پنج شنبه, فروردین ۹, ۱۴۰۳

مقام مسئول کارگری عنوان کرد : سوء استفاده از فارغ التحصیلان در اصلاحیه قانون کار

تعاون آنلاین – نایب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران می‌گوید: احیای مجدد استاد شاگردی در اصلاحیه قانون کار موجب سوء استفاده از فارغ التحصیلان و جویندگان کار شده و آنها را از هرگونه حمایت بیمه‌ای محروم کرده است. ابوالفضل فتح الهی اظهار کرد: متاسفانه در اصلاحیه قانون کار موضوع استاد شاگردی تشدید و دوره […]

تعاون آنلاین – نایب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران می‌گوید: احیای مجدد استاد شاگردی در اصلاحیه قانون کار موجب سوء استفاده از فارغ التحصیلان و جویندگان کار شده و آنها را از هرگونه حمایت بیمه‌ای محروم کرده است.

ابوالفضل فتح الهی اظهار کرد: متاسفانه در اصلاحیه قانون کار موضوع استاد شاگردی تشدید و دوره کارآموزی طولانی شده است، شرایط سنی هم که قبل از این برای کارآموزان وجود داشت حذف شده و چارچوبهایی که در گذشته برای کارگران کم سن و سال دیده شده بود در اصلاحیه دیده نمی‌شود.

وی با اشاره به ماده ۱۱۲ اصلاحیه قانون کار گفت: در لایحه‌ای که دولت برای اصلاح قانون کار به مجلس ارائه کرده ماده ۱۱۲ که مربوط به شروط کارآموزی است، دچار تغییر شده و افرادی که به  موجب قرارداد کارآموزی به منظور فراگرفتن حرفه‌ای خاص برای مدت معین و در کارگاهی معین به‌صورت استاد شاگردی اشتغال دارند را کارآموز تلقی کرده است.

به گفته فتح الهی این تغییر از آن جهت که شرایط سنی کارآموزی حذف و هر کارگری با هر شرایط سنی می‌تواند کارآموز تلقی شود، نگران کننده است.

این مقام مسئول کارگری خاطرنشان کرد: در برنامه ششم توسعه نیز ماده‌ای به همین موضوع اختصاص یافته که اگر کارفرمایان از فارغ التحصیلان در کارگاه استفاده کنند از برخی معافیتها بهره‌مند می‌شوند در صورتی که این معافیتها نمی‌تواند کارساز باشد.

به گزارش ایسنا، به اعتقاد وی با وجود داشتن قوانین کار و قوانین مدنی که هم اکنون جاری است همه روزه شرایط کار برای کارگران سخت‌تر می‌شود و کارگران رسمی و قراردادی نمی‌توانند از مزیتهای قانون برخوردار شوند چه برسد به زمانی که این قوانین حذف شود و کارگران کارآموز از بیمه محروم بمانند.

نایب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با تاکید بر اینکه شرایط کار نوجوانان در محیط‌های کار با چنین ماده‌ای مشکل خواهد بود، افزود: تبعیض‌های مزدی، شرایط محیطی نامناسب، حوادث ناشی از کار و فقدان حمایت‌های بیمه‌ای و درمان از جمله اتفاقاتی است که در صورت تصویب این ماده قابل پیش‌بینی است.

درج دیدگاه