جمعه, فروردین ۳۱, ۱۴۰۳

نقدینگی را به جای «مال سازی» به سمت تولید و صنعت هدایت کنیم

رئیس مجمع کارآفرینان ایران با اشاره به افزایش ۹۷۴ درصدی نقدینگی نسبت به ۱۰ سال گذشته گفت: در این میان نرخ ارز ۱۲۰۰ درصد رشد کرده و این تورم به دلیل هدایت نشدن نقدینگی به سمت تولید است .

رئیس مجمع کارآفرینان ایران با اشاره به افزایش ۹۷۴ درصدی نقدینگی نسبت به ۱۰ سال گذشته گفت: در این میان نرخ ارز ۱۲۰۰ درصد رشد کرده و این تورم به دلیل هدایت نشدن نقدینگی به سمت تولید است .
به گزارش تعاون آنلاین، محمدرضا دیانی رئیس مجمع کارآفرینان ایران در نشست خبری به مناسبت روز ملی کارآفرینی حمایت ویژه از بخش‌های تاثیر گذار در تولید اشتغال و رشد صادرات را مهمترین راهکار مواجهه با شرایط بحرانی در دوران تحریم برشمرد.

دیانی با اشاره به اینکه مسایل پیش روی اقتصاد کشور پیچیده اما در عین حال مواجهه با آنها ساده است گفت: متاسفانه علی رغم امکان مواجهه با این مسائل و حل آنها کماکان بی توجهی به آنها وجود دارد.

وی یادآور شد: قطعاً تحریم‌ها تأثیرگذار است اما اینکه آیا در کم کردن آثار تحریم‌ها تا به حال اقدامی انجام داده ایم یا خیر جای بحث است.

دیانی با اعتقاد به اینکه جای بخش هایی که بتواند التیام بخش آثار تحریم‌ها باشد در مذاکرات دیپلماتیک خالی بوده است، گفت: استفاده از روابط دیپلماتیک در کاهش آثار تحریم ها نیازمند رویکرد تخصصی ویژه است که فقط کار مقامات دیپلماتیک و وزارت‌خارجه نیست بلکه نیاز به تخصص خلاقیت و نوآوری دارد که در ۳۰ سال گذشته نداشته ایم و الان باید تجربه کنیم.

رئیس مجمع کارآفرینان با اشاره به اینکه در حوزه حمل و نقل و لجستیک و بانکی ابزارهایی داریم که می تواند فشار و سختی‌های تحریمی را کاهش دهد گفت: استفاده از این ابزارها صرفاً کار وزارت خارجه نیست بلکه گردان و لشکر خاص خود را می خواهد که امروز به طور کامل در صحنه نیست.

وی با اشاره به تجربه جنگ تحمیلی که با حضور مردم در صحنه توانست به موفقیت برسد و تجربه‌های مشابه آن گفت: در بحث مبارزه با تحریم‌ها هم باید مردم تقسیم‌بندی شوند در حالی که جای کارهای فنی و کارشناسی در کف صحنه کارزار خالیست و در این زمینه دچار مشکل هستیم. در شرایط فعلی نیازمند نگاه متفاوت به بخش خصوصی و کارآفرینان به عنوان فرماندهان جنگ اقتصادی هستیم.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی یعنی کارآفرینی ادامه داد: ما فعلاً در عرصه شعار قرار داریم در حالی که در عرصه عمل جنجال‌های زیادی علیه کارآفرینی است و در عمل حرکت به این سمت وجود ندارد.

رئیس مجمع کارآفرینان تأکید کرد دولت و نظام باید در سال ۹۸ سال سختی در پیش رو داریم و در واقع درگیری ما با دشمن درازه تحریم‌ها بسیار نزدیک و تن به تن است رویکرد جدیدی را در مواجهه با کارآفرینان اتخاذ کنند و کارآفرینی را جدی‌تر بگیرند.

دیانی ادامه داد: باید مسئولان نظام گردان کارآفرین را مانند زمان جنگ جدی بگیرند و با روش‌های غیر از روش های کلاسیک معمول مشکلات آنها را حل کنند.

وی با اشاره به تجربه گرانی گوشت و برخی دیگر از اقلام کالاها که بعد از بحرانی شدن وضعیت برای مهار آن همه بسیج می‌شوند گفت: باید پیش از آنکه این بحران‌ها ایجاد شود به فکر پیشگیری بود البته نباید از دولت هم یک طرفه توقع داشت هرچند انتقادات جدی داریم اما دولت ها دچار مشکلاتی است که باید درک شود و به جای انتقاد های مایوس کننده راهکار بدهیم و بگوییم ما هم می توانیم کمک کنیم.

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه مشکل نقدینگی مشکل است که همه به آن اذعان دارند اما اقدام عملی برای حل آن صورت نمی گیرد تاکید کرد: این نقدینگی دو بخش عمده دارد که به سرعت نیز پیش می روند بخش اول بدهی دولت به بانک‌ها و بانک مرکزی است که نمودارها نشان می‌دهد از سال ۸۷ تا ۹۷ با شیب تندی افزایش داشته و متاسفانه در بودجه سال ۹۸ هم می‌بینیم اقدام خاصی در جهت تسویه بدهی‌ها انجام نشده است.

