شنبه, اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳

وزیر تعاون، کار ورفاه اجتماعی: سهم استان اصفهان در اشتغال فراگیر ۷۰۰ هزار میلیارد تومان است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه نزدیک به ۱۰ میلیون نفر حاشیه نشینان شهری بیمه شده و در این راستا خوشبختانه فقر درمان کنترل شده است، گفت: برنامه ای که دولت در سال ۱۳۹۶ اتخاذ کرد بر مبنای آن مستمری مددجویان را ۲.۳ درصد افزایش داد و در این راستا ترتیبی اتخاذ شد که خانواده های ۴ یا ۵ نفره مددجو با یارانه حدود ۶۴۰ هزار تومان در ماه دریافتی خواهند داشت.

 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: سهم استان اصفهان در اشتغال فراگیر ۷۰۰ هزار میلیارد تومان برای ۱۰ هزار اشتغال فراگیر در نظر گرفته شده است.

به گزارش تعاون آنلاین، دکتر علی ربیعی که عصر سه شنبه به منظور بازدید و شرکت در جلسه شورای اداری و کارگروه اشتغال گلپایگان و خوانسار در شهرستان گلپایگان حضور یافت اظهار داشت: دیروز طی هشتمین سفر به استان اصفهان به منظور بررسی مسایل مختلف در این منطقه با مسئولین ذیربط استان و شهرستان های غرب استان مسایل مورد بحث، رسیدگی شد.

وی افزود: مواردی که مورد درخواست مدیران بخش های مختلف صنعتی و … بود در بحث تکنولوژی، مدیریت و تسهیلاتی که گرفته اند و تقاضاهایی که داشتند مورد بررسی قرار گرفت و بنا شد یک کارگروه نسبت به جمع بندی آنها اقدام و موارد را به وزارتخانه و یا از طریق استانداری منعکس کند تا مورد پیگیری قرار گیرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه به منظور سهم بندی اشتغال فراگیر و اشتغال روستایی و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر لازم بود آماده سازی آن در شورای کارگروه های اشتغال دو شهرستان ایجاد شود، تصریح کرد: هفته آینده آیین نامه اجرایی اشتغال روستایی و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر ابلاغ خواهد شد و در ماه گذشته نیز آیین نامه اشتغال فراگیر ابلاغ شده است.

وی بیان داشت: تلاش ما این است که بتوانیم منابع اشتغال فراگیر را ارزان تر کنیم. البته مطابق برنامه و رسته های اعلام شده این امر صورت خواهد گرفت علاوه بر این سفر امروز به غرب استان اصفهان با برنامه ریزی ساخت یک درمانگاه تأمین اجتماعی در غرب استان و شهرستان خوانسار که عملیات آن طی چندماه آینده آغاز و به زودی برای افتتاح آن به این شهرستان خواهم آمد، همراه است.

وی به بحث گسترش درمان در استان اشاره کرد و افزود: در بازدید امروز بنابر گزارشات اعلام شده از سوی اورژانس اجتماعی، در غرب استان به ویژه در شهرستان های گلپایگان و خوانسار نرخ آسیب های اجتماعی نسبت به سایر نقاط کشور پایین است.

ربیعی با تأکید بر اینکه مقرر شد در راستای اشتغال مددجویان وام های مورد نیاز لحاظ شود، تصریح کرد: دولت با دو رویکرد فقرزدایی و افزایش رفاه اجتماعی وارد عرصه زدودن فقر شدید و رسیدگی به فقر مطلق را مورد نظر دارد که ابعاد مختلف این طرح شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه همچنین مسائل سوءتغذیه مادران و کودکان و مسکن مورد بررسی قرار گرفته است، افزود: در خصوص ایجاد مسکن با محدودیت مواجه شدیم و در این راستا از خانواده های دو نفر به بالا در شهر و روستا شروع کردیم و در این زمینه مددجویان کمیته امداد نیز عملکرد مناسبی هر چند محدود داشتند ولیکن به لحاظ هدف گذاری صورت گرفته اثربخش بوده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه نزدیک به ۱۰ میلیون نفر حاشیه نشینان شهری بیمه شده و در این راستا خوشبختانه فقر درمان کنترل شده است، گفت: برنامه ای که دولت در سال ۱۳۹۶ اتخاذ کرد بر مبنای آن مستمری مددجویان را ۲.۳ درصد افزایش داد و در این راستا ترتیبی اتخاذ شد که خانواده های ۴ یا ۵ نفره مددجو با یارانه حدود ۶۴۰ هزار تومان در ماه دریافتی خواهند داشت.

وی در پایان تصریح کرد: سعی ما بر این است که برنامه کاهش فقر شدید و محدود کردن فقر مطلق را در بخش های مددجو به حداقل مزد نزدیک کنیم و از طرفی با برنامه اشتغال فراگیر و اشتغال روستایی و متصل کردن اینها به توانمند شدن سالی ۲۰ درصد مددجویان را از چرخه مستمری بگیری خارج کنیم تا بتوانیم به اقشار جدید خدمت رسانی داشته باشیم.

آمادگی بیمارستان آیت الله گلپایگانی گوگد برای خدمت رسانی

به گزارش تعاون آنلاین، در ادامه علی بختیار نماینده شهرستان های گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دستیابی مجلس و دولت به ایجاد اشتغال و توسعه سرمایه گذاری در بخشهای مختلف صنعتی که بتواند زمینه بکارگیری نیروهای بیشتر را ایجاد کند، اظهار داشت: مشکلات شهرک های صنعتی و بیکاری در روستاها مجلس را برآن داشت تا با اجازه برداشت یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای کارآفرینی اقدام کند.

