چهارشنبه, اردیبهشت ۵, ۱۴۰۳

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات :

نارضایتی سنتی ها از رقابت با کسب و کارهای مجازی

تعاون آنلاین – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست با توسعه دهندگان محتوا، با اشاره به رویکرد دولت و وزارت ارتباطات در زمینه توسعه زیرساخت ها، این اقدام را در جهت افزایش تولید محتوا عنوان کرد و گفت: کسب و کارهای سنتی چندان از حضور کسب و کارهای جدید خشنود نیستند و آنها را به رسمیت نمی شناسند که در این راستا در مذاکره با وزیر کشور و وزیر کار تعاون و رفاه اجتماعی به دنبال فراهم کردن زمینه حضور این کسب و کارها در جامعه هستیم .

واعظی برگزاری این نشست را به منظور دریافت نظرات تولیدکنندگان محتوا دانست و افزود: با بیان نقظه نظرات، نحوه کمک ها مشخص می کند و در صورت لزوم ارتباط با دیگر دستگاه ها و هماهنگی و پیگیری صورت تا به نتیجه برسد.

به گفته وزیر ارتباطات، در زمینه پرداخت موبایلی مذاکرات با بانک مرکزی حدود ۹۰ درصد پیشرفت داشته است که بخش باقیمانده نیز در حال انجام است.

وی با تاکید بر این که برای جا انداختن فعالیت های الکترونیکی نیازمند فرهنگ سازی و هماهنگی با دستگاه های مختلف هستیم، گفت: زمان توجه به توسعه دهندگان محتوا فرا رسیده است.

واعظی در ادامه افزود: در خصوص قوانین نیز هر چه هست مربوط به فضای حقیقی است نه مجازی که تسری این قوانین به فضای مجازی امکان پذیر نیست و باید با حضور فعالان این عرصه راهکار مناسبی برای رفع این موضوع ارایه کرد.

وی با تاکید بر عزم دولت در کمک به تولیدکنندگان محتوا، خاطر نشان کرد: فعالان عرصه تولید و عرضه محتوا اگر بتوانند از ارایه خدمت، درآمد کسب کنند می توانند در آینده فضای جدیدی بیافرینند که در آن همه سود ببرند.

واعظی ابراز امیدواری کرد بتوان زمینه ای فراهم کرد که در آن منافع همه از جمله صاحبان شبکه، ارایه کنندگان محتوا، تولید کنندگان محتوا و صاحبان دیتاسنترها حفظ شود.

در این نشست که در چهار پنل توسعه دهندگان محتوا به ارایه دستاوردهای خود پرداختند، در پایان معاونین وزیر ارتباطات نیز به بیان اقدامات دستگاه های متبوع خود در زمینه حمایت از تولید داخلی پرداختند.

سهم ویدئوها از ترافیک اینترنت به ۸۰ درصد می‌رسد

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی در  این نشست با اشاره به پیش‌بینی‌های موجود برای  تعداد مشترکان تلفن همراه در سال ۲۰۲۰ به بیش از پنج میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر گفت: به موازات این مساله مصرف داده نیز افزایش خواهد یافت تا آنجا که سهم ویدئو از ترافیک داده دنیا از ۶۴ درصد در سال ۲۰۱۴ به ۸۰ درصد در سال ۲۰۱۹ خواهد رسید.

علی‌اصغر عمیدیان با اشاره به اینکه همزمان با افزایش اهمیت و ارزش محتوا رویکردهای بین‌المللی نیز در این زمینه تغییر کرده است، گفت: در حال حاضر در حوزه‌های بین‌المللی دو رویکرد Sponsored data یا محتوا و اطلاعات حمایت شده و رویکرد Net Neutrality یا بی‌طرفی نسبت به محتوا در زمینه ارائه خدمات محتوائی وجود دارد که در رویکرد اول برخی محتواهای خاص و پر درخواست از سوی برخی اپراتورها ارجحیت داده شده و حمایت می‌شوند و در این رویکرد مشتریان می‌توانند بدون استفاده از حجم ترافیک ماهانه و یا با نرخ ارزانتر از برخی محتواها بهره‌مند شوند.

وی افزود: در رویکرد دوم با همه محتواها در شبکه بطور یکسان برخورد می‌شود و کشش مشترک نسبت به محتوا تعیین‌کننده است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه در کشور ضمن تاکید رویکرد یکسان به محتوا، حمایت از محتوای داخل و رویکرد Sponsored data مورد توجه قرار گرفته است، تصریح کرد: موضوع محتوا در قالب شبکه ملی اطلاعات در کشور دنبال شده است و در این حوزه بر الزاماتی مانند توجه به رونق تولید محتوای داخل متناسب با فرهنگ، دین و آداب و سنن کشور، تفکیک ترافیک داخل از ترافیک بین‌الملل، توجه به شکل‌گیری صحیح زنجیره تولید محتوا، توجه تولیدکننده محتوا و حمایت از محتوای داخل و توجه به مصرف‌کننده نهایی و تعرفه‌های ترجیحی تاکید شده است.

