جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

موافقان و مخالفان لایحه برنامه ششم چه گفتند؟

تعاون آنلاین – مخالفان و موافقان برنامه ششم به مدت ۱۵ دقیقه در صحن علنی مجلس از این برنامه دفاع یا انتفاد کردند. دیروز (یکشنبه) در مجلس، لایحه برنامه ششم مورد بررسی قرار گرفت و مخالفان و موافقان نظرهای خود را مطرح کردند. پس از گذشت یک سال از تمدید برنامه پنجم، نمایندگان مردم در مجلس […]

تعاون آنلاین – مخالفان و موافقان برنامه ششم به مدت ۱۵ دقیقه در صحن علنی مجلس از این برنامه دفاع یا انتفاد کردند.

دیروز (یکشنبه) در مجلس، لایحه برنامه ششم مورد بررسی قرار گرفت و مخالفان و موافقان نظرهای خود را مطرح کردند.

پس از گذشت یک سال از تمدید برنامه پنجم، نمایندگان مردم در مجلس جمع شدند که دوباره لایحه برنامه ششم را بررسی کنند.

مخالفان و موافقان هر کدام به مدت ۱۵ دقیقه در صحن علنی مجلس آمدند و از این برنامه دفاع یا انتفاد کردند. در ابتدای مجلس علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی گفت: «در خصوص لایحه برنامه ششم باید گفت در صورتی که به کلیات آن رأی داده نشود دولت باید مجدد لایحه ای تدوین کند، کمیسیون ها آن را بررسی، کمیسیون تلفیق جدید تشکیل شود تا در نوبت صحن علنی قرار گیرد که به نظر می رسد چنین روندی تا سال آینده نیز طی نخواهد شد. بنابراین موادی که ابهام دارد یا خلاف سیاست های قانون اساسی یا اسناد بالادستی است را در زمان بررسی عنوان کنید تا یا اصلاح شود یا به کمیسیون تلفیق ارجاع داده شود.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در ادامه سه نفر از موافقان و سه نفز از مخالفان در صحن علنی مجلس نظرهای خود مطرح کردند که در جدول زیر آمده است:

 

موافقان لایحه برنامه ششم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

علیرضا سلیمی،

نماینده محلات

امروز یک رکن جدیدی به بودجه اضافه شده که آن خزانه است، رشد ۸ درصدی نیز که در سال‌های اخیر بارها مسئولین کشور به آن اشاره کردند دستیابی به آن بدون برنامه امکان‌پذیر نیست.

در برنامه ششم به خوبی موضوعاتی مانند کشاورزی، نفت، حمل و نقل، ارتباطات، آب، برق، گاز و ساختمان اشاره شده است.

به صورت سالانه در همین برنامه مشخص شده که ۲.۸ درصد از طریق رشد افزایش بهره وری، رشد اقتصادی نیز افزایش یابد، آیا بدون سرمایه‌گذاری خارجی می‌توانیم این رشد ۸ درصدی را محقق کنیم و در همین زمینه باید یادآور شد که به سرمایه گذاری خارجی توجه ویژه‌ای شده است، همچنین به تولید ثروت در کشور نیز احترام گذارده شده است.

یکی از مشکلات کشور در حال حاضر افزایش سالانه بیکاران تحصیلکرده است که طبق برنامه و محاسبات انجام شده می‌بایستی در پایان برنامه ششم ۵۰ درصد از این نیروهای تحصیلکرده آموزش دیده و در مرحله اشتغال باشند.

همچنین بر این اساس سالانه می‌بایستی ۰.۸ درصد نرخ بیکاری کاهش یابد.

در برنامه ششم توسعه مقرر شده تا هرگونه تخفیف مالیاتی ممنوع شود تا به این وسیله از فرار مالیاتی نیز جلوگیری شود، همچنین مشکلات موجود در زمینه مالیات بر ارزش افزوده مرتفع می‌گردد.

از فروش نفت در سال اول ۳۰ درصد به صندوق توسعه ملی واریز شود و همچنین سالیانه ۲ درصد این میزان افزایش یابد.

