پنج شنبه, اردیبهشت ۶, ۱۴۰۳

پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون تفاهم همکاری امضا کردند

مراسم انعقاد تفاهم نامه صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران و صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون در محل پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برگزار شد.

مراسم انعقاد تفاهم نامه صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران و صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون در محل پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برگزار شد.

 

به گزارش تعاون آنلاین، مراسم انعقاد تفاهم نامه صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران و صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون در محل پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و با حضور مهدی حسین نژاد مدیر عامل صندوق ضمانت و نائب رئیس هیئت مدیره، علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت منابع انسانی معاونت علمی و عباس زارعی رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برگزار شد.

در این مراسم محمدمهدی فریدوند رئیس صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران به معرفی دستاورد‌های این صندوق پرداخت و گفت: بالغ بر ۸۲۰ میلیارد ریال حجم کل ضمانت‌های صندوق پژوهش و فناری دانشگاه تهران بوده و در سال ۹۶ نیز با پیگیری معاونت علم و فناوری رئیس جمهور رشد بالایی در میزان ضمانت نامه‌های صندوق پژوهش و فناوری داشته ایم همچنین صندوق ضمانت تعاون در سال ۸۸ تاسیس شد و محور اصلی فعالیت‌های این صندوق برای تضمین اصل سود موسسات اعتباری است و ۳۰ درصد خدمات تعاون به شرکت‌های دانش بنیان اعطا می‌شود.

وی در ادامه افزود: دو مدل همکاری برای صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران و صندوق ضمانت تعاون وجود دارد که مدل اول شرکت‌های دانش بنیان و فناوری که می‌خواهند از تسهیلات بانکی استفاده کنند و نیازمند ضمانت نامه هستند این ضمانت نامه از طرف صندوق ضمانت و تعاون داده می‌شود، ولی پوشش کامل ریسک این ضمانت نامه توسط صندوق دانشگاه تهران انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: همچنین در مدل دوم اگرشرکتی نیازمند ضمانت نامه با ریسک بالاتر باشد از ظرفیت‌های دو مجموعه برای حل مشکل شرکت استفاده می‌شود و شرکت دانش بنیان با مراجعه به صندوق تعاون و یا صندوق دانشگاه تهران می‌تواند از تسهیلات صندوق پشتیبان استفاده کنند.

در ادامه این مراسم عباس زارعی رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران گفت: تعاون همیشه با خودش نوآوری دارد و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور نیز همواره پشتیبان فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های مستقر در پارک بوده و هست که امروز یک گام به جلو برداشته و با حمایت از این تفاهم نامه و شروع همکاری بین صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران و صندوق ضمانت تعاون برگ جدیدی از تاریخ حمایت‌های مالی و پروژه‌ها را ایجاد کرده است.

در ادامه این مراسم مهدی حسین نژاد، مدیر عامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون گفت: متاسفانه در کشور ما و در بخش تضمینی برخی افراد و سازمان‌ها هر کاری که دوست دارند انجام می‌دهند و ضمانت نامه‌های بی نام و نشان صادر می‌شود چندین مورد بوده که این ضمانت نامه‌های بی نام و نشان صادر شده و آن شرکت و یا ضامن ورشکست شده و شرایط نامساعدی را به وجود آورده پس باید تغییراتی ایجاد شود که خوشبختانه این تغییرات تا جایی انجام شده که ما ۱۲ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در روستا‌ها داریم و حالا نیز می‌خواهیم شورای امانی صندوق ضمانت را راه اندازی کنیم و برای تولید سرمایه گذاری کنیم.

وی در ادامه بیان داشت: همچنین پیشنهاد می‌کنم که مرکز رشد مجازی را در تعاونی راه اندازی کنیم تا شرکت‌های این تعاونی ارزیابی شوند چرا که اگر می‌خواهیم به رشد برسیم رتبه بندی شرکت‌های تعاونی اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی خاطرنشان کرد: فاز یک نرم افزار شناسایی و رتبه بندی شرکت‌های دانش بنیان انجام شد و در هفته دولت افتتاح می‌شود تا از این به بعد شرکت‌های دانش بنیان دقیق ارزیابی شوند.

همچنین در این مراسم علیرضا دلیری، معاون توسعه منابع انسانی معاونت علمی فناوری رئیس جمهور توضیح داد: یکی از دغدغه‌های اصلی شرکت‌های دانش بنیان تامین مالی بوده که در سال‌های گذشته این مسئله احساس می‌شد، اما خوشبختانه آمار پرداختی به شرکت‌های دانش بنیان حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان توسط بانک‌ها در چهار تا پنج سال گذشته به شرکت‌های دانش بنیان پرداخت شده و این نشان می‌دهد که منابع پولی کشور از حمایت شرکت‌های دانش بنیان استقبال کردند و بانک‌ها نیز اولویت خود را حمایت از شرکت‌ها قرار دادند و امسال نیز این رقم افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه چنانچه گفته شد در کشور ما بستر ضمانت سازوکار درستی ندارد و باید این قضیه اصلاح شود.

درج دیدگاه