پنج شنبه, اردیبهشت ۶, ۱۴۰۳

قوانین جزیره‌ای عامل اصلی سهم کم ایران در تجارت حلال است

گردش پولی تجارت حلال در دنیا بیش از ۴ هزار میلیارد دلار است اما کمتر از یک درصد از این میزان، سهم ایران است

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه گردش پولی و مالی تجارت حلال در دنیا بسیار بالاست، اظهار کرد:‌ هم اکنون گردش پولی و مالی تجارت حلال در دنیا بیش از ۴ هزار میلیارد دلار است. اما متأسفانه باوجود اقلیم چهار فصل و منابع متعدد در کشور، سهم ما، کمتر از یک درصد است که می‌بایست آن را افزایش دهیم.

به گزارش تعاون آنلاین،رضا تقوی در نشست خبری امروز که در آستانه سالروز تأسیس جهاد سازندگی برگزار شد،افزود: در حال حاضر بخشی از تجارت حلال مربوط به جهاد کشاورزی و بخش دیگر به اتاق بازرگانی و سازمان استاندارد داده شده است که در درجه اول باید تجمیع قانون کنیم، به طوری که مسئولیت این امر به یک وزارتخانه داده شود، چرا که در بخش حلال از حیث صادرات می‌توانیم ارزآوری خوبی را نصیب کشور کنیم.

برای حل مشکل صادرات تشکیل بازار متشکل ارزی بهترین راهکار است

تقوی با اشاره به اینکه تولیدات محصولات کشاورزی در زمینه‌های مختلف با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست، بیان کرد: در بخش شیلات پس از انقلاب با رشد نجومی تولید از ۳۲ هزار تن به یک میلیون تن، عسل از ۶.۵ هزار تن با رشد بیش از ۱۲ برابری به بیش از ۸۱ هزار تن، تولید گوشت طیور از ۱۶۰ هزار تن به ۲ میلیون تن و تخم مرغ از ۱۶۰ هزار تن با رشد ۶ برابری به ۹۴۰ هزار تن در سال ۹۵ رسید.

نماینده، ولی فقیه وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه نگران تأسیس و احیای مجدد وزارت بازرگانی هستیم، گفت: وزارت بازرگانی در صورت کمبود کالا نیاز کشور را از طریق واردات تأمین می‌کند که این امر منجر به آسیب به تولید داخل می‌شود. برای مثال اگر گندم وارد شود دیگر کشاورز به تولید گندم تمایلی ندارد، به همین خاطر از نمایندگان مجلس تقاضا کردیم که در صورت تصویب احیای وزارت بازرگانی لایحه به گونه‌ای تنظیم شود که به تولید داخل صدمه وارد نشود.

وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی بر مبنای تولید داخل بازار را تنظیم می‌کند و کار‌های خوبی در این زمینه انجام داده است و ممکن است بگوییم که چرا قیمت‌ها بالاست، اما بحث قیمت در جای دیگری سیاست گذاری می‌شود و ارتباطی به وزارت جهاد کشاورزی ندارد.

وی با اشاره به اینکه کشور مالزی میدان دار تجارت حلال شده است، افزود: یکی از ایراد‌های کار ما، تکه تکه شدن سیاست گذاری غذای حلال بین ارگان‌های مختلف از جمله سازمان استاندارد، اتاق بازرگانی، وزارت بهداشت، وزارت جهاد کشاورزی و همچنین شورایی است که دولت در این زمینه ایجاد کرده است، تشکیل جلسه نمی‌دهد، بنابراین در قدم اول باید این آشفتگی را که ایجاد شده برطرف کنیم و ما در این زمینه هشدار‌های لازم را ارائه کردیم تا مسئولیت  بحث را باید به یک نهاد واگذار کنیم.

نماینده، ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه واردات محصولات غذایی از اقصی نقاط دنیا باید مورد تایید ناظران ما از حیث حلال بودن قرار گیرد، گفت: در برخی از کشور‌ها بیش از ۳۰ الی ۴۰ ناظر شرعی داریم، ضمن اینکه ناظران بهداشتی جداگانه فعالیت خود را انجام می‌دهند.

وی بحث غذای حلال را بسیار جدی دانست و افزود: مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که باید مرتفع شود، چرا که سودآوری بسیار خوبی در این زمینه وجود دارد.

به گفته این مقام مسئول، ۳۷۰ میلیون جمعیت در ۱۵ کشور همسایه ایران وجود دارد که ما می‌توانیم هر آنچه را تولید می‌کنیم به این کشور‌ها عرضه کنیم و مسئولان امر باید در این زمینه ورود کنند.

تقوی ادامه داد: طی صحبت‌هایی که با وزیر جهاد و کارشناسان مختلف داشته‌ام، مسئولان وزارت جهاد کشاورزی نگرانی‌هایی مبنی بر احیای مجدد وزارت بازرگانی دارند، چرا که این وزارتخانه به دنبال واردات است و زمانی که کمبودی در بازار احساس کند، بلافاصله اقدام به واردات کالا در حجم گسترده می‌کند.