حقوق‌های نجومی به دقت در برنامه مورد اشاره قرار گرفته به علاوه آن که اصلاح نظام خزانه‌داری کشور مورد توجه قرار گرفته است.

در برنامه ششم توسعه ساز و کارهایی تعیین شده تا دولت بتواند بدهی‌های خود را پرداخت کند و در بحث نظام پولی و بانکی نیز بانکداری بدون ربا در عمل محقق شود.

با ارتقاء سالان مبارزه با فساد نیز یک فصل دقیق را در برنامه به خود اختصاص داده به علاوه اینکه بر پرداخت و افزایش حقوق جانبازان و ایثارگران نیز تأکید شده استه ۱۰ رتبه قطعا فضای کسب و کار بهبود می‌یابد.

 

شهبازحسنپوربیگلری

نماینده سیرجان و برد

 

به طور حتم در شرایط کنونی رد و مخالفت با کلیات لایحه مربوطه مطلوب نیست زیرا ما هم اکنون یک سال قانون برنامه پنجم توسعه را تمدید کردیم و اگر این لایحه مورد تایید قرار نگیرد کشور برای یک سال دیگر در بلاتکلیفی قرار خواهد گرفت.

در لایحه برنامه ششم توسعه به سیاست های ابلاغی رهبرمعظم انقلاب دقت ویژه ای صورت گرفته است.

به طور حتم یکی از دغدغه های اصلی نمایندگان مسئله اقتصاد مقاومتی است که خوشبختانه در لایحه برنامه مورد رسیدگی و توجه قرار گرفته و قطعا این مسئله یکی از اولویت های اصلی برنامه ششم توسعه کشور است.

با مصوبه کمیسیون تلفیق برنامه ششم مجلس مقرر و برنامه ریزی شده تا پایان زمان این برنامه برای اولین بار با کمک مجلس و دولت آمار بیکاری در کشور تک رقمی شود. امیدوارم این آمار به کمتر از ۸ درصد برسد.

در لایحه برنامه ششم توسعه به حوزه سند چشم انداز، سیاست های ابلاغی رهبری و سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی توجه ویژه شده است.

طبق مصوبه لایحه برنامه ششم توسعه برای اولین بار از زمان قانونگذاری در این کشور و طی یکصد سال گذشته به بحث تامین اجتماعی توجه خاصی شده همچنین در این لایحه مقرر شده که برای نخستین بار حداقل حقوق مددجویان کمیته امداد و بهزیستی ۲۰ درصد حقوق پایه مشخص شده قانون کار باشد.

در این لایحه تاکید شده که برداشت از جنگل ها به مدت ۵ سال ممنوع باشد که این مسئله بسیار ارزشمند است همچنین در بحث اقتصاد دانش بنیان مقرر شد که محور محصولات این شرکت ها حوزه صادرات باشد.

موضوع یکسان سازی و رتبه بندی فرهنگیان جزء نقاط مثبت این برنامه است .

سعی شد تا در حد بضاعت و شرایط کشور از ایثارگران و خانواده شهدا حمایت های لازم صورت گیرد همچنین در این برنامه به حوزه سلامت و بیمه سلامت با توجه به آثار مثبت اجرای طرح های تحول سلامت در کشور نگاه خاصی شده است.

در شرایط کنونی سهم تعاونی ها از اقتصاد کشور کمتر از ۵ درصد است حال در لایحه برنامه ششم توسعه سعی شده تا سهم این بخش از اقتصاد کشور دو رقمی شود از طرفی دیگر در لایحه مذکور به بحث بازنشستگان نیروهای مسلح و موضوعات دستگاه قضا، حمل و نقل ریلی، حوزه صنعت و معدن و بخش جوانان توجه ویژه ای شده است.

 

نصرالله پژمان فر

نماینده مشهد و کلات

قانون برنامه تحت سایه سیاست های ابلاغی و چشم انداز ارائه شده و ذیل برنامه نیز قانون بودجه قرار دارد و ما باید با این نگاه به برنامه بنگریم.

