پنج شنبه, فروردین ۳۰, ۱۴۰۳

هدفگذاری ایجاد ۱.۹ میلیون شغل برای روستاییان و عشایر

شرایط اشتغال در روستاها امسال تغییراتی جدی را تجربه خواهد کرد. به گزارش تعاون آنلاین، بیکاری یکی از مهمترین دلایل مهاجرت روستاییان به شهرها را سبب شده است ، به عبارت دیگر نبود فرصت های شغلی در روستاها زمینه را برای مهاجرت روستاییان، به شهرها با هدف یافتن فرصت های بیشتر کار فراهم اورده است […]

شرایط اشتغال در روستاها امسال تغییراتی جدی را تجربه خواهد کرد.

به گزارش تعاون آنلاین، بیکاری یکی از مهمترین دلایل مهاجرت روستاییان به شهرها را سبب شده است ، به عبارت دیگر نبود فرصت های شغلی در روستاها زمینه را برای مهاجرت روستاییان، به شهرها با هدف یافتن فرصت های بیشتر کار فراهم اورده است اما هدفگذاری برای ایجاد اشتغال در مولد ترین مناطق ایران ، یعنی روستاییان و در میان عشایر محاسبات و مناسبات در این عرصه را دستخوش تغییراتی جدی خواهد کرد .

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که طرح هایی از جمله طرح راه اندازی هزار تعاونی در هزار روستا را در دستور کار دارد و ایجاد شغل و ارتقای موقعیت اقتصادی روسنتاها را هدفگذاری کرده است، حالا برنامه اجرایی خود را برای تحقق این هدفگذاری کلید زده است .

از سوی دیگر معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری نیز تاکید دارد: ۲۸۰ تا ۳۰۰ هزار شغل در روستاها و مناطق عشایرنشین کشور تا پایان سال جاری هدفگذاری شده است.

سید ابوالفضل رضوی در حاشیه نخستین جشنواره کارآفرینی و مشاغل زنان روستایی خمین می گوید: در برنامه ششم توسعه سالیانه ایجاد ۳۸۴ هزار شغل در روستاها و مناطق عشایرنشین کشور پیش بینی شده است.این بدان معنی است که ایجاد فرصت های شغلی در برای روستاییان و عشایر به امسال بسنده نمی شود و در سال های اجرای برنامه ششم این مهم در حال پیگیری خواهد بود .

به این ترتیب در ۵ ساله اجرای برنامه ششم بیش از یک میلیون و نهصد هزار شغل در این مناطق ایجاد می شود که می تواند زمینه مهاجرت معکوس را فراهم نماید .

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: نگاه ویژه دولت تدبیر و امید به روستاها به عنوان کانون مولد باعث جلوگیری از گسترش حاشیه نشینی و مهاجرت از روستاها به شهرها می شود.

تسهیلات ارزان قیمت برای روستاییان

در این راستا اعطای تسهیلات ارزان قیمت برای اشتغال روستاییان نیز از دیگر برنامه های پیش بینی شده است به طوری که دولت دوازدهم اعطای این دست تسهیلات را از برنامه های راهبردی خود اعلام کرده است . بر این اساس اعطای یک و نیم میلیارد دلار تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستاییان در نظر رگفته شده است .

بر این اساس با نرخ امروز دلار این تسهیلات معادل با ۶۰ هزار میلیارد ریال است اما این تنها منبع مالی برای اجرای اهداف پیش بینی شده در روستاها نیست چرا که سیستم بانکی نیز وظایفی را در این حوزه عهده دار شده و مقرر است ۱۲۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات اعطا نماید .

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری تصریح کرد: نرخ سود تسهیلات صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستایی بدون کارمزد و تسهیلات بانک های عامل نیز ۹ درصد است که با سه درصد کاهش در مجموع تسهیلات با نرخ ۶ درصد در روستاها و مناطق عشایرنشین پرداخت می شود.

رضوی گفته است مردمی کردن اقتصاد و دخالت مردم در توسعه اقتصادی کشور امکان دست یابی به رشد اقتصادی مطلوب و ریشه کن کردن بیکاری و فقر را ممکن می کند.

نخستین جشنواره کارآفرینی و مشاغل زنان روستایی خمین در روستای کفسان خمین به مدت ۲ روز تا دوم آذر ماه برگزار می شود.

در این جشنواره نمایشگاه صنایع دستی و عرضه محصولات کشاورزی با ۴۲ غرفه از استان های مرکزی، لرستان و همدان و کرمانشاه دایر شده که کارگاه های آموزشی، جشنواره غذا و طبخ آبزیان، اجرای بازی های بومی و محلی و برنامه های فرهنگی و هنری متنوع از برنامه های این جشنواره است.

درج دیدگاه