمی، مدیرکل دفتر توسعه تعاون در این خصوص به تعاون آنلاین گفت: برآوردهای ما نشان می دهد عراق مهمترین بازار تعاونی های صادراتی ایران است و پس از عراق ، پاکستان و ویتنام رتبه های بعدی را در خرید کالا از تعاونی های ایرانی از آن خود کرده‌اند.

وی با اشاره به اهمیت استراتژیک بازار عراق برای تعاونی های صادراتی تاکید کرد: گسترش روابط دو کشور می تواند بازاری بزرگ تر را پیش روی تعاونی های صادراتی ایران قرار دهد .

وی در خصوص وضعیت صادرات تعاونی ها به این سه کشور و دیگر کشورهای جهان نیز توضیح داد:  فاصله بین صادرات به این کشورها و صادرات به کشورهای دیگر بیش از ۵۰ درصد است بنابراین ما بحثی که دنبال می‌کنیم فراهم آوردن شرایط راحت‌تر برای رایزنی اعزام هیات تجاری و امضای تفاهمنامه های مشترک با این کشورهاست تا شرایط صادرات بهبود پیدا کند.
او در پاسخ به این سئوال که کالاهای عمده صادراتی به این کشورها چه کالاهایی هستند؟ نیز گفت: بیشتر مواد غذایی ،صنایع دستی و اقلامی محصولات صنعتی و پتروشیمی مانند رنگ و مواردی از این دست .

وی در خصوص حجم صادرات کالا به عراق نیز گفت: حجم صادرات تعاونی ها به عراق در سال گذشته حدود ۳۰۰ میلیون دلار بوده که البته چندان دقیق نیست . این عدم دقت به نبود سامانه جامع برای جمع آوری اطلاعات بر می‌گردد . بر این اساس سازمان های گردشگری و میراث فرهنگی اعلام کردند در این حوزه صادرات در حدود ۹۳۰ میلیون دلار بوده است . باید اشاره کنم در راستای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده در سال جاری همایش تعاونی های صادراتی و معرفی برندهای برتر بخش تعاون در این حوزه برگزار می شود .گفتنی است عراق از ابتدای سال جاری تا پایان مهر ماه بیش از ۵ میلیارد دلار کالا از ایران خریداری کرده است . رییس جمهور در دیدار با رییس جمهور عراق تاکید کرد که حجم مبادلات تجاری دو کشور به ۲۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

هاشمی در جواب این پرسش که  آیا تعداد تعاونی های صادراتی مشخص است؟ نیز توضیح داد: بر اساس اطلاعاتی که موفق شدیم از گمرک استخراج کنیم بالغ بر ۷۰۰ شرکت تعاونی صادراتی داریم که در سال ۹۶ محصولی را صادر کرده اند.  البته در این حوزه دو مساله را باید مد نظر قرار دهیم . اول اینکه برخی تعاونی ها محصولات خود را صادر می کنند و برخی صادرات گرا هستند . به این مفهوم که کالاهای تولیدی را به بازارهای جهانی صادر می کنند. بررسی‌ها نشان می دهد کوچک بودن با متوسط بودن تعاونی‌ها خود مانعی بر سر راه تعاونی‌ها در بازار بین المللی است  و در نتیجه در شورای هماهنگی توسعه صادرات بخش تعاون این مساله مطرح و مقرر شد اتاق تعاون نسبت به ایجاد تشکل صادراتی بخش تعاون اقدام کند. این موضوع در حال پیگیری است.در ضمن خدماتی که اتاق تعاون به صادرکنندگان ارائه می دهد ضروری است با اتاق بازرگانی برابری کند تا انگیزه لازم برای استفاده از خدمات این بخش برای تعاونی ها وجود داشته باشد.

 

درج دیدگاه