در برنامه ششم توسعه به کاهش بحران آب و ارتقاء بخش کشاورزی به عنوان یکی از امتیازات کشور پرداخته شده است همچنین عادلانه ساختن نظام حقوق و دستمزدها نیز یکی دیگر از موارد موجود در لایحه برنامه ششم است.

یکی از مشکلاتی که کشور ما با آن مواجه است، بی عدالتی در پرداخت حقوق ها است که این برنامه می تواند مشکل مذکور را تا حد زیادی تعدیل کند و همچنین می تواند بازنشستگان را از مشکلات موجود رها سازد.

در برنامه ششم توسعه تلاش شده از پرداختن به جزئیات، توجه کافی به بودجه داشته باشد که این موضوع به شدت موردنیاز کشور قرار دارد و همچنین می توانیم از عدم توازن در بودجه نیز خارج شویم. قواعد سالیانه در بودجه باید مورد توجه قرار گیرد.

برنامه ششم توسعه تعیین تکلیف در مورد بدهی های دولت کرده است. مسئله نظام قضایی کشور نیز در برنامه مورد توجه قرار گرفته است. همچنین کاهش آسیب های اجتماعی که مدنظر مقام معظم رهبری و همه نمایندگان است در این لایحه مورد توجه قرار گرفته است.

کمیسیون تلفیق در این مصوبه خود به موضوع اشتغال و بیکاری توجه داشته است. همچنین مشوق های خوبی برای تولید در کشور تعیین شده است که این مشوق ها را می توان نجات بخش و برای خروج از رکود موثر تلقی کرد.

کاهش تورم، تعیین تکلیف بازنشستگان و کارگران بلاتکلیف به همراه هدفمندی یارانه ها و ایجاد توازن منطقه ای از دیگر مسائل مورد توجه در برنامه ششم توسعه است. توازن منطقه ای در این برنامه به عنوان سندی بالادستی مورد توجه قرار گرفته است.

در بخش ۱۷ مصوبه کمیسیون تلفیق یک بخش به عنوان فرهنگی آمده است که تقویت فرهنگ عمومی، ارتقای شاخص های فرهنگی و تمهیدات قانونی برای تقویت مسائل فرهنگی از جمله مسائل مهمی است که در برنامه ششم توسعه آمده است.

فعالیت های مسجد محور در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گرفته است همچنین امور ایثارگران و گسترش فرهنگ ایثار و شهادت یکی دیگر از مسائل فرهنگی مهم در مصوبه کمیسیون تلفیق است که در ماده ۱۰۱ به این موضوعات اشاره کرده است.

فضای مجازی نیز به خوبی در مصوبه کمیسیون تلفیق مورد توجه قرار گرفته است همچنین در حوزه زنان، خانواده و ورزش نیز مصوبات زیادی داشته ایم و با وجود این مسائل صرف نظر کردن از الحاقاتی که به لایحه دولت اضافه شده، اشتباه است.

دانش بنیان بودن تولید از نقاط قوت برنامه ششم توسعه است همچنین به مسئله امنیت کشور نیز به طور ویژه توجه شده است از جمله نقاط قوت این برنامه موضوع نظارت مجلس بر عملکرد دولت است که توجه خوبی به آن شده است.

 

مخالفان لایحه برنامه ششم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

قاسم احمدی لاشکی

نماینده چالوس و نوشهر

پس از گذشت حدود ۷ ماه شاهد آن هستیم که لایحه ای که توسط دولت ارائه شد و توسط اعضای کمیسیون تلفیق برنامه مجلس بررسی شد نتوانسته نیاز امروز کشور را به صحن علنی مجلس ارائه دهد. برخی از موضوعات آرمانی و تخیلی هستند، این در حالی است که در بیانات مقام معظم رهبری اشاره شده که باید مصوبات به واقعیات نزدیک باشد.