این نماینده مجلس افزود: در راستای ایجاد زمینه های اشتغال و کارآفرینی در دو شهرستان گلپایگان و خوانسار نیز در حال برنامه ریزی هستیم تا بتوانیم این منابع را در جایی سرمایه گذاری کنیم که بتواند در رفع بیکاری تأثیرگذاری مستقیم داشته باشد.

وی یادآور شد: وجود زیرساخت های مهم در شهرک های صنعتی دو شهر گلپایگان و خوانسار و نیروهای متخصص زبده و آموزش دیده بیانگر آمادگی استفاده از منابع کارآفرینی و سرمایه گذاری را داراست و ما باید درصدد برنامه ریزی برای استفاده مطلوب از این منابع در جای مناسب باشیم.

بختیار تصریح کرد: با فراهم شدن شرایط سرمایه گذاری در شهرستان های گلپایگان و خوانسار آمادگی برای ایجاد سرمایه گذاری جدید فراهم بوده و می توانیم به سهولت در راستای زمینه های ایجاد اشتغال برنامه ریزی کنیم.

نماینده گلپایگان و خوانسار در مجلس بیان داشت: نظام اجتماعی توسعه یافته که از مدت ها قبل از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورد بحث بوده مجلس نیز با اطلاعات واصله نسبت به وضعیت موجود در کشور به ویژه در بحث قشرهای آسیب پذیر آمادگی خود را در راستای کمک به اهداف نظام اجتماعی توسعه یافته اعلام می داریم.

بختیار با اشاره به وضعیت مراکز درمانی در شهرستان های گلپایگان و خوانسار اظهار داشت: بسیاری از امکانات و نیازهای مراکز درمانی در این دو شهرستان از سوی خیرین و نیکوکاران آماده و مورد بهره برداری قرار می گیرد و با توجه به نیاز منطقه غرب استان به یک مرکز پیش درمانی برای بیمه شدگان تأمین اجتماعی بیمارستان خیریه حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی گوگد می تواند به عنوان بیمارستان تأمین اجتماعی در راستای خدمات رسانی به بیمه شدگان شهرهای مختلف استان اصفهان و استان های همجوار مورد بهره برداری قرار گیرد.

رتبه دوم استان اصفهان در اجرای طرح کاروزری در سطح کشور

در ادامه این جلسه مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان اعلام کرد: استان اصفهان در اجرای طرح کارورزی رتبه دوم در سطح کشور را دارد.

به گزارش تعاون آنلاین، محسن نیرومند در کارگروه مشترک اشتغال گلپایگان و خوانسار در حضور وزیر تعاون کارورفاه اجتماعی اظهار داشت: جمعیت استان حدود پنج میلیون و ۱۲۰هزار نفر است و نرخ بیکاری در استان اصفهان ۱۴درصد که از متوسط کشوری یعنی ۱۱.۷درصد، بالاتر هستیم.

وی گفت: استان اصفهان دارای یک میلیون و ۱۰۰هزار بیمه شده دارد که بالغ بر ۷۰۰ هزار نفر بیمه شده اجباری هستند که با احتساب ۲۰۰ هزار بازنشسته، ۶۴ درصد جمعیت استان کارگری است و بنابراین استانی کاملا کارگری و با توجه به شاخص‌ها کاملا صنعتی هستیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان افزود: نرخ بیکاری تحصیل‌کرده‌ها در استان اصفهان، هشت دهم درصد از متوسط کشوری بالاتر و برابر با ۲۰.۸ درصد است. نرخ بیکاری استان اصفهان در تابستان ۹۶ نسبت به تابستان سال گذشته ۳.۴ درصد کاهش داشته است و این درحالی که این نسبت در کل کشور، یک درصد کاهش یافته است که مدیون برنامه‌های اشتغال‌زایی در دولت هستیم.

وی با بیان اینکه تمام تلاش ما کاهش نرخ بیکاری است تصریح کرد: سهم طرح کارورزی ۴هزار و ۱۲۵ نفر است که آن را بین شهرستان‌ها توزیع کردیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان افزود: با وجود بحث مشکل نرم‌افزاری به وجود آمده ۱۱۰ قرار داد بیشتر نتواتستیم منعقد کنیم. با این حال رتبه دوم کشوری در اجرای این طرح داریم و امیدواریم این رشد تصاعدی باشد تا بتوانیم این طرح را تکمیل کنیم.

نیرومند با بیان اینکه ثبت نام این طرح در شهرستان گلپایگان ۷۴ و در شهرستان خوانسار ۲۶ مورد است، افزود: اعتبار مشاغل خانگی، ۵۴ میلیارد تومان است که رشد چند برابری نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد. ۹۰درصد تسهیلات اشتغالزایی اصفهان به پشتیبان های مشاغل خانگی پرداخت شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان افزود: در مجموع ۲۳۳ میلیارد تومان در بخش مشاغل خانگی هزینه شده است، در سال گذشته ۹۰ درصد اعتبار مشاغل خانگی به پشتیبان‌ها با هدف اشتغال بیشتر پرداخت شده است.

وی بیان داشت: در طرح تکاپو، یک برنامه ۵۳ هزارتایی پیش‌بینی شد که با تکلیف استاندار و با هدف نزدیک شدن به نرخ کشور، یک برنامه ۹۰ هزارتایی پیش بینی و میان شهرستان ها توزیع شد.

نیرومند همچنین گفت: بهترین تعاونی توسعه عمران شهرستانی در گلپایگان تشکیل شده است که کارهای قوی انجام داده‌اند و سرمایه‌گذاری خوبی کردند.

وی افزود: این تعاونی در حال ایجاد یک شهرک تفریحی در کنار سد کوچری است که پس از اجرا می‌تواند یک طرح عمرانی نمونه در کل کشور باشد چراکه درآمد بسیار بالایی را به مردم برمی‌گرداند.

درج دیدگاه