شنبه, اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳

نسخه دژپسند برای بخش تعاون

دژپسند: قطعا باید در مقاطع زمانی مختلف، فرصت گفت و شنود فعالان بخش تعاون و فعالان بخش اصناف با بدنه وزارت اقتصاد و دولت فراهم شود که این باعث می شود وزیر اقتصاد از اتاق شیشه ای اقتصاد خارج و با فعالان اقتصادی هم نظر شود.

گزینه پیشنهادی رییس جمهوری برای تصدی وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: برای حمایت از بخش تعاون باید شرکت های سهامی عام گسترش پیدا کند.

به گزارش تعاون آنلاین، فرهاد دژپسند امروز در نشست هم اندیشی اتاق تعاون ایران با وزیران پیشنهادی رئیس جمهوری برای تصدی وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی؛ صنعت، معدن و تجارت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: اگر بخواهیم بخش خصوصی را به عنوان مکمل اقتصاد در نظر بگیریم، از آموزه های دینی فاصله گرفته ایم.

وی افزود: در جلسات تدوین سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی گفته شد که بخش تعاون در زمره بخش خصوصی قرار گیرد اما با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب قرار شد این بخش به صورت جداگانه مورد توجه قرار گیرد.

دژپسند با تاکید بر ضرورت سهامدار کردن مردم خاطرنشان ساخت: بخش تعاون را نباید به تعاونی های مصرف محدود کرد.

وزیر پیشنهادی اقتصاد گفت: وزارت اقتصاد و دارایی قرار نیست تنها واگذاری‌ها را انجام دهد به خصوص که ما به واگذاری‌ها تنها نگاه درآمدی داریم. اگر بخواهیم به واسطه اقتصاد تحول ایجاد کنیم باید به سمت تعاون و صندوق‌ها برویم. ما در خصوص اصل ۴۴ بحث مفصلی داشتیم که بخش تعاون جزو بخش خصوصی قرار بگیرد و نیازی ندارد که قوانین دیگری را برای آن در نظر بگیریم اما با بحث مفصل در این زمینه و جمع بندی‌هایی که با حضور مقام معظم رهبری انجام شد، بنا بر این شد که به صورت جداگانه مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: ما همکاری جدی در گسترش شرکت‌های بخش خصوصی را در برنامه پیشنهادی لحاظ کرده‌ایم که برای برون رفت از مشکلات کنونی به اختیار گرفتن این شرکت‌ها الزامی است. سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که ابلاغ شد که بکارگیری این شرکت ها و توده‌ای سازی شدن سهام‌داری از اصول این سیاست‌ها است.

دژپسند در ادامه تصریح کرد: ما باید بخش غیر دولتی را به عنوان مکمل در فرایند رشد و توسعه قرار دهیم و تعاونی‌ها نباید به تعاونی مصرف و مسکن محدود شوند. بلکه بخش تعاون مدلی برای جمع آوری عوامل تولید است. انتقال وظیفه دولت به صنوف به سازماندهی و ساختار نیازدارد و این انتقال باید تسریع شود.

وزیر پیشنهادی وزارت اقتصاد و دارایی گفت: اقتصاد ایران اگر بخواهد از دولتی بودن خارج شود در کنار بخش خصوصی به دوبال دیگر یعنی تعاونی‌ها و اصناف نیاز دارد اما این دو بال می‌توانند روندی را شکل دهند که تجهیز منابع را برای رشد اقتصادی فراهم کنند.

وی با اشاره به تشکیل شورای گفتگوی دولت با بخش تعاون و صنوف، خاطرنشان کرد: قطعا باید در مقاطع زمانی مختلف، فرصت گفت و شنود فعالان بخش تعاون و فعالان بخش اصناف با بدنه وزارت اقتصاد و دولت فراهم شود که این باعث می شود وزیر اقتصاد از اتاق شیشه ای اقتصاد خارج و با فعالان اقتصادی هم نظر شود. اگر از زاویه مردمی کردن اقتصاد نگاه کنیم، وزارت اقتصاد و دارایی قرار نیست تنها واگذاری‌ها را انجام دهد به خصوص که ما به واگذاری‌ها تنها نگاه درآمدی داریم. اگر بخواهیم به واسطه اقتصاد تحول ایجاد کنیم باید به سمت تعاون و صندوق‌ها برویم.

دژپسند اظهار داشت: اگر وزارت صنعت معدن و تجارت و اقتصاد در کنار هم قرار بگیرند و سیاست‌های اصل ۴۴ به درستی انجام شود، هم زمینه مردمی کردن اقتصاد و در کنار آن عدالت محور کردن اقتصاد شکل می‌گیرد و تولید و توسعه اقتصادی سرعت خواهد گرفت. اگر رای اعتماد بگیرم این بخش را پیگیری خواهم کرد. اگر این مشکل حل شود حتی مشکل سهام عدالت هم حل خواهد شد. من هم با بی‌ثباتی اقتصاد مخالف هستم مالیات بر ارزش افزوده نهایی شده و به صمت فرستاده شده است.

وی در رابطه با دفاتر اربعه خاطرنشان کرد: بحث دفاتر اربعه بحث شفافی است و ما باید به این سمت برویم و شفافیت ایجاد کنیم و برای ایجاد این دفاتر نباید مقاومت کنیم. تعاونی و صنوف باید بتوانند همه مشکلات شان را با بدنه اصلی اقتصاد به اشتراک بگذارند.

درج دیدگاه