امنیت غذایی در توسعه جامعه امری مهم به شمار می‌رود

نماینده، ولی فقیه وزارت جهاد کشاورزی امنیت غذایی را مبحثی مهم در توسعه جامعه دانست و گفت: هر کشوری که در این زمینه رشد کند، می‌تواند در بسیاری جهات حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد.

وی با بیان اینکه تغذیه حرف اول را در برخی از مسائل می‌زند، افزود: در بحث بهداشت تغذیه، سازمان دامپزشکی و در برخی موارد هم وزارت بهداشت متولی کار هستند، اما در بحث حرام و حلال ما متولی هستیم و اگر تغذیه حرام باشد، امنیت غذایی مردم مسلمان به خطر می‌افتد.

نماینده، ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه تجارت حلال به یک جریان جهانی تبدیل شده است، بیان کرد: همه جهانیان اعم از مسلمان و غیرمسلمانان از آن استقبال می‌کنند و ما خوشحال هستیم که تجارت حلال تبلیغ دین اسلام را هم انجام می‌دهد و نمایشگاه‌هایی که در این زمینه در کشور‌های مختلف برگزار می‌شود، از سوی افراد غیرمسلمان مورد استقبال قرار می‌گیرد.

خرد بودن اراضی یکی از مشکلات پیش روی کشاورزان

وی با اشاره به اینکه اقلامی همچون غله، نان، گوشت، میوه و سبزیجات و بسیاری اقلام دیگر در حوزه کشاورزی تولید می‌شود، افزود: این وزارتخانه یک ویژگی دارد که به معنای علمی بودن است. برای مثال در سال‌های گذشته ۳.۵ تا ۴ تن گندم به ازای هر هکتار تولید می‌شد که در سال گذشته براساس تحقیقات محققان بخش کشاورزی به بذری رسیدیم که به ازای هر هکتار ۱۲ تن به دست آمد. همچنین توسعه کشت‌های گلخانه‌ای و شهرک‌های گلخانه‌ای از جمله سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی در راستای کاهش صرفه جویی منابع آب و توسعه محصول به شمار می‌رود.

تقوی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی طی سال‌های بعد از انقلاب به دستاورد‌های خوبی رسیده است . اکنون وزارت جهاد کشاورزی در راستای خودکفایی گوشت قرمز و بی نیازی از واردات قدم‌های خوبی در اصلاح نژاد دام برداشته است.

این مقام مسئول خرد بودن اراضی را یکی دیگر از مشکلات پیش روی کشاورزان برشمرد و گفت: با توجه به آنکه امکان استفاده از ماشین آلات و کمباین در اراضی خرد وجود ندارد، از این رو یکپارچه سازی اراضی در جلوگیری از مهاجرت روستاییان و افزایش درآمد کشاورزان تاثیر بسزایی دارد.

نماینده، ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به برخی دیگر از مشکلات موجود در حوزه کشاورزی بیان کرد: زمانیکه روی محصولی همچون گندم قیمتی می‌گذاریم که برای کشاورز صرفه اقتصادی ندارد و آن طرف مرز‌ها قیمت گندم کیلویی ۲ هزار و ۲۰۰ تومان و در کشوری مانند افغانستان، گندم کیلویی ۲ هزار و ۴۰۰ تومان است؛ طبیعی است که این محصول از کشور قاچاق می‌شود. مسئولان باید جلوی این کار را بگیرند، در غیر این صورت سال آینده کشاورز دیگر رغبتی به کشت گندم ندارد و ما با کمبود در داخل مواجه می‌شویم.

وی با بیان اینکه وزیر جهاد کشاورزی هنگام تعیین قیمت گندم در جلسات هیأت دولت چانه زنی متعددی کرده است، تصریح کرد: متاسفانه قیمت این کالا را تنها مقدار جزئی افزایش دادند که به این شیوه کشاورز رغبتی به کار ندارد. برخی به وزیر جهاد کشاورزی می‌گویند “آقای وزیر جوش نزن، اگر کشاورز کشت نکند، وارد می‌کنیم”. آیا با این تفکر کشاورزی برای کشور باقی می‌ماند؟. متأسفانه ما با چنین مشکلاتی در حوزه کشاورزی مواجه هستیم که امیدواریم برطرف شود.

تقوی در بخش پایانی سخنان خود درباره احیای مجدد جهاد سازندگی گفت: هم اکنون نیاز داریم که جهاد سازندگی را زنده کنیم و برای این کار از جهادگران و دست اندرکاران دعوت کردیم و جلسات متعددی را در این باره برگزار کردیم تا از نیرو‌های خود جوش جهادی استفاده کنیم.

وی در پایان تصریح کرد: با وجود ارائه خدمات مختلف همچون آب، برق و … روستا‌ها خالی از سکنه هستند، به همین دلیل جهاد سازندگی سال ۹۸ باید حول محور تولید و اشتغال باشد تا مابقی دستگاه‌ها رونق بگیرد.

درج دیدگاه