چهارشنبه, اردیبهشت ۵, ۱۴۰۳

مدیر عامل تعاونی مرزنشینان کوهسار از آسیب شناسی اساسنامه تعاونی ها خبر می دهد

مهاجرت مرزنشینان به کردستان عراق

تعاون آنلاین – مدیر عامل تعاونی مرزنشینان کوهسار آذربایجان غربی می گوید اساس نامه تعاونی های مرزنشینان پاسخگوی نیازهای این تعاونی ها نیست.

محمد علیزاده در مصاحبه با تعاون آنلاین گفت: بزرگترین مشکل ما اساسنامه تعاونی های مرزنشینان است.  این اساسنامه آسیب شناسی نشده است. تعاونی مرزنشینان با تجارت خارجی و قراردادهای بین المللی و صادرات و واردات سر و کار دارد. اساسنامه تعاونی های مرزنشین با دیگر نوع تعاونی ها یکی است و این مشکل اصلی ماست. اساسنامه موجود محدودیتهای زیادی برای ما به وجود می اورد و با روش کاری ما مغایرات دارد.

وی افزود: فعالیت تعاونی مرزنشینان در حوزه صادرات و واردات است و از این نظر با تعاونی های دیگر تفاوت دارد. اساسنامه تعاونی های مرزنشینان یک جانبه طراحی شده در حالی که تعاونی مرزنشینان با گمرک، وزارت صنعت و معدن، استانداری، وزارت بهداشت، وزارت کشور سر و کار دارند.

علیزاده عنوان کرد: در صورت بروز هرگونه مشکل تعاونی را بلافاصله غیر فعال می کنند و ارتباط تعاونی با نهاد های دیگر قطع می شود. این اساسنامه فقط در حوزه تعاون تنظیم شده و در حوزه ارتباطات بین نهادها و وزارتخانه ها ضعیف و دست و پا گیر است. کالایی که وارد گمرک می شود نیاز به مجوز وزارت بهداشت و استانداری دارد و با توجه به نوسانات ارز مشکل عرضه و قیمت گذاری دارد اما در این اساسنامه هیچ کدام از این موارد گنجانده نشده است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر با کمی تاخیر در برگزاری مجمع بلافاصله سامانه ثبتارش غیر فعال می شود و این باعث می شود که تعاونی نتواند کالایی را که حداقل یک ماه قبل سفارش داده دریافت کند. آن کالا در گمرک می ماند و پیگیری های ما که صد در صد در سامانه ثبتارش انجام می گیرد قطع می شود. در واقع این سامانه تا به حال برای ما هیچ سودی نداشته است.

مهاجرت مرزنشینان به کردستان عراق                                               

علیزاده از مهاجرت مرزنشینان به کشورهای همسایه غربی گفت و افزود: با توجه به این که تعاونی های مرزنشین در مناطق محروم هستند در قالب تعاونی ها عضو شدند و با اخذ کارت الکترونیکی مرزنشینی تلاش دارند تا کمی کیفیت زندگی خود را بالا ببرند. مسئولین بسیار خوب صحبت می کنند و از حمایت دم می زنند و مرزنشینان را با کلمات زیبا خطاب می کنند اما در عمل هیچ اتفاقی نمی افتد. در ۵ سال گذشته اکثر مرزنشینان منطقه کوهسار یا به حاشیه شهرهای اطراف رفته اند و یا برای کارگری به کردستان عراق مهاجرت کرده اند. ما تعاونی های مرزنشینان نمی توانیم مردم را حمایت کنیم و سفره مرزنشینان روز به روز کوچکتر می شود.

سهمیه سوخت تعاونی های مرزنشینان کجاست؟

مدیر عامل تعاونی مرزنشینان سلماس گفت: مشکل دیگری که وجود دارد این است که در سال ۹۰ هیئت دولت برای مرزنشینان سهمیه سوخت در نظر گرفت اما این مصوبه اجرا نمی شود. در جنوب استان این سهمیه که برای تعاونی ها است به دست عده ای خاص است و آنها از این راه سود می برند. در شمال استان هم هیچ اقدامی صورت نگرفته و در پیگیری های ما هیچ مسئولی جوابگوی ما نیست.

وی افزود: جالب است که این مصوبه در جنوب استان اجرا می شود اما در شمال استان خیر. مگر می شود مصوبه هیئت دولت در جنوب و شمال یک استان تفاوت داشته باشد؟ تعاونی های مرزنشینان از وجود چنین سهمیه ای بی خبر هستند و برخی از این بی خبری سواستفاده می کنند.

کولبران مرزداران واقعی هستند

علیزاده با اشاره به زندگی سخت مرزنشینان به ویژه کولبران گفت: کولبرها واقعا نیازمند هستند. کسی که  بار سنگینی را روی دوش می گذارند و ۵۰ کیلومتر پیاده طی طریق می کند هیچ راه دیگری برای امرار معاش ندارد که راضی شده تا این ضربه را به بدن خود بزند و ریسکش را به جان بخرد.

وی ادامه داد: دولت باید حمایت از این کولبرها را در اولویت قرار دهد. انتظار دایم که کولبرها مورد حمایت قرار گیرند چون اگر کولبری نکنند باید کاسه گدایی دست بگیرند. اینها کسانی هستند که شهید دادند از آب و خاک دفاع کرده اند. اینها مرزداران واقعی  و سپر بلا هستند اما حال کسی دست آنها را نمی گیرد. تعاونی های مرزنشینان فعالیت های محدودی دارند و با محدودیت فعلی نمی توانند به کولبرها کمک کنند چون اعضای تعاونی ها خودشان گله مند هستند.

درج دیدگاه