چرا لایحه برنامه ششم با اصول ۵۷ و ۱۲۶ قانون اساسی متناسب نیست در بندهای الحاقی یک ماده ۲۳ و بندهایی از مواد ۲۸ و ۱۷۴ و همچنین بند الحاقی ۸ ماده ۱۵ با سیاست های کلی تضاد وجود دارد و پیشنهاد این است که در صورت وجود راهکار قانونی بودجه سال ۹۶ با سیاست های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری بسته شود.

مغایرت با اصل ۴۴ قانون اساسی نیز در برنامه وجود دارد و باعث تحمیل بار مالی به دولت می شود، همچنین تراز مالی برنامه به هم می خورد، ۵۸۵ هزار میلیارد تومان هزینه جدید به استناد موادی از لایحه برنامه وجود دارد.

آنچه که در ۳۰ تیرماه ۹۵ و به عنوان لایحه اجرای احکام برنامه تقدیم مجلس شد و همچنین در ادامه در ۳۰/۶/۹۵ به عنوان احکام دائمی اضافه شد کلا ۳۵ ماده بود اما امروز این مواد به ۱۸۱ ماده افزایش یافته است و نکته این است که آیا دولت با این موضوع موافق بوده است.

هزینه جاری سال ۹۵ رقمی معادل ۲۱۴ هزار میلیارد تومان است اما پیش بینی لایحه برای پایان برنامه ششم ۳۴۷ هزار میلیارد تومان است در حالی که براساس پیشنهادات حداقل سالی صد هزار میلیارد تومان به این موضوع اضافه شده و آنچه که برآورد شده شاید به ۵۷۵ هزار میلیارد تومان برسد.

در جداول منابع مالی سرمایه گذاری سالی صد هزار میلیارد تومان در بخش اعتبارات تملک دارایی هزینه شود در حالی که در سال ۹۴، ۳۱ هزار میلیارد تومان و پیش بینی عملکرد سال ۹۵، ۲۵ هزار میلیارد تومان است و سوال این است چگونه می خواهیم در مدت محدود به این رقم بزرگ دست یابیم.

آیا به این موضوع توجه شده است که قضات، اساتید برجسته و مهندسین برجسته از همین امروز درخواست بازنشستگی داده اند. آیا می دانید آنچه که در برنامه آمده به ۵ هزار میلیارد تومان پول نیاز دارد.

دریاچه ارومیه، دریاچه بختگان و زاینده رود با مشکلاتی روبه رو است اما با وجود این مشکلات باید دقت کرد چه بلایی قرار است در برنامه به سر دریاچه خزر بیاید آیا مسائل زیست محیطی و بحث ریزگردها لحاظ شده است، اینکه از تخریب جنگل ها جلوگیری شود خوب است اما آیا در این حوزه مدیریت شده است.

آنچه نوشته می شود باید مبنای اجرایی داشته باشد و اگر مبنای احساسی لحاظ شود قطعا با بن بست رو به رو خواهیم شد بنابراین باید با درایت دکتر لاریجانی به نحوی تصمیم در خصوص برنامه ششم توسعه اتخاذ شود که مردم راضی باشند./

 

 

 

 

 

 

 

جلال میرزایی

نماینده ایلام، ایوان، شیروان، چرداول، مهران

 در برنامه ششم توسعه شاهد برنامه راهبردی نیستیم بلکه در این لایحه به مسائل روزمره اداره کشور پرداخته شده است، به طور مثال برای دولت بار مالی اضافه شده است که درآمدی برای آن دیده نشده است.

لایحه دولت ضعف‌هایی داشته اما قرار نیست خلاء‌هایی به آن افزوده شود که دولت نتواند آن را اجرایی کند.

در برنامه ششم به موضوعاتی مانند نرخ پایین بهره وری، مشکلات آب، کمبود درآمد دولت و اتلاف برق و گاز پرداخته نشده است.

در لایحه برنامه ششم مسائل روزمره قوه قضاییه در عبارات و مفاهیم زیبا آورده شده است اما به آسیب‌های اجتماعی که از مهمترین مشکلات کشور است توجهی نشد.

