جمعه, فروردین ۳۱, ۱۴۰۳

پاسخ مدیرعامل تعاونی مطبوعات به حواشی انتخابات اعضای هیات مدیره

تعاون آنلاین- انتخابات اعضای هیات مدیره تعاونی مطبوعات پیش و هنگام انتخابات با حواشی همراه بود که با اعتراض‌ها و حمایت‌های عده‌ای همراه بود و باعث شد که این انتخابات در روز مقرر، به سرانجام نرسد. درواقع در روز اعلام شده، انتخابات اعضای هیات مدیره تعاونی مطبوعات به دلیل تصویب نشدن اساسنامه توسط آرای حاضران، برگزار نشد. […]

تعاون آنلاین- انتخابات اعضای هیات مدیره تعاونی مطبوعات پیش و هنگام انتخابات با حواشی همراه بود که با اعتراض‌ها و حمایت‌های عده‌ای همراه بود و باعث شد که این انتخابات در روز مقرر، به سرانجام نرسد.

درواقع در روز اعلام شده، انتخابات اعضای هیات مدیره تعاونی مطبوعات به دلیل تصویب نشدن اساسنامه توسط آرای حاضران، برگزار نشد. برخی از  مدیران مسؤول حاضر در مکان مقرر شده انتخابات به نحوه اطلاع‌رسانی تعاونی ونحوه صدور رأی‌های وکالتی منتقد بودند و برخی هم مدعی بودند که اطلاع‌رسانی به‌صورت جامع صورت گرفته و معتقد بودند این اعتراض‌ها صرفاً برای منحرف کردن روند برگزاری انتخابات است.

منتقدان تعاونی مطبوعات معتقدند، ابهام‌های زیادی درباره‌ی این تعاونی وجود دارد؛ از درآمدهای این نهاد گرفته تا نحوه‌ انتخابات اعضای هیات مدیره تعاونی و انتشار نیافتن اساسنامه مشخصی بر روی سایت، آن هم با توجه به تاکید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ که در تمام این مدت رئیس هیأت مدیره تعاونی مطبوعات نسبت به این اتقادات و اعتراض‌ها واکنش رسانه‌ای نداشت.

به همین منظور خبرنگار ایسنا در گفت‌وگو با علی‌اکبر بهبهانی – رئیس هیأت مدیره تعاونی مطبوعات – نظر او را درباره این حواشی جویا شده است.

رئیس هیأت مدیره خانه مطبوعات درباره حواشی که این تعاونی پیش و هنگام انتخابات با آن مواجه بود، اظهار کرد: وقتی عده‌ای نمی‌توانند پیشرفت سازمانی را تحمل کنند، این چنین حرف‌هایی هم زده می‌شود. ما در تعاونی مطبوعات نزدیک به دو هزار عضو داریم و طبیعی است که از این میان تعدادی هم مخالف باشند. معتقدم اگر نقد نشویم اصلاح هم نخواهیم شد؛ بنابراین نقد را می‌پذیرم. اما وقتی عده‌ای به دروغ مطالبی را منتشر می‌کنند، این دیگر نقد نیست، بلکه تخریب است. این افراد بارها در گروه‌های مختلف مطالبی خلاف واقعیت را عنوان کرده‌اند؛ به عنوان مثال، می‌گویند تعاونی دو میلیارد تومان پول گرفته است و ما بارها به آن‌ها پاسخ دادیم که این مبلغ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بوده است، اما باز تکرار می‌کنند.

بهبهانی خاطر نشان کرد: بعضاً اعلام می‌کنند که مدیر عامل تعاونی مطبوعات به همراه اعضای هیأت مدیره به سفرهای خارجی می‌روند،  این در حالی است که هیأت مدیره تعاونی مطبوعات هیچ‌گاه حتی سفر خارج از تهران هم با من نیامده است. از آنجایی که من کارت هیأت علمی جهانی دارم و استاد پروازی کشور اوکراین هستم، تا دو سال گذشته ماهی سه بار به این کشور سفر می‌کردم که از زمانی که روسیه قسمتی از خاک اوکراین را ضمیمه خودش کرد، به خاطر فقدان امنیت دیگر به اوکراین نمی‌روم، ولی باز هم این حرف‌ها گفته می‌شود.

رئیس هیأت مدیره تعاونی مطبوعات درباره حواشی که برای اطلاع‌رسانی زمان برگزاری انتخابات هیأت مدیره وجود داشت، گفت: طبق قانون، در تشکل‌هایی که بیش از ۱۰۰ نفر در آن عضو هستند، اطلاع‌رسانی باید از طریق روزنامه‌های رسمی کشور صورت بگیرد. ما هم در این راستا اطلاعیه انتخابات را در روزنامه «اطلاعات» منتشر کردیم، ولی از آنجایی که از دیدگاه ما این روزنامه پرتیراژ نبود، تصمیم گرفتیم تا اطلاعیه را در یک روزنامه اقتصادی به نام «هدف اقتصاد» نیز منتشر کنیم. به هرحال این روزها روزنامه‌های اقتصادی از پرتیراژترین روزنامه‌های کشور محسوب می‌شوند و از آنجایی که در این روزنامه آگهی مجامع به صورت رایگان منتشر می‌شود، هزینه‌ای هم به تعاونی مطبوعات تحمیل نشد.

