پنج شنبه, فروردین ۹, ۱۴۰۳

بالابردن مهارت جوانان چقدر هزینه برای دولت دارد؟

مهارت-صندوق-توسعه-ملی-پاک-سرشت-جوانان

بر اساس آمارها، میزان اشتغالزایی دانش آموختگان مهارتی پنج برابر بیش از دانش آموختگان غیر مهارتی است. پیش از این وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از پیشنهاد اختصاص ۵۰ میلیون یورو از منابع صندوق توسعه ملی برای تجهیز مهارت آموزی و افزایش مهارت جوانان و کارگران خبر داده و گفته بود: با تشکیل شورای عالی فنی و حرفه‌ای کشور، درخواست اختصاص ۵۰ میلیون یورو از منابع ارزی را با شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه مطرح کردیم تا با فقر مهارتی مبارزه و مهارت افزایی به عنوان یک مفهوم جدی مورد توجه واقع شود.

معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی با استقبال از پیشنهاد تخصیص ۵۰ میلیون یورو از منابع صندوق توسعه ملی برای تقویت مهارت‌افزایی در کشور، گفت: در حال حاضر ۹۲ درصد منابع سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای صرف حقوق و دستمزد و امور پرسنلی می‌شود و چنین طراحی بودجه‌ای، جهت‌گیری‌اش به سمت توسعه آموزش فنی وحرفه‌ای نیست.

به گزارش تعاون آنلاین، سلیمان پاک سرشت، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای درباره پیشنهاد اختصاص ۵۰ میلیون یورو از منابع صندوق توسعه ملی برای تجهیز مهارت آموزی در کشور، اظهار کرد: این پیشنهاد با هدف تأمین و به‌روزرسانی تجهیزات کارگاهی و تقویت حوزه مهارت افزایی در کشورمان مطرح شده و این مبلغ که قرار است از منابع صندوق توسعه ملی در حوزه آموزش فنی و حرفه‌ای صرف شود، یکسال قبل و در جریان پیگیری لایحه بوده به تصویب رسید.

برخی دانشگاه‌ها دوره‌های مهارت آموزی برگزار می‌کنند

وی ادامه داد: یکی از بندها و محورهای تقاضا و برداشت، موضوع مهارت آموزی بود که ناظر بر چالش‌هایی است که به لحاظ تجهیزاتی و منابع مالی در حوزه مهارت آموزی وجود دارد. این پیشنهاد با همین مختصات پذیرفته شده و آن طور که اطلاع یافتم امسال این منابع برداشت خواهد شد ولی اینکه چگونه و در کجا صرف شود نیازمند یک برنامه منسجم و مدون است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این پرسش که آیا این اعتبار مختص آموزش‌های فنی و حرفه‌ای خواهد بود و در جهت تقویت مهارت آموزی صرف خواهد شد یا خیر؟ گفت: در این طرح عنوان تجهیز کارگاه‌های آموزش فنی و حرفه‌ای دیده شده است که طبعاً همه بخش‌ها و دستگاه‌های ارائه دهنده آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را دربرمی‌گیرد.

پاک سرشت خاطرنشان کرد: واقعیت این است که مهارت آموزی در یک دهه و نیم گذشته کمرنگ شده و یکی از شواهدش، منابعی است که برای حوزه مهارت آموزی هزینه می‌کنیم. طی این سال‌ها اگر افزایشی در بودجه آموزش فنی و حرفه‌ای صورت گرفته برای جبران هزینه‌های پرسنلی بوده است نه برای تجهیزات.

به گفته رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، در حال حاضر ۹۲ درصد از منابع سازمان صرف حقوق و دستمزد و امور پرسنلی می‌شود و روشن است که چنین طراحی بودجه‌ای، جهت گیری‌اش به سمت توسعه آموزش فنی‌وحرفه‌ای نیست.

 

درج دیدگاه