جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

هشدار مدیرکل تعاون خراسان شمالی: اعتماد مردم به تعاونی‌ها کمرنگ شده است

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت: سه‌ هزار و ۴۲۵ تعاونی در استان خراسان شمالی ثبت شده که از این تعداد ۶۴۷ تعاونی غیرقابل احیا شناخته شده و مشخصات آن برای منحل شدن به اداره ثبت اسناد و املاک ارسال شده است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت: سه‌ هزار و ۴۲۵ تعاونی در استان خراسان شمالی ثبت شده که از این تعداد ۶۴۷ تعاونی غیرقابل احیا شناخته شده و مشخصات آن برای منحل شدن به اداره ثبت اسناد و املاک ارسال شده است.

صدور ۳۲۶ مجوز مشاغل خانگی از ابتدای سال در خراسان جنوبی

به گزارش تعاون‌انلاین، حسن نوری، مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی با گرامیداشت هفته تعاون و با تاکید بر این نکته که اقتصاد را باید مردمی کرد، افزود: شرکت های تعاونی در این شرایط اقتصادی، می توانند یک حوزه بسیار اثربخش برای بهبود فعالیت های اقتصادی کشور باشند. نوری تصریح کرد: این در حالی است که اعتماد مردمی به فعالیت تعاونی ها کمرنگ شده است.

وی در ادامه با یادآوری این که در گذشته تعاونی ها با هدف حمایتی شکل گرفتند که حتی اعضا، هیات مدیره و مدیر عامل شرکت های تعاونی شکل گرفته از تخصص و دانش فنی لازم برخوردار نبودند، عنوان کرد: با این وجود، در حال حاضر دیگر نمی توانیم از تشکیل شرکت های تعاونی هدف حمایتی را مطالبه کنیم بلکه نگاه امروز به تشکیل شرکت های تعاونی نگاه بنگاه داری و تولید است.

وی افزود: امروزه شرکت های تعاونی با هدف جمع آوری سرمایه اعضا و تبدیل سرمایه ها به فعالیت های اثر بخش اقتصادی تشکیل می شوند.

نوری در ادامه به استان خراسان شمالی اشاره کرد و گفت: تاکنون در سطح استان سه هزار و ۴۲۵ شرکت تعاونی شکل گرفته اند.

وی گفت: با توجه به این که وضعیت فعالیت این شرکت ها بررسی شده اند، در سال گذشته ۶۴۷ شرکت تعاونی استان غیر فعال و غیر قابل احیا تشخیص داده شدند که این شرکت ها برای انحلال به اداره کل ثبت اسناد و املاک استان معرفی شدند. به گفته وی مراحل انحلال آنها در حال انجام است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی منافع  فردی و فقدان دانش و فرهنگ کار گروهی همچنین کم رنگ شدن اعتماد اعضا به فعالیت شرکت تعاونی را از علل اصلی غیر فعال شدن شرکت های تعاونی برشمرد.

در عین حال، وی یادآور شد: شماری از شرکت های غیر فعال استان نیز قابلیت احیا شدن را دارند که نسبت به احیای دوباره آنها اقدامات در حال انجام است.

وی همچنین درباره وضعیت فعالیت سه شرکت تعاونی شکل گرفته توسعه و عمران شهری در استان نیز اظهار کرد: نیم درصد از جمعیت هر شهرستان می توانند عضو این شرکت های تعاونی شوند و این شرکت ها با جمع آوری ۳۰۰ میلیون تومان سرمایه اعضا می توانند به پذیرش و انجام طرح ها و پروژه های عمرانی و ساختمانی دستگاه های اجرایی استان ورود کنند.

نوری افزود: متاسفانه هنوز این سه شرکت به جذب پروژه های عمرانی در استان موفق نشده اند چون سیستم اداری، فعالیت این شرکت ها را باور نکرده است.

وی عنوان کرد: شرکت های تعاونی در کشور گرفتار تدوین برنامه های کوتاه مدت شده اند، این در حالی است که سیستم های تصمیم گیر کشور باید برای فعالیت و بقای شرکت های تعاونی برنامه بلند مدت سیستمی را تعریف کنند و در دستور کار قرار دهند.

وی همچنین خاطر نشان کرد: اعضای شرکت های تعاونی آگاه باشند که ماندگاری ساختار تعاونی به انتخاب هیات مدیره و مدیر عاملی متخصص و متعهد نیاز دارند.

با این وجود، مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی به فعالیت خوشه پوشاک استان و تشکیل شرکت تعاونی تامین نیاز آن به منظور تامین مواد اولیه و مورد نیاز این شرکت های در استان اشاره کرد و گفت: مسیری که این خوشه طی کرده است موفقیت آمیز بوده است و آنها درصدد برند سازی محصول خود هستند.

وی گفت: با توجه به اینکه این خوشه پوشاک استان لباس فرم تولید می کنند آنها می بایست قدم را فراتر بگذارند و کار خود را برای دوخت سایر لباس ها توسعه دهند. نوری تصریح کرد: تولید و اشتغال در این رسته شغلی بازار خیلی خوبی دارد.

 تشکیل شرکت‌های تعاونی دانش آموزی استان از مهر ماه امسال

سعید ملایی، مدیر تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی نیز در جمع خبرنگاران اعلام کرد: در سال جاری اختصاص ۵۰ میلیون تومان اعتبار به منظور انجام حسابرسی شرکت های تعاونی استان به این اداره کل ابلاغ شده است درحالیکه این مبلغ در سال گذشته ۱۲ میلیون تومان بود.

ملایی تصریح کرد: امسال اولویت حسابرسی شرکت های تعاونی استان با شرکت هایی است که شکایت اعضای آنها را دریافت کرده ایم.

وی همچنین یادآور شد: در راستای توسعه و فرهنگ تعاون در کشور وزارت کار و تعاون و رفاه اجتماعی و با وزارت آموزش و پرورش تفاهم نامه ای را به منظور تشکیل شرکت های تعاونی در سطح مدارس در میان جمعیت دانش آموزی منعقد کرده اند که به استان ها نیز ابلاغ شده است.

مدیر تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی افزود: از مهر ماه امسال در سطح مدارس استان نسبت به تشکیل شرکت های تعاونی دانش آموزی استان برای آشنایی آنان با فرهنگ و فعالیت تعاونی اقدام خواهیم کرد.

درج دیدگاه