عمیدیان درباره اقدامات رگولاتوری در حمایت از ارائه خدمات محتوائی اظهار کرد: مصوبه ۲۳۷ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و الزام به اضافه‌کردن حداقل یک سوم سقف حجم ترافیک داخلی به سقف حجم ترافیک بین‌الملل تا زمان اجرایی کردن تفکیک ترافیک داخل از خارج، کاهش تعرفه پهنای باند اینترنت بین‌الملل و تعرفه انتقال در لایه‌های ۲ و ۳ به منظور کاهش هزینه‌های اپراتور و در نتیجه کاهش تعرفه داده برای کاربر نهائی از اقدامات حمایت‌گرانه در حوزه ارائه خدمات محتوای داخلی است که بازنگری در این مصوبه هم با هدف تغییر مدل قیمت‌گذاری از مبنای میزان حجم ترافیک مصرفی (Usage Base) به مبنای سرعت دسترسی به شبکه (Connection Base) و تعیین سقف تعرفه برای دسترسی به بسته‌های رایج مصرفی با در نظر گرفتن حجم ترافیک داخلی دو برابر حجم ترافیک بین‌الملل و یا تعرفه نصف انجام شده است.

وی الزام سازمان فناوری اطلاعات و شرکت مخابرات ایران با همکاری شرکت ارتباطات زیرساخت برای فراهم کردن امکان ارائه ترافیک تفکیک شده به سایر اپراتورها و همچنین تغییر مدل دریافت مبلغ حق‌السهم از سهم دارندگان پروانه از ارائه خدمات ارزش افزوده محتوائی مبتنی بر روش Money Collection و تعیین سقف اتصال اپراتورها به مراکز IXP زیرساخت به ازای ظرفیت پورت و اتصال رایگان مراکز داده غیردولتی مجاز به مراکز IXP زیرساخت را از جمله دیگر مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برای حمایت از ارائه خدمات محتوائی در داخل کشور عنوان کرد.

آذری جهرمی رییس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت نیز راه اندازی چهار مرکز تبادل ترافیک داده را زمینه برقرای ۲۲ گیگا بیت ترافیک داخلی با هزینه کم و کیفیت بهتر عنوان کرد و گفت: برای کاهش قیمت و رونق چرخش دیتا، ۴۲ درصد قیمت پهنای باند اینترنت و ۸۴ درصد در حوزه لینک های داخل کاهش تعریف دادیم.

وی همچنین از ارایه نتایج مصوبات ۲۳۷ و ۲۱۴ در چرخش اطلاعات در کشور تا هقته آینده خبر داد.

دوایی مرکزی، نیز با ابراز خرسندی از ارایه محتوای اصیل در این نشست گفت: برای استفاده بهتر و حمایت از تولید کنندگان محتوا، نحوه ارایه وام به آنان بازنگری و فرمولی جدیدی تهیه شد که بر اساس نوع شرکت به ویژه شرکت های نرم افزاری که کمتر امکان تامین تضامین بانکی را دارند، اقدام کردیم.

وی با اعلام ۲۷۷ طرح مصوب در کارگروه وام وجوه اداره شده، به مبلغ ۱۳۰ میلیارد تومان افزود: از این میان ۱۱۵ طرح به دلایل مختلف از جمله عدم مراجعه به بانک به نتیجه نرسیده است که در حال پیگیری تا به نتیجه رسیدن هستیم.

براری نیز با اشاره به سهم محتوا در اقتصاد بخش گفت: به دنبال مشارکت استانها در تولید و توسعه بازار هستیم.

وی در ادامه به حضور اپراتورهای تلفن همراه در استانها پرداخت و گفت: این حضور می تواند به توسعه کسب و کار و بازار کمک کند.

خوانساری نیز در سخنانی به فعالیت های پژوهشگاه در زمینه حمایت از زیرساخت های پردازش زبان فارسی اشاره کرد و گفت: در زمینه OPEN DATA تصویب نامه هیات وزیران ارسال شده و تا سه ماه آینده سازمان فناوری اطلاعات نسبت به تهیه آیین نامه آن اقدام و در اختیار عموم قرار خواهد داد.

درج دیدگاه