شنبه, اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳

میزان تسهیلات اشتغال پایدار را کلانتری اعلام کرد

معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تسهیلات اشتغال روستایی پایدار در حال توزیع بوده و تا امروز بانک‌های عامل از مجموع ۱۲ هزار میلیارد تسهیلات، حدود یک هزار و ۸۰۰ میلیارد را پرداخت کرده‌اند.

معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تسهیلات اشتغال روستایی پایدار در حال توزیع بوده و تا امروز بانک‌های عامل از مجموع ۱۲ هزار میلیارد تسهیلات، حدود یک هزار و ۸۰۰ میلیارد را پرداخت کرده‌اند.

به‌گزارش تعاون آنلاین، سیدحمید کلانتری  صبح امروز در سومین نشست تخصصی مدیران عامل شرکت‌های تعاونی توسعه و عمران شهرستانی کشور اظهار داشت: شهر محلات از جمله شهرهای دارای ویژگی‌های برتر و ویژه در حوزه تعاون بوده و تعاونی‌های آن ظرفیت‌های خوبی داشته و جزو بالاترین ضریب سهیم در اقتصاد شهرستان است.

وی افزود: در حدود سه سال پیش تعداد تعاونی‌های شهرستانی کمتر از ۱۰ تعاونی بود، اما در حال حاضر به ۶۶ تعاونی رسیده که البته ۵۰ تعاونی هم در شهرستان‌ها در حال تشکیل شدن هستند که امیدواریم با تفاهم‌نامه‌ای که توسط وزارت کشور بین دو وزیر کشور در تعاون کار و رفاه  به منظور حمایت از این  تعاونی‌ها امضا می‌شود یک بعد جدید از توجه به این تعاونی‌ها ایجاد شود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: تاکنون سعی کرده‌ایم بر اساس همکاری‌های استانی با حمایت استانداران و فرماندارن این تعاونی‌ها را راه‌اندازی کنیم که تا امروز ۶۶ تعاونی شکل گرفته و هدف اصلی از تشکیل این‌ تعاونی توسعه و عمران شهرستان، سازماندهی مشارکت مردم شهرستان در رشد و توسعه زیربناها و رشد و توسعه اقتصاد شهرستان با مشارکت مردم است.

کلانتری بیان کرد: مردم باید خودشان با حداقل همکاری دولت و پشتیبانی‌های اداری توسط دولت، راهکارهای توسعه و بهبود را از طریق تعاونی‌ها پیدا کنند.

وی ادامه داد: در حدود ۲۰ سال است که تاکید شده دولت باید کوچک شود زیرا دولت بزرگ و چابک کارآمد نیست و دولت باید تا حد امکان به جز  امور حاکمیتی امور اجرایی و اقتصادی را به مردم واگذار کند، بهترین نماد، سازمان و تشکلی که می‌تواند ظرفیت‌های اقتصادی و اجرایی مردم را مدیریت کند تعاونی‌ها هستند.

معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: یکی از اصول هفتگانه بین‌المللی تعاون بیان می‌کند که تعاونی‌ها در قبال جامعه مسئولیت دارند، یکی از وظایف تعاونی‌ها توسعه تعاون در بین شبکه تعاونی‌ها و فضای همکاری است که امروز کشور بیش از هر چیزی به آن نیاز دارد.

کلانتری خاطرنشان کرد: در شرایط ویژه اقتصادی که امروز قرار داریم  مهم‌ترین کاری که باید انجام دهیم این است که روابط اجتماعی را توسعه بخشیده و همبستگی اجتماعی را گسترش دهیم و همچنین روح همکاری را هم در جامعه بسط دهیم. یکی از عواملی که می‌تواند این حرکت را توسعه دهد رشد تعاونی‌ها است، تعاونی‌ها فرهنگ کار جمعی و همکاری را گسترش می‌دهند و هم‌افزایی و بهره‌وی را به دنبال دارند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: تعاونی استان ابتدا باید شهرستان و ظرفیت و مزیت شهرستان خود را به خوبی شناسایی کند که برای مثال می‌توان همین شهرستان محلات را نمونه قرار داد که در حوزه گل و سنگ ظرفیت‌های خوبی دارد در نتیجه باید استعدادهای هر شهرستان شناسایی شده و توجه داشت که مردم بیشتر در کدام زمینه‌ها سرمایه‌گذاری کرده و کدام حوزه‌ها اشتغال بیشتری را به دنبال دارد.

کلانتری بیان کرد: تعاونی باید پشتوانه اجتماعی خوبی داشته و اعضای خوبی را در هیئت مدیره و هیئت موسس جذب کند تا بتواند در مسیری که گام برداشته موفق عمل کرده و پیشرفت را بر جای بگذارد و شرکت تعاونی موفق است که بتواند از منابع مردمی به خوبی استفاده کند.

وی ادامه داد: در ماده ۲۶ برنامه ششم به دولت اجازه داده شده که فعالیت‌های خدماتی، فرهنگی، آموزشی، ورزشی، بهداشت و درمانی خود را به تعاونی‌ها واگذار کند.

معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تسهیلات اشتغال روستایی پایدار افزود: این تسهیلات در حال توزیع شدن بوده و تا امروز بانک‌های عامل از مجموع ۱۲ هزار میلیارد تسهیلات در حدود یک هزار و ۸۰۰ میلیارد آن را تصویب و پرداخت کرده‌اند که همچنین تعهد شده که تا آخر تیرماه این‌ مبلغ به پنج هزار میلیارد تومان برسد و نیمه دوم هم به مبلغ شش هزار میلیارد تومان در حدود دو هفته دیگر وارد بانک‌ها می‌شود.

کلانتری خاطرنشان کرد: تعامل بین تعاونی‌های تابعه یک شهرستان با محوریت مجموعه تعاونی توسعه و عمران شهرستان یک اقدام اساسی است که باید به آن توجه شده و تقویت شود که در مجموع در بین تمام تعاونی‌ها، بهترین گروهی که می‌تواند کمک لازم را به تعاونی شهرستان‌ها انجام دهند تعاونی دهیاری‌ها است که می‌توانند بخش روستاها را فعال کنند.

درج دیدگاه