وی رقم بدهی دولت به بانک‌ها را هزار و ۸۰۰ هزار میلیارد تومان دانست و گفت: بخش دیگر بدهی موسسات و بانکهای تجاری غیر دولتی به بانک مرکزی است که کماکان افزایش پیدا می‌کند و رقم آن به ۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

نقدینگی به سمت تولید هدایت نمی شود

دیانی تصریح کرد: این رقم‌ها از آنجا جالب توجه است که میزان تسهیلات بانکها به بخش صنعت را بدانیم. در حالیکه نقدینگی بانکها چند برابر شده است اما متاسفانه می‌بینیم که این نقدینگی صرف ساخت ملک و ساخت و ساز  تجاری و اداری می‌شود و به سمت تولید هدایت نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه رشد ضریب فزاینده نقدینگی ۷.۲۴ است ، ادامه داد: این بلای بزرگی است که به جان اقتصاد ما افتاده است اما برای بزرگ تر این است که منابع به صد صنعت تولید و کارآفرینی اختصاص نمی‌یابد و همین باعث تورم میشود.

رئیس مجمع کارآفرینان افزود: در کشوری که موشک نقطه زن تولید می‌کنیم، پیشرفت‌های بسیار بزرگ علمی و فنی داریم، دسترسی به اطلاعات صورت می‌گیرد و دیوان محاسبات داریم. نمی‌توانیم بگوییم که چطور در همین سال های ۹۶ و ۹۷ که بحران ارزی داشته ایم، نتوانستیم نقدینگی را کنترل کنیم و همین نقدینگی، تورم افسارگسیخته را برای ما ایجاد کرد.

وی مهار تورم را صرفاً از طریق تولید و رونق صادرات ممکن دانست و گفت: متاسفانه الان تولید کنندگان دچار چرخه تورم و رکود هستند چرا که با نوسانات ارزی برای تامین مواد اولیه مشکل شدند و کماکان مشکل سرمایه در گردش آنها حل نشد و از سوی دیگر با کم شدن توان خرید مردم تولید آن‌ها بسیار کاهش پیدا کرد و دچار رکود شدند.

فاجعه عدم سرمایه گذاری در صنعت

رئیس مجمع کارآفرینان با اشاره به اینکه تولید کنندگان از نداشتن سرمایه در گردش نالانند افزود: کسی در صنعت سرمایه‌گذاری نمی‌کند و این فاجعه است و اثرات تحریم را در سال‌های بعد بدتر خواهد کرد.

به گفته دیانی، میزان سرمایه گذاری در صنعت نسبت به سال ۸۳ یک‌چهارم شده است گفت: کشورهایی که نقدینگی در آنها افزایش داشته اما منجر به تورم نشده نشان می‌دهد که آنها نقدینگی را به سمت بخش‌های مولد هدایت کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه نقدینگی نسبت به ۱۰ سال قبل ۹۷۴ درصد افزایش یافته اما نرخ ارز ۱۲۰۰ درصد رشد داشته است گفت: علت بروز تورم این است که نقدینگی به سمت بخش‌های مولد نرفته است در حالی که اگر به جای مال سازی به سراغ پتروشیمی صنایع معدنی سیمانی سلولزی و محصولات می رفتیم، حداقل ۳۰ تا ۴۰ میلیارد دلار افزایش درآمد ارزی داشتیم که حتی تحریم هم نمی‌توانست جلوی جذب آنها را بگیرد.

مصوبه دولت اجرایی نشد

این صنعتگر با اشاره به وعده وزیر صنعت برای تزریق منابع به بخش صنعت گفت دولت مصوبه‌ای داشت که محل اجرای طرح ها را به عنوان وثیقه قبول کنند اما متاسفانه اجرایی نشد و با ادامه این روند مانند کسی هستیم که بر شاخه نشسته و چاقی را می‌برد.

مشکل صنعتگران با سرمایه در گردش و سرمایه ثابت عنوان کرد و گفت: باید نظام نظارتی در بانک‌ها مستقر شود که به جای آنکه برای ساخت و ساز و ایجاد مال که در نهایت غیر از برندهای خارجی چیزی در آنها فروخته نمی شود و در این شرایط قطعاً مملو از کالای قاچاق خواهد بود، نقدینگی را به سمت تولید و صنعت هدایت کنند.

رئیس مجمع کارآفرینان با تأکید بر اینکه توزیع نقدینگی از توزیع اسلحه در شرایط فعلی خطرناک تر است گفت: اینکه نقدینگی در اختیار مال سازها بر سازها و بخش‌های سفته باز و واردات با ارز ۴۲۰۰ تومانی قرار گیرد باعث می‌شود که منابع معطل مانده و به سمت بخش‌های مولد هدایت نشود. متاسفانه الان تسهیلات به کسانی داده می‌شود که می‌توانند به راحتی وثیقه فراهم کنند و به این ترتیب بخش‌های مولد همچنان با مشکل سرمایه در گردش مواجهند.

وی تأکید کرد: باید هدایت منابع به سمت صنایع جدی گرفته شود وگرنه با شرایط فعلی بانک‌ها همزمان دارند هم سپرده گذاران را نابود می‌کنند و هم صنایع همچنان در بحران باقی خواهند ماند.

دیانی پیشنهاد داد در شرایط فعلی باید بخش‌های پیشران اقتصادی را شناسایی کنیم و نظام بدون هیچگونه رودربایستی اولویت‌ها را با تعهد ارزآوری و برنامه به این بخش ها اختصاص دهد.

وی بر ضرورت عملیاتی شدن افزایش سرمایه بانک‌های تخصصی تاکید کرد و گفت: بانک هایی که متولی توسعه صنعت معدن و توسعه صادرات کشور هستند با سرمایه فعلی و نرخ ارز در سال آینده زمین‌گیر خواهند بود.