پنج شنبه, اردیبهشت ۶, ۱۴۰۳

نایب رییس کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران یک تیر و چند نشان حذف یارانه غیر نیازمند

از سال ۸۹ به ۷۶ میلیون نفر ماهانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان پرداخت کردیم که اگر نیمی از این رقم برای سرمایه گذاری و توسعه بخش خصوصی هزینه می شد اکنون آمار بیکاری ۳ میلیون نفر نبود.

 

دولت در بودجه سال آینده در نظر دارد یارانه افراد غیر نیازمند را حذف کند و درآمد حاصل از آن را برای اشتغال جوانان هزینه کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران درباره حذف یارانه ثروتمندان می گوید: دولت در بودجه سال آینده در نظر دارد حدود نیمی از یارانه بگیران را حذف کند که این اقدام بسیار مثبت و در راستای رشد اقتصادی است.

سید حسین سلیمی در گفت و گو با تعاون آنلاین با بیان این مطلب افزود: از سال ۸۹ به ۷۶ میلیون نفر ماهانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان پرداخت کردیم که اگر نیمی از این رقم برای سرمایه گذاری و توسعه بخش خصوصی هزینه می شد اکنون آمار بیکاری ۳ میلیون نفر نبود.

وی معتقد است یارانه باید به افراد نیازمند، بازنشسته‌ها و روستاییان پرداخت شود که حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون نفر از افراد جامعه را شامل می شوند اما مابقی که به این یارانه نیاز ندارند باید از لیست یارانه بگیران حدف شوند و درآمد حاصل از این بخش به تولید اختصاص داده شود که نتیجه آن کاهش بیکاری خواهد بود.

به گفته سلیمی طرح های عمرانی حدود ۳۲۰ هزار میلیارد تومان نیاز دارد که در طول سالهای گذشته اگر بخشی از مبلغ یارانه نقدی به سرمایه گذاری و طرح های عمرانی هزینه می شد اکنون مشکل اشتغال وجود نداشت.

نایب رییس کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران درباره تجارب کشورهای دیگر در پرداخت یارانه به تعاون آنلاین گفت: نتیجه پرداخت یارانه بر خلاف ماهیتی که دارد و برای افزایش قدرت خرید خانوار پرداخت می شود نتیجه معکوس خواهد داشت. به این دلیل که سرمایه های کلان به سرمایه های خرد تبدیل شده و بین خانوارها توزیع می شود در حالی که با ایجاد اشتغال و پرداخت حقوق کافی می توان قدرت خرید خانوارها را افزایش داد. در این رابطه باید قبول کرد که مسیر را اشتباه رفتیم و قانون هدفمندی یارانه ها را به درستی اجرا نکردیم.

وی تاکید کرد: اکنون سه میلیون بیکار در کشور داریم که با توجه به شرایط فعلی خوشبینانه می توانیم تنها یک میلیون شغل ایجاد کنیم اما با تزریق سرمایه به بخش تولید این معضل رفع شدنی است. حذف یارانه افراد غیر نیازمند یک تیر و چند نشان است بخش خصوصی نیز از این موضوع حمایت می کند.

درج دیدگاه