جمعه, فروردین ۳۱, ۱۴۰۳

وزیر اقتصاد و دارایی مطرح کرد: دولتی بودن و نفتی بودن دو بیماری حاد اقتصاد کشور

وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت : دولتی بودن و نفتی بودن دو مشکل اساسی اقتصاد کشور است.باید بیماری های مضمن را درمان کرده و از تجربیات گذشته درس بگیریم.بنابراین اگر می خواهیم به رشد پایدار و مستمر و درون زا برسیم باید علاجی برای این دو بیماری بیابیم. به گزارش تعاون آنلاین، علی طیب‌نیا […]

وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت : دولتی بودن و نفتی بودن دو مشکل اساسی اقتصاد کشور است.باید بیماری های مضمن را درمان کرده و از تجربیات گذشته درس بگیریم.بنابراین اگر می خواهیم به رشد پایدار و مستمر و درون زا برسیم باید علاجی برای این دو بیماری بیابیم.
به گزارش تعاون آنلاین، علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی امشب در همایش« اقتصاد مقاومتی، تعاون، اقدام و عمل » گفت:«کشور ما در شرایط کنونی در وضعیت حساس و خطیری است چرا که به دلیل ساختارهای اقتصادی نامتوازن که زا دولت قبل به ارث رسیده،تحریم های تحمیلی،سیاست های نادرست اقتصادی باعث شده تا طی هشت سال منتهی به سال ۹۲ رشد اقتصادی کشور متوقف شود.

اکنون شرایط برای جهش اقتصادی فراهم شده است.تحریم ها و محدودیت ها به شدت در حال برطرف شدن است و ثبات اقتصادی در کشور برقرار می شود.تورمی که به ۴۰ درصد رسیده بود در اردیبهشت ماه به ۱۰ درصد تنزل یافته است.همچنین کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه به ۷ درصد نشان از ثبات در اقتصاد و پیش‌بینی‌پذیر شدن آن در سال‌های آینده است.وی همچنین خبر داد که تا یک ماه آینده نرخ تورم تک رقمی می‌شود و این نشان می‌دهد ثبات در اقتصاد کشور و قدرت پیش‌بینی برای فعالان اقتصادی حاکم شده است.
طیب نیا گفت: نرخ ارز در سال گذشته تنها ۵درصد افزایش پیدا کرده است و برای ثبات عوامل تأثیرگذار بر اقتصاد اقداماتی جدی صورت پذیرفته است.
وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه شرایط فعلی برای ارتقا و رشد اقتصادی فراهم شده است، گفت: «تحریم‌های ظالمانه در حال برداشته شدن است و بسیاری از کشورها در حال تکاپو برای ارتباط با ایران هستند.بر خلاف تحریم ها در سال ۹۳ شاهد رشد ۳ درصدی اقتصاد بودیم که متاسفانه به دلیل کاهش قیمت نفت این رقم به یک درصد در سال ۹۴ کاهش پیدا کرد.»
طیب‌نیا ۲ مشکل اساسی اقتصاد ایران را که از آن به عنوان بیماری یاد کرد دولتی بودن و نفتی بودن دانست و گفت: « دولتی بودن و نفتی بودن دو مشکل اساسی اقتصاد کشور است.باید بیماری های مضمن را درمان کرده و از تجربیات گذشته درس بگیریم.بنابراین اگر می خواهیم به رشد پایدار و مستمر و درون زا برسیم باید علاجی برای این دو بیماری بیابیم.
وی گفت: به دنبال اجرای دقیق سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی هستیم که به معنای دقیق آن به طور کامل اجرا شود.
وزیر اقتصاد در تبیین نقش جایگاه تعاون در اقتصاد تأکید کرد: اگر به دنبال اجرای دقیق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هستیم، باید موضوع نقش‌آفرینی‌ تعاونی‌ها در اقتصاد را به طور جدی دنبال کنیم.
طیب‌نیا افزود: یکی از مهم‌ترین اوصاف اقتصاد مقاومتی که به عنوان مهمترین برنامه دولت بر عهده وزارت اقتصاد و دارایی گذاشته شده درون‌زا و برونگر بودن آن است که در این راستا به دنبال توسعه نقش تعاونی‌ها و توسعه این بخش مردمی در اقتصاد هستیم؛ این بخش با توزیع عادلانه درآمدها به عدالت اقتصادی ما را نزدیک‌تر می‌کند.
طیب نیا افزود:« توسعه تعاونی های فراگیر ملی،توسعه و توانمند سازی تعاونی های سهام عام و تسهیل و تشکیل تعاونی توسعه و عمران شهرستان می توان منجر به توسعه بخش تعاون و در پی آن توزیع عادلانه درآمد شود.
وی در پایان با اشاره به برگزاری این همایش ابراز امیدواری کرد، تا تعامل دولت با بخش تعاونی برای رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی فراهم شود.

درج دیدگاه