در لایحه به رشد اقتصادی کشور که منجر به اشتغالزایی شود پرداخته نشد بلکه مجدد شاهد نگاه‌ها به تکنولوژی هستیم در حالی که می‌دانیم در صورتی که رشد اقتصادی وجود نداشته باشد شاهد رشد اشتغالزایی نخواهیم بود.

دقت کافی در تدوین گزارش کمیسیون تلفیق از لایحه برنامه ششم وجود ندارد و با جزئی‌نگری، سیاست‌ها و اهداف کلی به حاشیه رانده شده است. در مواد برنامه ششم هیچ توجهی به اهداف سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی نشده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

حسینعلی شهریاری

نماینده زاهدان

اگر قوانین به درستی اجرایی می شدند وضعیت استان های محرومی مانند سیستان اینگونه نبود و همچنین برخی از دانش آموزان مجبور نبودند به علت فقر غذایی ترک تحصیل کنند.

۱۱۰ ماده به لایحه ارائه شده برنامه ششم از سوی دولت اضافه شده که بیانگر ۵۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش در هزینه ها است و مقرر شده یک سوم از طریق بهره وری حاصل شود آیا با این برنامه کشور می تواند به رشد اقتصادی مدنظر دست یابد.

با وجود اینکه بحث توسعه سواحل مکران در برنامه آمده بود اما اقدام قابل قبولی در این رابطه صورت نگرفت و نباید فراموش کرد جداول احکام همخوانی ندارد و تعارض جدی در این مسائل وجود دارد که می تواند مانع از اجرای قانون شود و اگر منابع مالی تامین نشود در همان سال اول با مشکل روبرو می شویم.

احکام تکراری زیادی وجود دارد که جای تامل است باید سوال کرد چند درصد از مسائل حوزه سلامت در قانون پنجم عملیاتی شده که این موضوعات در برنامه ششم نیز مورد توجه قرار گرفته است.

دولت سهم روستاییان را در زمینه بیمه بر مبنای ۷ درصد حقوق مشمول قانون کار پیش بینی کرده این در حالی است که سال گذشته دولت نتوانسته منابع مالی در این رابطه را تامین کند در زمینه ساخت و ساز در شهرهای با جمعیت ۵۰ هزار نفر نیز نباید توقعاتی برای مردم ایجاد شود که امکان دستیابی به آن نیست.

باید به جانبازان کمتر از ۲۵ درصد درجه جانبازی نیز رسیدگی شود و حتی کسانی که همرزمانشان جانباز شدند و آنان تحت تاثیر حمله دشمن مجروح نشدند نیز مورد توجه قرار بگیرند به دلیل اینکه آنان نیز در دفاع حضور داشتند.

باید به وضعیت تکلیف حقوق بازنشستگان توجه جدی در برنامه شود و مشکل اختلاف حقوقی بازنشستگانی که در چند سال گذشته بازنشسته شده اند و کسانی که امروز بازنشسته می شوند رفع شود.

زمانی که قوانین براساس لایحه دولت و همراهی مجلس در برنامه مصوب می شد ۲۵ درصد اجرایی شد این در حالی است که در برنامه ششم ۱۱۰ ماده اضافه شده و دولت اعلام می کند خیلی این مواد اضافی را قبول ندارد باید قوانین خاصیت عملیاتی و اجرایی داشته باشد و از توقعاتی که عملیاتی نیست و باعث تنش مجلس و دولت می شود پرهیز شود.

باید برنامه توسعه به نحوی باشد که منابع مالی دولت برای اجرا در نظر گرفته شود همچنین تدابیری برای کارشکنی دشمنان اتخاذ

حتی اگر قانون برنامه پنجم را یک سال دیگر تمدید کنیم و با دولت در زمان مناسب یک برنامه منسجم آماده کنیم که قابلیت عملیاتی و اجرایی شدن را داشته باشد زمینه جلوگیری از تکرار مشکلات به وجود می آید.

 

 

درج دیدگاه