شنبه, اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳

معاون تعاون در بازدید از فروشگاه اتحادیه سراسری صنایع دستی کشور عنوان کرد:

نوروز بهترین زمان برای عرضه صنایع دستی در اماکن تاریخی

تعاون آنلاین – سید حمید کلانتری بعد از ظهر شنبه از فروشگاه اتحادیه سراسری صنایع دستی بازدید کرد.

کلانتری در این بازدید ضمن اشاره به ظرفیت های صنایع دستی کشور گفت: صنایع دستی کشور چند ویژگی دارد که آن را از دیگر صنایع متمایز می کند. اولین ویژگی این است که صنایع دستی یک کار هنری است و با رو ح لطیف سر و کار دارد و خدمت به هنر و هنرمند لذت بخش است.

معاون تعاون افزود: دومین ویژگی این که اشتغال زاست و این اشتغال با سرمایه بسیار کم و با آموزش اولیه قابل دسترسی است. سومین ویژگی ارزش افزوده بالای صنایع دستی است به طوری که برخی از آثار که با مواد اولیه ارزان قیمت و تولید داخل تولید شده اند به سبب هنر به کار رفته در آن از قیمت بالایی برخوردارند مانند فیروزه کاری و خاتم کاری و بسیاری دیگر از هنرها.

وی ادامه داد: ویژگی دیگر صادراتی بودن تولیدات صنایع دستی است پس ارزش سرمایه گذاری دارد. علاوه بر این صنایع دستی در بعد غیر اقتصادی نیز باعث تبادل فرهنگی بین اقوام داخل کشور و ملت های دیگر جهان می شود و با گردشگری پیوند عمیقی دارد. تعاونی ها می توانند ظرفیت های موجود در صنایع دستی را با مشارکت جمعی و همکاری شکوفا کنند.

معاون تعاون با کلیدی دانستن آموزش در عرصه تولید صنایع دستی افزود: یکی از وظایف اتحادیه ها آموزش است. اتحادیه صنایع دستی می تواند با سازمان فنی و حرفه ای مکاتبه کند و برای آموزش علاقه مندان اقدام کند. من موافقم که دولت حمایت خود را قطع کند چون در این صورت است که تعاونی های صنایع دستی رشد و پیشرفت می کنند.

1

کلانتری فرهنگسراها را یکی از بهترین محل های فروش صنایع دستی عنوان کرد و گفت: در جاکارتا اندونزی ساختمانی ۵ طبقه وجود دارد که در اختیار هنرمندان است تا صنایع دستی تولیدی خود را در این ساختمان عرضه کنند و ما هم در این زمینه با شهرداری تهران و آقای قالیباف مذاکراتی داشته ایم. همچنین پیشنهاد تاسیس فرهنگسرای تعاون را نیز داده ایم که می توانید در آن محل محصولات خود را به نمایش بگذارید.

اهدا جایزه به استان برتر در فروش

وی ادامه داد: همزمان با عید نوروز و افزایش گردشگری داخلی و خارجی بهترین فرصت برای تعاونی های صنایع دستی است تا در اماکن توریستی و مذهبی تولیدات خود را به نمایش بگذارند. معاونت تعاون برای کمک به تسهیل این امر هر اقدامی که لازم باشد انجام می دهد. برای افزایش انگیزه در بین تعاونگران می توانید جایزه ای تعیین کنید برای استانی که بیشترین فروش نوروزی را داشته باشد.

علی محمد اسماعیلی مدیر عامل اتحادیه سراسری صنایع دستی نیز گفت: ۲۷ استان زیر مجموعه اتحادیه هستند اما دو سال است که معاونت صنایع دستی از ما حمایت نمی کند و نمی توانیم در نمایشگاه ها شرکت کنیم. در نمایشگاه هانوی ویتنام با هزینه شخصی شرکت کرده ایم.

وی ادامه داد:  اتحادیه از ترکیه و فرانسه طلبکار است اما نمی توانیم وصل کنیم و انتظار حمایت دولت را داریم. اتحادیه سراسری تعاونی های صنایع دستی در شورایعالی صنایع دستی جایی ندارد ئ ما فقط از طریق وزارت تعاون می توانیم مشکلات خود را پیگیری کنیم.

فروشگاه اتحادیه سراسری صنایع دستی در میدان انقلاب اسلامی پذیرای علاقه مندان است.

2

درج دیدگاه