 

او ادامه داد: همچنین اطلاع‌رسانی برای برگزاری زمان انتخابات اعضای هیأت مدیره تعاونی مطبوعات را در سایت تعاونی مطبوعات، گروه انجمن صنفی مدیران و چند گروه دیگر نیز اعلام کردیم که اگر این کار را نمی‌کردیم برای اولین بار ۵۷ نفر کاندیدا نمی‌شدند. این در حالی است که در دوره‌های قبل ۱۶ نفر کاندیدا وجود داشت. همچنین امسال ۳۵۷ نفر در انتخابات شرکت کردند، در حالی که در دوره قبل ۲۱۲ نفر حضور داشتند که از این تعداد ۱۹۹ نفر در رأی‌گیری شرکت کردند.

بهبهانی گفت:‌ به عنوان مثال فردی اعلام کرد که از زمان برگزاری انتخابات خبر نداشته است. این درحالی است که همین فرد پیش از برگزاری برای ثبت‌نام نزد من آمد و من به او گفتم که تو صلاحیت کاندید شدن نداری؛ برای اینکه تو نماینده اخراجی مجلس هستی و به جرم جاسوسی دو سال زندان رفتی و نمی‌توانی گواهی عدم سوء پیشینه بیاوری و او اعلام کرد، برای کاندیدا شدن، همسرش را معرفی می‌کند، ولی این کار را نکرد؛ تا اینکه در آخرین روز مانده به برگزاری انتخابات اعلام کرد که من از زمان برگزاری انتخابات خبر نداشتم.

همچنین رئیس هیأت مدیره تعاونی مطبوعات در بخش دیگری از سخنانش درباره حواشی که پیرامون رأی‌های وکالتی در روز برگزاری انتخابات وجود داشت، گفت: طبق اساسنامه در فاصله زمانی هفت روز وکیل و موکل باید به تعاونی مطبوعات بیایند و تقاضای آن‌ها به امضای بازرس و مدیرعامل برسد.

بهبهانی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا برخی از برگه‌های رأی وکالتی در روز انتخابات توزیع می‌شد، گفت: برای افراد شهرستانی که در آن هفت روز آمده و تقاضا داده بودند، نمی‌شد که  در همان زمان رأی وکالتی به دست آن‌ها برسد، چون باید به تأیید بازرس و مدیرعامل می‌رسید و به همین خاطر در روز انتخابات به آن‌ها تحویل داده شد.

مدیر تعاونی مطبوعات در پاسخ به این پرسش که چرا تاکنون تعاونی مطبوعات پاسخی به حواشی نداده است، یادآور شد: یک هفته پس از آنکه اتهام‌زنی‌ها شروع شد، پاسخ دادیم؛ ولی جواب آن‌ها توهین و فحاشی بود. این در حالی است که ما ادعای فرهیخته بودن می‌کنیم، ولی در سیستم مجازی فحش‌ها به خانواده هم کشیده می‌شوند. من هم صبر کردم تا انتخابات تمام شود تا این مدارک را به دادگاه ارائه کنم و گذشت نخواهم کرد. چرا که توهین این افراد به شخص من نبوده و برای زیر سؤال بردن تعاونی مطبوعات کشور بوده است.

او خاطر نشان کرد: این عده کم که اعتراض می‌کردند، از یک سال قبل در یک انجمن موازی به نام انجمن صنفی عضو شدند و از همان جا تخریب تعاونی مطبوعات را شروع کردند؛ در حالی که طبق اساسنامه اگر کسی در یک تشکل موازی شرکت کند و باعث تخریب یا ضرر رسانی به تعاونی شود، می‌توان آن‌ها را از تعاونی اخراج کرد اما من این کار را نکردم و نخواهم کرد.

بهبهانی با اشاره به انتخابات هیأت نظارت بر مطبوعات گفت: در گروه‌ها بعضاً به تمسخر می‌نویسند که «ای کاش آقای بهبهانی با این ۳۰ رأی که در انتخابات هیأت نظارت بر مطبوعات آورد، کاندیدای ریاست جمهوری می‌شد»؛ این در حالی است که من ۱۰ روز جلوتر از انتخابات اعلام کردم تا زمانی که آقای انتظامی حضور دارند، من از کاندیداتوری به نفع ایشان کنار می‌روم اما زمانی که شرکت آقای انتظامی در انتخابات قطعی شد، از طریق کانال‌های مختلف تعاونی مطبوعات در استان‌ها اعلام کردم که رأی من آقای انتظامی است و به من رأی ندهید.

به گزارش ایسنا او در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود اعلام استعفاء باز هم در انتخابات هیأت نظارت بر مطبوعات کاندیدا شده است، گفت: به این خاطر شرکت کردم که اگر تحت هر عنوانی آقای انتظامی در این انتخابات شرکت نکردند از مطبوعات غیردولتی هم کاندیدایی وجود داشته باشد، اما باز هم عده‌ای به تمسخر حرف‌هایی می‌زنند که این حرف‌ها فقط سمپاشی است؛ وگرنه اگر این افراد طرفدار تعاونی مطبوعات هستند، چرا در یک تشکل دیگری عضو شدند؟ چرا در سیستم اشتراک تعاونی که درآمدی برای تعاونی مطبوعات محسوب می‌شود، شرکت نمی‌کنند؟ و چرا توجه نمی‌کنند که در طول این دو سال چه تغییراتی در تعاونی مطبوعات رخ داده است. در طی دو سال گذشته ساختمان تعاونی مطبوعات تغییر کرد و خوابگاهی ۴۰ نفره برای اعضای شهرستان‌ها فراهم شده است. اما ما اهل تبلیغ نیستیم.

درج دیدگاه