سه شنبه, اردیبهشت ۴, ۱۴۰۳

معاون تعاون مطرح کرد

تعاونی ها می توانند نیمی از وظایف دولت را انجام دهند

تعاون آنلاین – دوازدهمین نشست هم اندیشی رؤسای اتاق های تعاون و اتحادیه های سراسر کشور با مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز ( دوشنبه) در محل معاونت تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد. در این نشست معاون تعاون، مدیر کل دفتر آموزش، تحقیقات و ترویج وزارت و جمعی از مدیران اتاق های تعاون استان ها حضور داشتند. گفتنی است برخی از مدیران به علت لغو پروازها و مسدود شدن راه ها نتوانستند در این نشست حضور یابند.

حمید کلانتری معاون تعاون وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی، اتاق های تعاون و اداره های کل تعاون استانها را هم جبهه دانست و گفت: «تردیدی نیست که هم اداره های تعاون،کار و رفاه اجتماعی و هم اتاق های تعاون قصد اعتلای بخش تعاون را دارند. اگر ادعا داریم که دولت باید به تعاونی ها بها بدهد باید ثابت کنیم که مزیت هایی داریم. از مزایای تعاونی می توان به حذف واسطه ها، قیمت پایین تر کالاها، رونق مناطق محروم، اشتغال زایی و تفاهم و همدلی اشاره کرد. در صورتی که بتوانیم این مزایا را در عمل ثابت کنیم می توانیم انتظار حمایت و توجه بیشتر از دولت داشته باشیم.»

به گزارش خبرنگار تعاون آنلاین، کلانتری ادامه داد: «مثال خوب برای کار صادقانه و توام با موفقیت که مردم را به سمت خود جذب کردند موسسه های خیریه کهریزک و محک است که در ابتدا با دو اتاق و یا یک واحد آپارتمان شروع کردند و هم اکنون جزو افتخارات ایران و الگوهای همکاری و تعاون مردم جامعه هستند. در بخش تعاون نمونه هایی از این دست کم نیستند. من در سفرهای استانی خود تاکنون از حدود ۵۰۰ تعاونی موفق بازدید داشته ام و این رقم می تواند بسیار بیشتر باشد.»

وی افزود: « من در همه سفرهای خود به همکاری بین اتاق تعاون و اداره تعاون،کار و رفاه اجتماعی تاکید دارم و در اکثر قریب به اتفاق سفرها با اعضای اتاق بازدید و جلسه داشته ام. اداره های کل و اتاق های تعاون برای اعتلای بخش تعاون باید دست به دست هم بدهند.»

معاون تعاون با اشاره به موضوع برون سپاری در دولت گفت: «دولت هرگز قصد محدود کردن تعاونی ها و افزایش نفوذ خود نیست بلکه همواره نگاه برون سپاری و کاهش تصدی گری داشته و دارد. اعتقاد دارم که در شهرستانها بیش از ۵۰ درصد کارهایی که بر دوش دولت است را تعاونی ها می توانند به خوبی اجرایی کنند. دولت نباید برق و آب و بهداشت روستاها را تصدی گری کند بلکه باید آن را به تعاونی ها برون سپاری کند. بخش بزرگی از کشاورزی، صیادی و صنایع غذایی کشور باید در دست تعاونی ها باشد.»

به گفته کلانتری در نظام سرمایه داری هم دولتها نقش نظارتی دارند تا از حقوق شهوندی حمایت کنند. به عبارت دیگر نقش نظارتی دولت نباید به منزله دخالت تلقی گردد.

وی به به مدیران اداره های کل و اتاق های تعاون گفت که اگر هر طرف در برقراری ارتباط اهمال کرد طرف مقابل برای ارتباط گیری پیش قدم شود.

 

درج دیدگاه